Alkolukosta halutaan ratkaisu humalassa ajamisen torjuntaan
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2016–2020 tutkimien kuolemaan johtaneiden moottoriajoneuvo-onnettomuuksien aiheuttajista 27 % oli alkoholin vaikutuksen alaisia. Valtaosa heistä oli voimakkaasti päihtyneitä, 75 prosentilla juopuneista kuljettajista veren alkoholipitoisuus ylitti törkeän rattijuopumuksen rajan (1,2 promillea).
Monella alkoholirattijuopolla oli tilillään aikaisempia rattijuopumuksia. Joka kolmannella oli ainakin yksi rattijuopumustuomio onnettomuutta edeltäneiden viiden vuoden aikana.
Lääkäreillä on suuri vastuu tunnistaa ongelma ja puuttua siihen. Ajokorttia ei saa olla kuljettajalla, joka on alkoholiriippuvainen eikä kykene pysyttelemään päihtyneenä pois ratin takaa. Suurimmalla osalla (82 %) alkoholin vaikutuksen alaisista kuljettajista oli onnettomuushetkellä voimassa oleva ajokortti.
Alkoholin väärinkäyttäjät tunnistettava terveydenhuollossa
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on laatinut tapaturmien ehkäisyohjelman, jossa päihteiden todetaan edelleen olevan iso ongelma liikenteessä. Ohjelma tukee alkolukon käyttöä ja näkee sen vaihtoehtona ajokiellolle. Alkoholin haitat liikenteessä on tunnistettu myös kansainvälisesti, ja European Transport Safety Council (ETSC) suosittelee voimakkaasti alkolukkojen käytön edistämistä EU:n jäsenmaissa.
- STM:n toimenpideohjelmassa mainitut selvitykset liittyen päihtyneenä ajamiseen, ajokiellon kestoon ja alkolukon käyttöön on tehtävä nopealla aikataululla, sillä alkoholi aiheuttaa tieliikenteessä merkittäviä ongelmia, painottaa Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari.
Terveydenhuollossa tulisi tunnistaa ajokortin omaavat alkoholin väärinkäyttäjät ja tehostaa näiden henkilöiden päihdeseurantaa. OTI on lähettänyt näiden toimenpiteiden edistämiseen liittyvän esityksen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle. Esitys pohjautuu liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tekemiin havaintoihin ja parannusehdotuksiin.
- Samat ihmiset jäävät toistuvasti kiinni ajaessaan päihtyneenä. Tämä osoittaa, että päihderiippuvuus ei Suomessa ole este ajokortin saamiselle tai uusimiselle. Lääkäreiden tulisi ajokortin omaavan ajo-oikeudellisen päihderiippuvaisen henkilön tunnistaessaan ilmoittaa asiasta aina poliisille. Lisäksi poliisin suorittama liikennevalvonta on ensiarvoisen tärkeää, jotta päihtyneet kuskit saadaan pois liikenteestä, Parkkari muistuttaa.
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat kaikki kuolemaan johtaneet tie- ja maastoliikenneonnettomuudet. Lautakuntien tehtävänä on selvittää onnettomuuden kulku sekä siihen johtaneet tekijät, ja tehdä tutkinnan perusteella ehdotuksia liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Onnettomuustietoinstituutti (OTI) hallinnoi liikenneonnettomuuksien tutkinnasta kerättyä tietoa, ja tarjoaa sen pohjalta eri toimijoille liikenneturvallisuuden parannusehdotuksia.
OTIn esitys alkolukon käytön lisäämiseksi
Taustatietoa: OTI-Päihderaportti 2022
Lisätietoja:
Onnettomuustietoinstituutti, liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, p. 050 306 9884
etunimi.sukunimi(at)oti.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
OTI-tietopalvelu
Arkisin klo 9–15
www.oti.fi/tietopalvelu
Viestintä
Arkisin yleensä klo 9–15
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki
Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Kokenut keskipohjalainen onnettomuustutkija Matti Lukkarila laittaisi kuljettajantutkinnon uusiksi26.3.2024 14:25:11 EET | Uutinen
Henkilöhaastattelu | Keski-Pohjanmaan lautakunnan ajoneuvotekninen jäsen Matti Lukkarila on ollut liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntatoiminnassa mukana jo 30 vuoden ajan.
Suomalaiset uskovat teiden korjaamisen lisäävän liikenneturvallisuutta – kuolonkolareiden tutkinnasta nousee eri asioita14.3.2024 07:37:00 EET | Tiedote
Suomalaisten mielestä teiden kunnon parantaminen ja pakollinen alkolukko toistuvasti rattijuopumuksesta kärähtäneille olisivat tärkeimmät liikenneturvallisuutta parantavat toimet. Myös kuolemaan johtaneita kolareita tarkasteltaessa päihtyneenä ajamisen ennaltaehkäisy näyttäytyy yhtenä tärkeimmistä liikenneturvallisuutta parantavista tekijöistä. Sen sijaan tien vaurioilla on harvemmin merkittävä vaikutus kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa.
30 vuotta moottoripyöräurheilua harrastanut poliisi tutkii nyt kuolonkolareita Uudellamaalla – ”Haluan vaikuttaa turvallisuuteen” kertoo Staffan Söderström21.2.2024 09:45:46 EET | Uutinen
UUTINEN | Onnettomuustietoinstituutti (OTI)
Kuolonkolarit vähenivät vuonna 2023 – Erityisesti moottoriajoneuvojen yhteenajot vähenivät15.2.2024 07:43:00 EET | Tiedote
Ennakkotietojen mukaan vuonna 2023 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli tutkittavaksi 184 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa menehtyi 192 henkeä. Moottoriajoneuvojen väliset yhteenajot vähenivät viidenneksellä edelliseen vuoteen nähden.
Onnettomuustutkinta valottaa kuolonkolarien taustoja − Ylinopeutta ajaneiden osuus turmakuljettajissa oli poikkeuksellisen korkea vuonna 202221.12.2023 07:51:00 EET | Tiedote
OTI-vuosiraportti 2022 kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista on julkaistu. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) vuosiraportteihin kootaan tiedot valmistuneista onnettomuustutkinnoista, jotka sisältävät liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tuottamaa tarkempaa tietoa onnettomuuksiin johtaneista syistä ja niiden ehkäisemisestä. Vuonna 2022 tutkijalautakunnat tutkivat kaikkiaan 189 kuolonkolaria, joissa kuoli 205 henkilöä. Ylinopeutta ajaneiden turmakuljettajien osuus kasvoi viime vuonna aiempiin vuosiin nähden poikkeuksellisen korkeaksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme