Onnettomuustietoinstituutti

Alkolukosta halutaan ratkaisu humalassa ajamisen torjuntaan

Jaa
Yli neljännes kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista on humalassa ajaneen kuljettajan aiheuttamia. Kuolonkolarin aiheuttaneista alkoholirattijuopoista joka kolmannella on tilillään aiempia rattijuopumustuomioita. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat esittävät alkolukon käytön lisäämistä onnettomuuksien vähentämiseksi.
Lääkäreillä on suuri vastuu tunnistaa alkoholin ongelmakäyttö ja puuttua siihen. Ajokorttia ei saa olla kuljettajalla, joka on alkoholiriippuvainen eikä kykene pysyttelemään päihtyneenä pois ratin takaa. Kuva: Mostphotos, Andrey Popov.
Lääkäreillä on suuri vastuu tunnistaa alkoholin ongelmakäyttö ja puuttua siihen. Ajokorttia ei saa olla kuljettajalla, joka on alkoholiriippuvainen eikä kykene pysyttelemään päihtyneenä pois ratin takaa. Kuva: Mostphotos, Andrey Popov.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2016–2020 tutkimien kuolemaan johtaneiden moottoriajoneuvo-onnettomuuksien aiheuttajista 27 % oli alkoholin vaikutuksen alaisia. Valtaosa heistä oli voimakkaasti päihtyneitä, 75 prosentilla juopuneista kuljettajista veren alkoholipitoisuus ylitti törkeän rattijuopumuksen rajan (1,2 promillea).

Monella alkoholirattijuopolla oli tilillään aikaisempia rattijuopumuksia. Joka kolmannella oli ainakin yksi rattijuopumustuomio onnettomuutta edeltäneiden viiden vuoden aikana.

Lääkäreillä on suuri vastuu tunnistaa ongelma ja puuttua siihen. Ajokorttia ei saa olla kuljettajalla, joka on alkoholiriippuvainen eikä kykene pysyttelemään päihtyneenä pois ratin takaa. Suurimmalla osalla (82 %) alkoholin vaikutuksen alaisista kuljettajista oli onnettomuushetkellä voimassa oleva ajokortti.

Alkoholin väärinkäyttäjät tunnistettava terveydenhuollossa

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on laatinut tapaturmien ehkäisyohjelman, jossa päihteiden todetaan edelleen olevan iso ongelma liikenteessä. Ohjelma tukee alkolukon käyttöä ja näkee sen vaihtoehtona ajokiellolle. Alkoholin haitat liikenteessä on tunnistettu myös kansainvälisesti, ja European Transport Safety Council (ETSC) suosittelee voimakkaasti alkolukkojen käytön edistämistä EU:n jäsenmaissa.

- STM:n toimenpideohjelmassa mainitut selvitykset liittyen päihtyneenä ajamiseen, ajokiellon kestoon ja alkolukon käyttöön on tehtävä nopealla aikataululla, sillä alkoholi aiheuttaa tieliikenteessä merkittäviä ongelmia, painottaa Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari.

Terveydenhuollossa tulisi tunnistaa ajokortin omaavat alkoholin väärinkäyttäjät ja tehostaa näiden henkilöiden päihdeseurantaa. OTI on lähettänyt näiden toimenpiteiden edistämiseen liittyvän esityksen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle. Esitys pohjautuu liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tekemiin havaintoihin ja parannusehdotuksiin.

- Samat ihmiset jäävät toistuvasti kiinni ajaessaan päihtyneenä. Tämä osoittaa, että päihderiippuvuus ei Suomessa ole este ajokortin saamiselle tai uusimiselle. Lääkäreiden tulisi ajokortin omaavan ajo-oikeudellisen päihderiippuvaisen henkilön tunnistaessaan ilmoittaa asiasta aina poliisille. Lisäksi poliisin suorittama liikennevalvonta on ensiarvoisen tärkeää, jotta päihtyneet kuskit saadaan pois liikenteestä, Parkkari muistuttaa.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat kaikki kuolemaan johtaneet tie- ja maastoliikenneonnettomuudet. Lautakuntien tehtävänä on selvittää onnettomuuden kulku sekä siihen johtaneet tekijät, ja tehdä tutkinnan perusteella ehdotuksia liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Onnettomuustietoinstituutti (OTI) hallinnoi liikenneonnettomuuksien tutkinnasta kerättyä tietoa, ja tarjoaa sen pohjalta eri toimijoille liikenneturvallisuuden parannusehdotuksia.

OTIn esitys alkolukon käytön lisäämiseksi

Taustatietoa: OTI-Päihderaportti 2022

Lisätietoja:

Onnettomuustietoinstituutti, liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, p. 050 306 9884

etunimi.sukunimi(at)oti.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Lääkäreillä on suuri vastuu tunnistaa alkoholin ongelmakäyttö ja puuttua siihen. Ajokorttia ei saa olla kuljettajalla, joka on alkoholiriippuvainen eikä kykene pysyttelemään päihtyneenä pois ratin takaa. Kuva: Mostphotos, Andrey Popov.
Lääkäreillä on suuri vastuu tunnistaa alkoholin ongelmakäyttö ja puuttua siihen. Ajokorttia ei saa olla kuljettajalla, joka on alkoholiriippuvainen eikä kykene pysyttelemään päihtyneenä pois ratin takaa. Kuva: Mostphotos, Andrey Popov.
Lataa
Samat ihmiset jäävät toistuvasti kiinni ajaessaan päihtyneenä. Tämä osoittaa, että päihderiippuvuus ei Suomessa ole este ajokortin saamiselle tai uusimiselle, sanoo Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari. Kuva: Eeva Murtolahti.
Samat ihmiset jäävät toistuvasti kiinni ajaessaan päihtyneenä. Tämä osoittaa, että päihderiippuvuus ei Suomessa ole este ajokortin saamiselle tai uusimiselle, sanoo Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari. Kuva: Eeva Murtolahti.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Onnettomuustietoinstituutti
Onnettomuustietoinstituutti
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki

Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti

Suomalaiset uskovat teiden korjaamisen lisäävän liikenneturvallisuutta – kuolonkolareiden tutkinnasta nousee eri asioita14.3.2024 07:37:00 EET | Tiedote

Suomalaisten mielestä teiden kunnon parantaminen ja pakollinen alkolukko toistuvasti rattijuopumuksesta kärähtäneille olisivat tärkeimmät liikenneturvallisuutta parantavat toimet. Myös kuolemaan johtaneita kolareita tarkasteltaessa päihtyneenä ajamisen ennaltaehkäisy näyttäytyy yhtenä tärkeimmistä liikenneturvallisuutta parantavista tekijöistä. Sen sijaan tien vaurioilla on harvemmin merkittävä vaikutus kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa.

Onnettomuustutkinta valottaa kuolonkolarien taustoja − Ylinopeutta ajaneiden osuus turmakuljettajissa oli poikkeuksellisen korkea vuonna 202221.12.2023 07:51:00 EET | Tiedote

OTI-vuosiraportti 2022 kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista on julkaistu. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) vuosiraportteihin kootaan tiedot valmistuneista onnettomuustutkinnoista, jotka sisältävät liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tuottamaa tarkempaa tietoa onnettomuuksiin johtaneista syistä ja niiden ehkäisemisestä. Vuonna 2022 tutkijalautakunnat tutkivat kaikkiaan 189 kuolonkolaria, joissa kuoli 205 henkilöä. Ylinopeutta ajaneiden turmakuljettajien osuus kasvoi viime vuonna aiempiin vuosiin nähden poikkeuksellisen korkeaksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye