Ammatillisen koulutuksen työelämäyhteistyö vaarassa

Ammatillisen koulutuksen yritysyhteistyötä selvittävässä kyselyssä nousi esiin huoli ammatillisen koulutuksen kyvystä vastata yritysten ja työelämän tarpeisiin.

Riikka Vataja Helsingin seudun kauppakamarista painottaa, että ammatillisen koulutuksen ja yritysten yhteistyö tarvitsee kiireesti tukea ja resursseja.

Helsingin seudun kauppakamari selvitti yritysten näkemyksiä ammatillisen koulutuksen kyvystä vastata yritysten tarpeisiin. Kyselyyn vastasi 243 yritystä huhtikuussa 2021. Vastaava kysely on toteutettu syksyllä 2018, kun ammatillisen koulutuksen reformi oli juuri astunut voimaan.

Ammatillisen koulutuksen vastattava työelämän tarpeisiin

Kyselyyn vastanneista hieman yli puolet on melko tyytyväisiä yhteistyöhön yritysten kanssa. Vuoden 2018 kyselyyn verrattuna tyytyväisyys on laskenut ja myös huoli ammatillisen koulutuksen kyvystä tuottaa työelämän tarpeisiin vastaavaa osaamista on noussut selkeästi esille. Tuloksista käy ilmi, että vuonna 2018 voimaan astuneen ammatillisen koulutuksen uudistuksen tuomia mahdollisuuksia ei edelleenkään tunneta kovin hyvin. Uudistus toi ammatilliseen koulutukseen opiskelijoiden henkilökohtaiset, aiempaan osaamiseen perustuvat opintopolut. Lisäksi aikaisempaa suurempi osa opinnoista suoritetaan työelämässä.

“Tällä hallituskaudella ammatillista koulutusta on kehitetty pääasiassa oppivelvollisuusiän laajentamisen ehdoilla, vaikka yli puolet opiskelijoista on yli 20-vuotiaita. Vastauksista käy ilmi, että uudistuksen toimeenpano on monella koulutuksen järjestäjällä vielä kesken ja siihen tarvitaan tukea ja resursseja”, sanoo johtava asiantuntija Riikka Vataja Helsingin seudun kauppakamarista.  “On huolestuttavaa, jos ammatillinen koulutus nähdään vain oppivelvollisuusiän pidentämisen keinona ja sen perustehtävä osaavan työvoiman tuottajana jää sivurooliin. Samalla ammatillisen koulutuksen potentiaali jatkuvan oppimisen toteuttamisessa on vaarassa jäädä hyödyntämättä”, Vataja jatkaa.

Tempoilun tilalle jatkuvuutta ja yhteistyötä

Kuluneen hallituskauden suuri koulutuspoliittinen uudistus on oppivelvollisuusiän pidentäminen 18-vuotiaisiin. Tämä on asettanut ammatillisen koulutuksen järjestäjät uuden haasteen eteen, vaikka edellisestä isosta muutoksesta on alle viisi vuotta.

“Koulutuksen järjestäjät ovat olleet viime vuodet jatkuvassa muutospaineessa. Ammatillisen koulutuksen reformi toi tullessaan hyviä elementtejä koulutuksen työelämäläheisyyden varmistamiseksi. Koulutuspolitiikan tempoilevuus asettaa kuitenkin haasteita toiminnan suunnitelmalliseen kehittämiseen”, sanoo toimitusjohtaja, rehtori Antti Loukola Business College Helsingistä.

Kyselystä ilmenee, että yritykset ovat huolissaan sekä työpaikalla tapahtuvalle oppimisjaksolle tulevien että jo valmistuneiden opiskelijoiden osaamistasosta. Haasteita löytyy niin opiskelijoiden yleisistä työelämätaidoista kuin ammatillisesta osaamisesta. Monet yritykset kokevat jäävänsä yksin opiskelijoiden kanssa.

“On tärkeää, että opiskelijalla on yritykseen tullessaan käsitys työelämän perussäännöistä, sillä yrityksillä ei ole resursseja lähteä liikkeelle nollasta. Tiivis ja aktiivinen vuoropuhelu oppilaitoksen ja yrityksen välillä on erittäin tärkeää, jotta yritys ei jää opiskelijan kanssa yksin”, korostaa henkilöstöjohtaja Sirpa Huuskonen Tokmanni Oy:stä.

Riikka Vataja, Helsingin seudun kauppakamari, johtava asiantuntija, p. 040 536 0954, riikka.vataja@chamber.fi

Tiina Tikander, Helsingin seudun kauppakamari, viestintäpäällikkö, p. 046 878 7540, tiina.tikander@chamber.fi

Helsingin seudun kauppakamari vahvistaa yritysten menestystä osallistumalla aktiivisesti Helsingin seudun kehittämiseen. Kauppakamariin kuuluu 21 kunnan alueelta yli 7 000 palveluja, kauppaa ja teollisuutta edustavaa yritystä.

Kasvava Helsingin seutu tarvitsee Malmin entisen lentokentän aluetta asuntorakentamiseen1.6.2021 08:50:26 EEST | Tiedote

Jo pitkään jatkunut ja ennustettu voimakas väestönkasvu tuo haasteita Helsingin seudun kestävälle maankäytölle, asumiselle ja liikenteelle. Kaikkea uutta rakentamista ei kyetä sijoittamaan jo olemassa oleville asuinalueille, vaan käyttöön on otettava joitain kokonaan uusiakin rakentamisalueita. Helsingissä lähitulevaisuuden tärkein uusi asuinalue on Malmin entisen lentokentän alue.