Alle 100 päivää jouluun: jouluostoksia aletaan tehdä syyskuussa

Mastercardin selvityksen mukaan 12 prosenttia eurooppalaisista aloittaa jouluostosten tekemisen syyskuussa. Aikaiset joululahjojen ostajat ostavat erityisesti elämyslahjoja. Black Fridayn odotetaan olevan tänä vuonna vilkkain joululahjojen ostospäivä.

Jouluun on aikaa alle 100 päivää. Joululahjojen ostoskausi on virallisesti alkanut, sillä noin 12 prosenttia eurooppalaisista kuluttajista aloittaa jouluostosten tekemisen syyskuussa.

Mastercardin selvityksen mukaan 41 prosenttia kuluttajista aloittaa jouluostosten tekemisen aikaisin jakaakseen jouluun liittyviä kuluja pidemmälle aikavälille. Erityiset ostospäivät, kuten Black Friday, Cyber Monday ja verkkokauppa Amazonin Prime Day, siirtävät jouluostosten tekemistä entistä aiemmaksi.

Selvitys osoittaa, että elämyslahjojen aiempaa suurempi suosiminen tavaralahjojen sijaan saa joululahjojen ostajat liikkeelle aikaisin elämyslahjojen saatavuuden varmistamiseksi. Elämyslahjoja ovat esimerkiksi matkat, kylpylälomat, illalliset Michelin-ravintoloissa sekä konserttiliput ja liput jalkapallo-otteluihin ja muihin urheilutapahtumiin.

Selvityksen mukaan jouluaattoa edeltävän 100 päivän aikana ihmiset kuluttavat keskimäärin 535,09 euroa läheistensä joululahjoihin. 36 prosenttia kyselyyn osallistuneista ostaa lahjaksi matkan ja 31 prosenttia konserttiliput.

Elämystalouden noususta huolimatta Black Fridayn, joka on 29. marraskuuta, odotetaan olevan vuoden tärkein jouluostospäivä. Muita vilkkaita ostospäiviä ovat 16. syyskuuta, jolloin jouluaattoon on 100 päivää, Cyber Monday 2. joulukuuta ja Super Saturday 22. joulukuuta. Perheen ja ystävien lisäksi ihmiset ostavat joululahjoja itselleen. Vastaajista 16 prosenttia ostaa itselleen matkan, 15 prosenttia vaatteita ja 9 prosenttia kirjoja.

Ihmiset ostavat joululahjoja myös joulun aikaan joulupäivänä: 62 prosenttia vastaajista tekee ostoksia verkossa etsien tarjouksia. Joulupäivän vilkkain ostostentekoaika on aamupäivällä kello 10.00–12.00.

12 prosenttia eurooppalaisista aloittaa jouluostosten tekemisen syyskuussa tai tätä aiemmin, 11 prosenttia lokakuussa ja 39 prosenttia marraskuussa. Joulukuussa jouluostosten tekemisen aloittaa 35 prosenttia vastaajista. Vaikeinta lahjan ostaminen on puolisolle. Seuraavaksi vaikeimpana vastaajat pitävät lahjojen ostamista lapsille, sitten äidille ja isälle. 8 prosenttia kyselyyn osallistuneista sanoi, että kaikkein vaikeinta joululahjan ostaminen on anopille.

Tärkeimmät syyt elämyslahjan valitsemiseksi tavaralahjan sijaan on mahdollisuus nauttia lahjasta yhdessä, lahjan tuntuminen henkilökohtaisemmalta, mahdollisuus nauttia annetusta lahjasta myös itse ja kokemuksen jakaminen perheen tai ystävien kesken Instagramissa tai muissa sosiaalisen median kanavissa.

”Black Fridayn kaltaisten erityisten ostospäivien suosion kasvaminen ja kuluttajien siirtyminen tavaralahjoista elämyslahjoihin saa ihmiset ostamaan joululahjat vuosi vuodelta entistä aikaisemmin”, sanoo Mastercardin Suomen-maajohtaja Pekka Laaksonen.

“Ostoskäyttäytyminen on muuttunut ja jopa joulupäivästä on tullut ostospäivä, kun ihmiset tekevät ostoksia älypuhelimillaan ja tableteillaan. Tämä trendi vahvistuu edelleen, minkä johdosta Mastercard tekee jatkuvaa kehitystyötä ostosten tekemiseksi verkossa entistä helpommaksi, sujuvammaksi ja turvallisemmaksi”.

Suosituimmat elämysjoulujahjat

9)     Tabletit

10)  Elokuvaliput

Kyselytutkimuksesta

Riippumaton tutkimuksia tekevä yritys Fly Research teki kyselyn elokuussa 2019. Siihen osallistui yli 9 500 täysi-ikäistä vastaajaa 18 Euroopan maassa.

Susanna Rapp, puh. 040 707 5920, susanna.rapp(at)cocomms.com

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita,valtioita ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. Mastercardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissa @MastercardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemme.

Suomalainen finanssiteknologiayritys Enterpay Pohjoismaiden johtavan finanssiteknologiaohjelman finaaliin31.10.2019 09:22:42 EETTiedote

Suomalainen Enterpay valittiin tänään Pohjoismaissa ja Baltiassa järjestettävän finanssiteknologia-alan Lighthouse-kehitysohjelman finaaliin. Muut finalistit ovat ruotsalainen Doconomy ja latvialainen Nordigen. Mastercardin järjestämä Lighthouse on suosittu kumppanuusohjelma, jossa on mukana alan eturivin yhteistyökumppaneita ja johon tulee satoja hakemuksia. Ohjelman avulla Mastercard on osallistunut useiden finanssiteknologia-alan startup-yritysten kehittämiseen sekä innovaatioiden edistämiseen Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Mastercard ja NFT julkistavat Lighthouse-kehitysohjelman osallistujat23.8.2019 12:17:02 EESTTiedote

Mastercard ja NFT Ventures ovat valinneet yritykset vuoden 2019 Lighthouse-kehitysohjelmaan. Lighthouse-ohjelma on yhteistyöverkosto, jossa valitaan 15 lupaavinta finanssiteknologia-alan yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta kiihdyttämään kumppanoitumiskeskustelujaan Mastercardin ja suurimpien pankkien kanssa kahdesti vuodessa. Tänä syksynä ohjelma laajenee Riikaan. Tukholmassa ja Helsingissä se toimii aiempien vuosien tapaan. Hakemuksia ohjelmaan tuli eniten sen historiassa, ja niiden määrä kasvoi 68 prosenttia edellisvuodesta. ”Saimme satoja hakemuksia ja tiedustelua fintech-yrityksiltä ympäri Eurooppaa”, Lighthousen ohjelmajohtaja Jay Jensen kertoo. ”Baltian ja Pohjoismaiden fintech-yritysten laatu on mahdollisesti korkeinta tasoa koko mantereella ja hakemusten määrän kasvu on ollut upeaa.” ”Kiinnostuksen kasvu ohjelmaa kohtaan sekä start-up-yritysten että pankkien puolelta osoittaa kuinka arvokas tällainen nykyaikainen, yhteistyöhön perustuva toimintatapa on fintech-alan tulevaisuude

Mastercard ja P27 Nordic Payments Platform rakentavat maailman ensimmäisen reaaliaikaisen maksujärjestelmän25.6.2019 15:15:00 EESTTiedote

Nopea ja valtioiden rajat ylittävä useamman valuutan asiakastili maksunvälitykseen Pohjoismaihin Helsinki 25.6.2019 – P27 Nordic Payments Platform (jonka omistavat Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OP Ryhmä, SEB ja Swedbank) ja Mastercard julkistavat tänään kumppanuuden tarjotakseen reaaliaikaisia maksuja ja erämaksuja Pohjoismaissa ja näin rakentavat edistyneimmän, innovatiivisimman ja tehokkaimman maksujärjestelmän maailmassa. Yhteistyö luo tehokkaan maksualustan koko Pohjoismaiden alueella eri valuutoille ja yhdistää Pohjoismaiden asukkaat. Rohkea ja kunnianhimoinen avaus muuttaa rahan liikkumista kuluttajien, yritysten, yhteiskunnan ja koko maksualan kesken. Suuri investointiohjelma on maailman ensimmäinen reaaliaikainen erämaksujen usean valuutan alusta. Se korvaa olemassa olevaa maksuinfrastruktuuria ja näin alentaa välittömien ja turvallisten maksujen kustannuksia ja lisää kilpailukykyä. Jäsenet voivat lähettää ja vastaanottaa rahaa viiveettä alueella aiempaa matalammin kustan