Alvar Aalto -symposiumissa on tänä vuonna tekemisen meininki

Alvar Aalto -symposium tuo nykyarkkitehtuurin huippunimet Suomeen. Kansainvälisistä tähdistä symposiumin pääpuhujaksi saapuu yhdysvaltalainen arkkitehti Greg Lynn. Tapahtuman DO!-teeman kautta luennoitsijat käärivät hihansa ja avaavat omakohtaisesti sitä, mitä arkkitehdit ja kaupunkisuunnittelijat todella tekevät. Nykyarkkitehtuurin kansainvälisenä keskustelufoorumina toimiva Alvar Aalto -symposium järjestetään 7.–9.8.2015 Jyväskylässä.

Greg Lynnin lisäksi lavalle nousee kiinnostava joukko maailmalla menestyneitä arkkitehtejä. Tapahtumassa kuullaan muun muassa eettisistä ja ihmislähtöisistä projekteistaan tunnettua intialaista Rahul Mehrotraa, asukkaita palvelevan kaupunkisuunnittelun mestaria Henriette Vambergia tanskalaisesta Gehl Architects -toimistosta ja tapahtuman moderaattorina toimivaa ArchDailyn päätoimittajaa David Basultoa, jonka ohjauksessa pienestä chileläisestä verkkojulkaisusta on kehittynyt kansainvälisesti tunnettu arkkitehtuurimedia.

Symposiumin teema haastaa luennoitsijat ja osallistujat tarkastelemaan arkkitehtuuria tekemisen näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää, miten arkkitehdit hahmottavat omaa tekemistään ja miten tekeminen muokkautuu keskeisen lähtökohdan mukaan. Tekemisen prosesseja lähestytään digitaalisuuden, paikallisuuden, materiaalien ja sosiaalisen näkökulman kautta.

Tapahtuman puheenjohtajana toimii arkkitehtitoimisto OOPEAA:n johtaja ja pääosakas arkkitehti Anssi Lassila. Valitun teeman ja mukaan kutsuttujen luennoitsijoiden kautta Lassila avaa keskustelua arkkitehtuurin tekemisen ehdoista.

"Alvar Aalto -symposiumille on vuosien saatossa muodostunut tärkeä tehtävä ajankohtaisen ja kriittisen kansainvälisen keskustelun herättäjänä", kertoo Alvar Aalto -säätiön johtaja Tommi Lindh.

"Tämän vuoden teema ja ohjelma eivät anna mahdollisuutta pintapuolisille projektiesittelyille vaan kannustavat puhujat kertomaan, mitä arkkitehdit todella tekevät projektiensa edetessä. Symposiumissa tartutaan siihen, kuinka tehdään ja miten tekeminen vaikuttaa ympäröivään maailmaan rakenteellisesti, sosiologisesti ja taloudellisesti", täydentää Lassila.

Kolmattatoista kertaa järjestettävä Alvar Aalto -symposium on lunastanut paikkansa merkittävänä ajankohtaisen arkkitehtuurin kansainvälisenä keskustelufoorumina. Joka kolmas vuosi järjestettävä tapahtuma kerää yhteen satoja arkkitehtuurin ja muotoilun ammattilaisia ympäri maailman.

Alvar Aalto -säätiö tuottaa tapahtuman yhteistyössä Arkkitehtuurimuseon, Arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen ja Jyväskylän kaupungin kanssa. Symposiumin järjestämistä ovat tukeneet Jyväskylän kaupunki sekä Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Lisätietoa tapahtumasta löydät symposiumin kotisivuilta:
www.alvaraaltosymposium.fi

Lisätietoja symposiumista:
tuottaja Tomi Summanen
symposium(a)alvaraalto.fi

Symposiumin mediatiedustelut ja haastattelupyynnöt:

tiedottaja Annukka Pakarinen
annukka.pakarinen(a)alvaraalto.fi