“Älykkään maksamisen” startupit hallitsevat syksyllä Mastercardin kumppanuusohjelmaa

Keväällä Mastercardin Lighthouse FINITIV -kumppanuusohjelmassa yhtiöt keskittyivät parantamaan maksujen hyväksymisastetta. Nyt syksyn ohjelmassa painopiste on maksutapahtumien tehostamisessa älykkäillä ratkaisuilla, kanta-asiakasratkaisuissa, tapahtumien valvonnassa ja petosten torjunnassa. Syksyn FINITIV 2022 -ohjelmaan valittiin mukaan 15 yritystä. Ohjelman käynnistystilaisuudet pidetään Suomessa, Ruotsissa ja Latviassa.
Vuodesta 2018 lähtien Mastercardin Lighthouse FINITIV -ohjelma on ollut näyteikkuna finanssiteknologian trendeihin Pohjoismaissa ja Baltiassa. Doconomyn ja Aiian kaltaiset markkinoita muuttavat yhtiöt ovat luoneet finanssiteknologiaan uusia käsitteitä, kuten vastuullisuusanalytiikan ja rajapinnat avaavan open bankingin, jotka nyt ovat valtavirtaa.
Tänä syksynä ohjelman pääteemana on älykäs maksaminen. Monet ohjelmaan otetuista startupeista keskittyvät tehostamaan maksutapahtumia älykkäillä ratkaisuilla, kanta-asiakasratkaisuilla, tapahtumien valvonnalla ja petosten torjunnalla. Ohjelmassa on tällä kertaa mukana kumppaneina suuria pankkeja Suomesta, Ruotsista ja Latviasta.
Lighthouse FINITIV -ohjelman tavoitteena on vahvistaa finanssipalvelujen ekosysteemiä koko alueella. Pohjoismaat ovat aiemmin tuottaneet jatkuvasti maksuinnovaatioita.
Lighthouse-ohjelmassa syksyllä 2022:
Suomi:
– FPSystem kehittää saumattomia biometrisiä maksu- ja rahoitusratkaisuja tapahtumiin ja lomakohteisiin. (fpsystem.fi)
– Bcar.app tarjoaa maailmanlaajuisen sähköautojen jako- ja latausmobiilisovelluksen mukaan lukien sähköautojen laturien liisauksen sekä yhteisö- ja sähköautojen jakamismarkkinan. (Bcar.app)
– FinanceKey rakentaa yrityksille maksu- ja kassatoimintojen alustaa ajan- ja rahankäytön sekä hallinnan tehostamiseksi. (financekey.com)
– Valega Chain Analytics työskentelee lohkoketjujen automatisoidun vaatimustenmukaisuuden ja tapahtumariskianalyysin kanssa estääkseen digivaluuttoihin liittyvän rahanpesun ja muun rikollisen toiminnan. (valegachain.com)
– Mobibank yhdistää kaikki loppukäyttäjien pankkitarpeet yhteen keskukseen ja poistaa tarpeen käyttää useita sovelluksia. (mobibank.fi)
Ruotsi
– Gigapay on skaalautuva palkanmaksuinfrastruktuuri keikka- ja luojatalouteen. (gigapay.co)
– Econans tarjoaa digitaalisia white label -simulaatiotyökaluja vastuulliseen henkilökohtaiseen raha-asioiden hoitoon. (econans.se)
–Sossip on maksuratkaisu, joka käyttää tekoälyä älykkäiden raha-asioiden hallintapalvelujen luomiseen. (sossip.com)
–D2I Financial Services antaa kauppiaille mahdollisuuden tarjota asiakkailleen helposti saumattoman maksukokemuksen tarjoamalla maksunvälitystoimintoja useiden kumppanipankkien kanssa. Uuden innovatiivisen tekoälyn avulla kauppias voi valita oikean vastaanottavan pankin. (d2i.se)
–Plexian kehittää tulevaisuuden kanta-asiakasalustaa ja luo luovien jäsenohjelmien avulla entistä vahvemmin arvoa jäsenille. (plexian.se)
Latvia:
– Huntli auttaa pankkeja ja finanssiteknologiayrityksiä toimittamalla niille kehittyneitä työkaluja riskinhallintaan, reaaliaikaiseen tapahtumien valvontaan ja petosten torjuntaan. (huntli.io)
– Tailwind on verkkosovellus, joka helpottaa pienyritysten kassavirran ennustamista visualisoinnin ja automaation avulla. (tailwind.lv)
– CrowdedHero on joukkorahoitusalusta, joka antaa kasvaville yrityksille mahdollisuuden saada lisärahoitusta. (crowdedhero.com)
Liettua:
– Olpay (entinen SmilePay) tarjoaa vähittäiskauppiaille 360 asteen maksuratkaisun. Se korvaa vanhan kassapäätteen nykyaikaisella ratkaisulla, joka perustuu Tap-on-Phone-toiminnallisuuteen ja kasvojentunnistukseen. (olpay.co)
Viro:
– Kwota on päästöhyvitysten markkinapaikka, joka hoitaa materiaalien kierrätyksestä syntyvien hiilidioksidipäästösäästöjen digitaalisen validoinnin ja kaupankäynnin. (kwota.com)
Maksaminen on aina ollut yksi ohjelman painopistealueista, ja Mastercard jatkaa investointejaan maksukokemuksen parantamiseen. Viime kevään ohjelmassa Mastercard tutki yhdessä alueen johtavien pankkien kanssa kumppanuuksia useiden yritysten kanssa, jotka kehittävät innovatiivista tekniikkaa maksujen hyväksymisasteen nostamiseksi. Näistä kaksi fintech-yhtiötä – SmilePay ja FPSystem – rakentavat biometrisiä maksuratkaisuja. Sossip, FinanceKey, Plexian ja D2I Financial Services taas kehittävät maksuominaisuuksia.
– Lighthouse osoitti, kuinka innovatiivinen Pohjoismaiden ja Baltian alue on. Olemmekin ostaneet Aiian, Lighthouse-ohjelmassa olleen yhtiön edistääksemme monialustaisen maksamisen strategiaamme. Tahti ei näytä hidastuvan. Finanssitekniikan ala on nousemassa ennätyslukemiin, kun siihen tulee lisää pääomaa. Se taas houkuttaa uusia yrittäjiä rakentamaan finanssitekniikan tuotteita. Maksuratkaisut ovat olleet innovoinnin kärjessä, mikä vahvistaa käsitystämme tämän yhteisön tärkeydestä. Haluamme omalta osaltamme vahvistaa tätä ekosysteemiä Lighthousen kaltaisten avointen innovaatioalustojen avulla, sanoo Mats Taraldsson, innovaation ja fintech- ja vaikuttavuusteknologian yhteistyön johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.
– 15 yrityksen valitseminen hakijoiden joukosta oli vaikeaa, mutta olemme innoissamme päästessämme työskentelemään alueen lupaavimpien finanssiteknologiayritysten kanssa tänä syksynä ja tutkimaan, mitä kumppanuuksia ohjelmasta voi syntyä.
Lighthouse on startupeille tarkoitettu ohjelma, johon haki syksyksi 97 yritystä toimittamalla kumppanuusehdotuksen ja tietoja yrityksestä. Näistä 21 hakijaa pääsi esittämään ideansa Mastercardille ja sen kumppanipankeille ennen kuin lopulliset valinnat ohjelmaan tehtiin.
Vastuullisuus on edelleen vahvasti esillä. Kwotan, Econansin ja Bcar.appin kaltaiset yhtiöt työstävät sovelluksia mobiiliuden kompensoimiseksi, hallitsemiseksi ja parantamiseksi. Yksi painopisteistämme on parantaa palveluja pienille ja keskisuurille yrityksille, mihin keskittyvät tällä kertaa esimerkiksi Gigapay, Tailwind ja CrowdedHero
– Tiimimme haluaa tavata uusia fintech-yhtiöitä löytääkseen synergioita ja tuodakseen lisäarvoa nykyisille ja tuleville asiakkaillemme eri aloilla. Olemme olleet Mastercardin Lighthouse-ohjelman kumppaneita alusta lähtien ja arvostamme tilaisuutta tutkia molempia hyödyttävien mahdollisuuksia fintech-innovaatioissa, sanoo Swedbankin kumppanuuspäällikkö Joakim Höglund.
Ohjelmassa olevat startupit voivat esitellä ratkaisujaan ja keskustella mahdollisista yhteistyöalueista Mastercardin, SEB:n, Swedbankin ja OP Ryhmän kanssa yksitellen. Ohjelman puolivälissä yrityksille etsitään sopivia sijoittajia Lighthousen sijoittajaringistä, jossa on yli 40 sijoittaja Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta. Yhtiöt pääsevät myös tapaamaan ilmaiseksi kasvuneuvonantajia, joita ovat esimerkiksi Fintech Mundi, Invenio Growth ja AWS. Lisäksi ohjelma edistää tapaamisia Mastercardin markkinointi- ja viestintätiimien kanssa ja auttaa näin yhtiöitä tekemään tarinastaan ja viesteistään selviä ja houkuttelevia.
Mediayhteydet:
Vesa Valonen, Kaiku
vesa.valonen@kaiku.fi
Lighthouse FINITIV -ohjelma
Mastercard Lighthouse-ohjelma on avoimen innovoinnin alusta, joka on suunniteltu vahvistamaan koko finanssialan ekosysteemiä. FINITIV on maksuton ohjelma, joka rakentaa kumppanuuksia pankkien, Mastercardin ja keskeisten Pohjoismaisten kumppaneiden välillä. Finanssiteknologia-alan startup-yritysten energia ja innovointikyky yhdistettynä suurten finanssialan yritysten vakauteen ja toimituskykyyn luo koko alaa vahvistavia kumppanuuksia. Jokaisessa viisi kuukautta kestävässä ohjelmassa järjestetään työpajoja viidelletoista yritykselle. Ohjelma yhdistää pankit, sijoittajat, neuvonantajat ja finanssiteknologia-alan yritykset etsimään kumppanuuksia avoimen innovoinnin avulla. www.mclighthouse.com
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Mastercard
Finanssiteknologian startup Econans voitti Mastercardin Lighthouse FINITIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote
Ruotsalainen finanssiteknologiayritys Econans on tämän syksyn Mastercard Lighthouse FINITIV 2022 -ohjelman voittaja. Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma finanssiteknologia-alan kumppanuuksien kasvattamiseksi Pohjoismaissa ja Baltiassa. Suomen-sarjan voittaja on FinanceKey ja Baltian-sarjan KWOTA. Tanskalainen vihreän teknologian yhtiö Klimate sai sijoittajapalkinnon. Mastercardin tämän syksyn Lighthouse FINITIV -ohjelman voittajaksi nousi ruotsalainen Econans, joka tarjoaa digitaalisia ilmasto- ja taloudellisen vastuun simulaatio- ja automaattineuvontapalveluja. Seuraavaksi Econons pyrkii pääsemään liiketoimintaideallaan mukaan Mastercardin globaaliin Start Path -startup-ohjelmaan. Mastercardin FINITIV-ohjelma kestää kolme kuukautta ja antaa pohjoismaisille ja baltialaisille finanssiteknologian startupeille mahdollisuuden yhteistyöhön Mastercardin ja SEB:n, Danske Bankin, DNB:n, Swedbankin ja OP Ryhmän kaltaisten suurien pohjoismaisten pankkien kanssa. Joka kevät ja syksy oh
Tanskalainen sosiaalisen vaikuttamisen startup-yritys EcoTree voitti Mastercard Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote
Yksinkertaisia ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja puun tai metsän omistajaksi ryhtymiseen tarjoava EcoTree on valittu Lighthouse MASSIV 2022 -kumppanuusohjelman syksyn ohjelmavoittajaksi. Mastercardin kumppanuusohjelman tarkoituksena on löytää huomispäivän yksisarviset ja auttaa niitä skaalaamaan toimintaansa. EcoTree palkittiin tänään Lighthouse-palkinnonjakotilaisuudessa Slushissa. EcoTree saa nyt jatkuvaa tukea Mastercardilta ja pääsee pitchaamaan Mastercardin maailmanlaajuisessa Start Path -startup-ohjelmassa. Tanskalainen luontopohjaisten ratkaisujen toimittaja Ecotree tarjoaa yrityksille ja yksityishenkilöille yksinkertaisen tavan edesauttaa uudelleenmetsittämistä ja luonnonsuojelua. EcoTree valikoitui voittajaksi, koska se keskittyy sekä yksityishenkilöiden että yritysten sitouttamiseen ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen ja luonnon monimuotoisuuden lisäämiseen. Sen toiminta on hieno yhdistelmä sosiaalista vaikuttamista ja kestävän kehityksen edistämistä. EcoTree osoitti myö
Mastercard Economics Institute: Taloudellisessa paineessa kuluttajat asettavat elämykset ja välttämättömyydet etusijalle30.9.2022 09:00:00 EEST | Tiedote
Verkkokaupan päivittäistavaraostokset 70 % prosenttia korkeammalla tasolla kuin ennen pandemiaa.1 Kuluttajat varasivat kesällä 2022 15 % enemmän lentoja kuin vuonna 2019.2 Etätyötrendit vaikuttavat siihen, kuinka elämme ja missä käytämme rahamme – ”viikonloput” aikaistuvat. 30.9.2022 – Maailmantalous on aivan uudenlaisessa jatkuvasti muuttuvassa tilanteessa. Kuluttajien tekemät valinnat voivat auttaa paljastamaan, mihin suuntaan talous on kehittymässä. Mastercard Economics Instituten”Shifting Wallets” -raportin mukaan kuluttajat ympäri maailmaa pitävät tiukasti kiinni tottumuksistaan, jotka tekevät elämästä mukavaa tai antavat elämyksiä tai molempia. Viimeisimmässä Mastercard Economics Instituten raportissa käytetään ainutlaatuisia ja usein käytettyjä taloudellisia mittareita vastaamaan kolmeen kuluttajien rahankäyttöä koskevaan avainkysymykseen: mitä, missä ja milloin. Raportin keskeisiä havaintoja ovat: Mitä: Kun hintojen nousu pakottaa kuluttajat tasapainottelemaan pakollisten ja ha
Mastercard Lighthouse MASSIV -ohjelma ja YK:n kehitysohjelma UNDP ryhtyvät kumppaneiksi ja vahvistavat sitoutumistaan startupin vaikuttavuuden mittaamiseen ja hallintaan13.9.2022 09:00:00 EEST | Tiedote
Mastercard ja sen Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelma ryhtyvät Yhdistyneiden kansakuntien kehitysohjelman (UNDP) kumppaniksi. Lighthouse MASSIV on startupeille tarkoitettu maksuton ohjelma, jonka tavoitteena on auttaa miljardia ihmistä elämään entistä vauraampaa ja turvallisempaa elämää vuoteen 2025 mennessä. Ohjelman tarkoitus on tukea vastuullisesti ympäristöönsä vaikuttavia teknologiayrityksiä niiden vaikuttavuuden mittaamisessa ja hallinnassa ja kytkeä ne YK:n verkostoon ja hankkeisiin Lighthouse MASSIV -ohjelma käynnistyi vuonna 2019, ja siitä lähtien siinä on ollut mukana laajentumiskykyisiä yrityksiä, jotka keskittyvät ratkaisemaan maailman monimutkaisimpia haasteita, joihin lukeutuvat ilmastonmuutos, köyhyys sekä sosiaalinen ja taloudellinen syrjäytyminen. Syksyllä 2022 maailmalla on ennennäkemättömiä geopoliittisia konflikteja, COVID-19-pandemian aiheuttamat globaalit taloudelliset haasteet jatkuvat edelleen ja ilmastonmuutos tuntuu ihmisten arjessa. Nyt on oikea aika nopeutt
Viisi lupaavaa sosiaalisen vaikuttamisen teknologiayritystä Pohjoismaissa ja Baltiassa osallistuu Mastercardin Lighthouse MASSIV-kumppanuusohjelmaan laajentuakseen maailmanlaajuisesti1.9.2022 08:00:00 EEST | Tiedote
Mastercardin Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman syksyn 2022 ohjelmaan osallistuu viisi kestävyyteen ja sosiaaliseen vaikuttamiseen keskittyvää start-up-yritystä Ruotsista, Tanskasta, Norjasta ja Virosta. Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman tavoitteena on auttaa miljardia ihmistä saavuttamaan vauraamman ja turvallisemman elämän vuoteen 2025 mennessä. Mastercard Lighthouse MASSIV -ohjelma keskittyy ensisijaisesti auttamaan sosiaalisen vaikuttamisen teknologiayrityksiä saavuttamaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteet kumppanuuksien avulla. Päinvastoin kuin perinteiset kehitysohjelmat Mastercard Lighthouse MASSIV -ohjelma on ilmainen siihen osallistuville yrityksille. Ohjelma tuo lupaavia start-up-yrityksiä yhteen suurten organisaatioiden kanssa Pohjoismaissa ja Baltiassa, ja sen tavoitteena on tukea kestävän kehityksen innovaatioihin keskittyviä yrityksiä laajentamaan toimintaansa maailmanlaajuiseksi. Mastercard Lighthouse MASSIV -kehitysohjelma on säilyttänyt asemansa kilpailukykyis
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme