Mastercard

Alle 100 päivää jouluun: jouluostoksia aletaan tehdä syyskuussa

Jaa
Mastercardin selvityksen mukaan 12 prosenttia eurooppalaisista aloittaa jouluostosten tekemisen syyskuussa. Aikaiset joululahjojen ostajat ostavat erityisesti elämyslahjoja. Black Fridayn odotetaan olevan tänä vuonna vilkkain joululahjojen ostospäivä.

Jouluun on aikaa alle 100 päivää. Joululahjojen ostoskausi on virallisesti alkanut, sillä noin 12 prosenttia eurooppalaisista kuluttajista aloittaa jouluostosten tekemisen syyskuussa.

Mastercardin selvityksen mukaan 41 prosenttia kuluttajista aloittaa jouluostosten tekemisen aikaisin jakaakseen jouluun liittyviä kuluja pidemmälle aikavälille. Erityiset ostospäivät, kuten Black Friday, Cyber Monday ja verkkokauppa Amazonin Prime Day, siirtävät jouluostosten tekemistä entistä aiemmaksi.

Selvitys osoittaa, että elämyslahjojen aiempaa suurempi suosiminen tavaralahjojen sijaan saa joululahjojen ostajat liikkeelle aikaisin elämyslahjojen saatavuuden varmistamiseksi. Elämyslahjoja ovat esimerkiksi matkat, kylpylälomat, illalliset Michelin-ravintoloissa sekä konserttiliput ja liput jalkapallo-otteluihin ja muihin urheilutapahtumiin.

Selvityksen mukaan jouluaattoa edeltävän 100 päivän aikana ihmiset kuluttavat keskimäärin 535,09 euroa läheistensä joululahjoihin. 36 prosenttia kyselyyn osallistuneista ostaa lahjaksi matkan ja 31 prosenttia konserttiliput.

Elämystalouden noususta huolimatta Black Fridayn, joka on 29. marraskuuta, odotetaan olevan vuoden tärkein jouluostospäivä. Muita vilkkaita ostospäiviä ovat 16. syyskuuta, jolloin jouluaattoon on 100 päivää, Cyber Monday 2. joulukuuta ja Super Saturday 22. joulukuuta. Perheen ja ystävien lisäksi ihmiset ostavat joululahjoja itselleen. Vastaajista 16 prosenttia ostaa itselleen matkan, 15 prosenttia vaatteita ja 9 prosenttia kirjoja.

Ihmiset ostavat joululahjoja myös joulun aikaan joulupäivänä: 62 prosenttia vastaajista tekee ostoksia verkossa etsien tarjouksia. Joulupäivän vilkkain ostostentekoaika on aamupäivällä kello 10.00–12.00.

12 prosenttia eurooppalaisista aloittaa jouluostosten tekemisen syyskuussa tai tätä aiemmin, 11 prosenttia lokakuussa ja 39 prosenttia marraskuussa. Joulukuussa jouluostosten tekemisen aloittaa 35 prosenttia vastaajista. Vaikeinta lahjan ostaminen on puolisolle. Seuraavaksi vaikeimpana vastaajat pitävät lahjojen ostamista lapsille, sitten äidille ja isälle. 8 prosenttia kyselyyn osallistuneista sanoi, että kaikkein vaikeinta joululahjan ostaminen on anopille.

Tärkeimmät syyt elämyslahjan valitsemiseksi tavaralahjan sijaan on mahdollisuus nauttia lahjasta yhdessä, lahjan tuntuminen henkilökohtaisemmalta, mahdollisuus nauttia annetusta lahjasta myös itse ja kokemuksen jakaminen perheen tai ystävien kesken Instagramissa tai muissa sosiaalisen median kanavissa.

”Black Fridayn kaltaisten erityisten ostospäivien suosion kasvaminen ja kuluttajien siirtyminen tavaralahjoista elämyslahjoihin saa ihmiset ostamaan joululahjat vuosi vuodelta entistä aikaisemmin”, sanoo Mastercardin Suomen-maajohtaja Pekka Laaksonen.

“Ostoskäyttäytyminen on muuttunut ja jopa joulupäivästä on tullut ostospäivä, kun ihmiset tekevät ostoksia älypuhelimillaan ja tableteillaan. Tämä trendi vahvistuu edelleen, minkä johdosta Mastercard tekee jatkuvaa kehitystyötä ostosten tekemiseksi verkossa entistä helpommaksi, sujuvammaksi ja turvallisemmaksi”.

Suosituimmat elämysjoulujahjat

1)     Matkat

2)     Konserttiliput

3)     Kylpylälomat

4)     Elokuvaliput

5)     Teatteriliput

6)     Liput jalkapallo-otteluihin ja muihin urheilutapahtumiin

7)     Luksusillaliset esim. Michelin-ravintoloissa

8)     Viininmaistajaiset

9)     Liput stand up -esitykseen

10)   Veneretket

Suosituimmat lahjat itselle

1)     Matkat

2)     Vaatteet

3)     Kirjat

4)     Puhelin

5)     Kylpylälomat

6)     Kengät

7)     Korut

8)     Konserttiliput

9)     Tabletit

10)  Elokuvaliput

Kyselytutkimuksesta

Riippumaton tutkimuksia tekevä yritys Fly Research teki kyselyn elokuussa 2019. Siihen osallistui yli 9 500 täysi-ikäistä vastaajaa 18 Euroopan maassa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Viestintätoimisto Cocomms
Susanna Rapp, puh. 040 707 5920, susanna.rapp(at)cocomms.com

Tietoja julkaisijasta

Mastercard
Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita,valtioita ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. Mastercardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissa @MastercardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemme. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mastercard

Mastercardin syksyn Lighthouse FINITIV 2023 -kumppanuusohjelmaan viisi edistyksellistä finanssiteknologia-alan yritystä Suomesta7.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Mastercardin Lighthouse FINITIV -ohjelma on käynnistynyt 11. kerran. Syksyn ohjelmassa mukana on 15 poikkeuksellista finanssiteknologia-alan startup-yritystä Ruotsista, Suomesta ja Liettuasta. Ohjelma pyrkii kasvattamaan ja tukemaan jo ennestään aktiivista ja kasvavaa startup-yhteisöä näissä maissa. Tällä kertaa painopistealueita ovat esimerkiksi taloudellinen lukutaito, verkkokaupan maksut, lohkoketjumaksut, petosten estäminen ja henkilökohtainen taloudenhoito. Mastercardin ohjelma tukee innovaatioita ja kumppanuuksia sekä vertikaalisesti sijoittajien, pankkien ja muiden yrityskumppaneiden kanssa että horisontaalisesti ohjelmaan osallistuvien startupien ja varhaisvaiheen kasvuyritysten kesken. Mastercardin Lighthouse -ohjelman osallistujat syksyllä 2023: Suomi Starcart ratkaisee verkkokaupan ongelman siitä, miten ostaa tavaroita helposti ja halvalla. Se on kuin verkkokaupan Booking.com. Narvi Payments tarjoaa pankkitoimintaa palveluna keskikokoisille kasvuyrityksille. PayUp on mobiili

Mastercardin Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelmaan viisi teknologiayhtiötä Pohjoismaista ja Baltiasta7.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Mastercardin kumppanuusohjelma Lighthouse MASSIV pyrkii auttamaan miljardia ihmistä elämään nykyistä vauraampaa ja turvallisempaa elämää vuoteen 2025 mennessä. Syksyllä ohjelmassa on mukana viisi startup-yritystä, jotka keskittyvät kestävään kehitykseen ja sosiaaliseen vaikuttavuuteen. Suomesta mukana on Tespack. Toisin kuin muut yrityskiihdyttämöt Mastercard Lighthouse MASSIV on ilmainen. Sen painopiste on auttaa teknologiayrityksiä saavuttamaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteensa kumppanuuksien avulla. Tuomalla pohjoismaiset ja baltialaiset startupit yhteen suurten organisaatioiden kanssa ohjelma auttaa vastuullisia innovaattoreita saavuttamaan maailmanlaajuisen peiton ratkaisuilleen. Mastercard Lighthouse MASSIV on kilpailuohjelma startup-yrityksille. MASSIVin vuoden 2023 syksyn ohjelmassa on mukana yrityksiä Suomen lisäksi Virosta, Norjasta ja Tanskasta. Mastercard Lighthouse MASSIVissa syksyllä mukana: Tespack – Suomalainen Tespack on älykkäiden mikroverkkojen edelläkävijä, joka

Mastercard ottaa käyttöön digitaalisten tilausten hallintaratkaisun29.6.2023 09:00:13 EEST | Tiedote

Mastercard tarjoaa Subaioin kanssa yksinkertaisen ja turvallisen tavan tunnistaa ja peruuttaa toistuvat maksut pankkien luotettavien sovellusten ja verkkopalveluiden kautta. Kuluttajat tekevät nykyään erilaisia verkkotilauksia enemmän kuin koskaan ennen, olipa kyse sitten ruuan tilaamisesta tai vaikkapa suoratoistopalveluista. Pelkästään Yhdysvalloissa kuluttajilla on keskimäärin 12 media- ja viihdetilausta, ja milleniaaleilla keskiarvo on 17. Tilaustalous kukoistaa, ja sen arvon odotetaan nousevan 1,5 biljoonaan dollariin vuoteen 2025 mennessä. Kasvu tarkoittaa, että kuluttajien on yhä haastavampaa seurata - tai peruuttaa - monia toistuvia maksujaan. Jotta kuluttajilla olisi paremmat mahdollisuudet peruuttaa ei-toivottujen palveluiden tilauksensa, on Mastercard on aloittanut yhteistyön Subaion kanssa. Subaio on Mastercardin Start Path – ohjelmassa palkittu startup. Sen ratkaisu antaa kuluttajille näkymän tilauksiinsa ja toistuviin maksuihinsa digitaalisessa pankkialustassaan riippumat

Finanssiteknologian startup Econans voitti Mastercardin Lighthouse FINITIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote

Ruotsalainen finanssiteknologiayritys Econans on tämän syksyn Mastercard Lighthouse FINITIV 2022 -ohjelman voittaja. Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma finanssiteknologia-alan kumppanuuksien kasvattamiseksi Pohjoismaissa ja Baltiassa. Suomen-sarjan voittaja on FinanceKey ja Baltian-sarjan KWOTA. Tanskalainen vihreän teknologian yhtiö Klimate sai sijoittajapalkinnon. Mastercardin tämän syksyn Lighthouse FINITIV -ohjelman voittajaksi nousi ruotsalainen Econans, joka tarjoaa digitaalisia ilmasto- ja taloudellisen vastuun simulaatio- ja automaattineuvontapalveluja. Seuraavaksi Econons pyrkii pääsemään liiketoimintaideallaan mukaan Mastercardin globaaliin Start Path -startup-ohjelmaan. Mastercardin FINITIV-ohjelma kestää kolme kuukautta ja antaa pohjoismaisille ja baltialaisille finanssiteknologian startupeille mahdollisuuden yhteistyöhön Mastercardin ja SEB:n, Danske Bankin, DNB:n, Swedbankin ja OP Ryhmän kaltaisten suurien pohjoismaisten pankkien kanssa. Joka kevät ja syksy oh

Tanskalainen sosiaalisen vaikuttamisen startup-yritys EcoTree voitti Mastercard Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote

Yksinkertaisia ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja puun tai metsän omistajaksi ryhtymiseen tarjoava EcoTree on valittu Lighthouse MASSIV 2022 -kumppanuusohjelman syksyn ohjelmavoittajaksi. Mastercardin kumppanuusohjelman tarkoituksena on löytää huomispäivän yksisarviset ja auttaa niitä skaalaamaan toimintaansa. EcoTree palkittiin tänään Lighthouse-palkinnonjakotilaisuudessa Slushissa. EcoTree saa nyt jatkuvaa tukea Mastercardilta ja pääsee pitchaamaan Mastercardin maailmanlaajuisessa Start Path -startup-ohjelmassa. Tanskalainen luontopohjaisten ratkaisujen toimittaja Ecotree tarjoaa yrityksille ja yksityishenkilöille yksinkertaisen tavan edesauttaa uudelleenmetsittämistä ja luonnonsuojelua. EcoTree valikoitui voittajaksi, koska se keskittyy sekä yksityishenkilöiden että yritysten sitouttamiseen ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen ja luonnon monimuotoisuuden lisäämiseen. Sen toiminta on hieno yhdistelmä sosiaalista vaikuttamista ja kestävän kehityksen edistämistä. EcoTree osoitti myö

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye