Ammatillisen koulutuksen yrittäjyyskasvatus monipuolistuu, samalla kustannukset putoavat

Bisnekset verkkoon 2019 -hankkeessa tuotetaan digitaalisia oppimateriaaleja ammatillisten perustutkintojen yrittäjyyskasvatuksen osioihin. Uudet oppimateriaalit vähentävät sekä oppilaitosten että opiskelijoiden oppimateriaalikustannuksia.

Ammatillisen koulutuksen yrittäjyyskasvatuksen kehittämiselle on selkeä tarve. Viime syksynä valmistuneen Yrtti-arvioinnin (Karvi) mukaan oppimistulokset ovat heikkoja ja opetusmenetelmiin kaivattiin monipuolisuutta. Talous ja nuoret TAT on mukana Bisnekset verkkoon 2019 -hankkeessa, jossa halutaan innostaa opiskelijoita valinnaisten yrittäjyysopintojen pariin sekä tarjota motivoivia ja monipuolisia yrittäjyyteen liittyviä oppimateriaaleja.

"Bisnekset verkkoon 2019 on hyppy uuteen ja oppijan vahvuuksia kehittävään ympäristöön. Hankkeessa oppija perehtyy opiskeluun, joka ei ole paikkaan eikä aikaan sidottu. Yrittäjyyden opinnot voidaan räätälöidä oppijakeskeisesti sekä myös hänen liikeideansa mukaisesti. Opettaja perehdytetään materiaaliin sekä siinä ohessa verkko-opetuksen mahdollisuuksiin, joissa hän voi luottaa käyttämäänsä aineistoon ja keskittyä oppijan opintojen henkilökohtaistamiseen sekä tukea oppijan ensi kokemusta yrittäjyydestä", kertoo Stadin ammatti- ja aikuisopiston erityisasiantuntija Sari Karjalainen.

Opetushallituksen rahoittaman Bisnekset verkkoon 2019 -hankkeen tavoitteena on tuottaa digitaaliset, helppokäyttöiset ja opiskelijoita motivoivat oppimateriaalit kaikkien ammatillisten perustutkintojen valinnaisten osien opintoihin. Materiaaleja räätälöidään paraikaa syksyllä käynnistyvää pilotointia varten, ja syksyn aikana materiaalit viimeistellään. Ensi vuodesta alkaen materiaalit ovat kaikkien ammatillisten oppilaitosten käytettävissä.

Opinnoista uskallusta yrittäjyyteen

TAT on hankkeessa asiantuntijakumppanina ja tuottaa oppimateriaalisisällöt. TATin Bisneskurssien oppimateriaalit ovat olleet tarjolla maksutta lukioille ja muille toisen asteen oppilaitoksille jo parin vuoden ajan, mutta nyt materiaaleista räätälöidään erityisesti ammatillisen puolen tarpeisiin sopiva kokonaisuus. Uudenlaiset oppimateriaalit ammatillisessa koulutuksessa paitsi monipuolistavat yrittäjyyden opintoja, myös tiputtavat kustannuksia, kun kurssit ovat digitaalisesti saavutettavissa erilaisille oppijoille. Osa materiaaleista tuotetaan myös selkokielellä.

”Yrittäjyys-, talous- ja työelämätaidot ovat oppimateriaaliemme keskiössä. Nämä taidot muodostavat kokonaisuuden, jonka avulla opiskelija hahmottaa paremmin omaa rooliaan työelämässä työntekijänä tai yrittäjänä ja ymmärtää liiketalouden mahdollisuuksia ja lainalaisuuksia. Näistä oppimateriaaleista on hyötyä jokaiselle ammatillisen puolen opiskelijalle”, TATin Bisneskurssien johtaja Mikko Hakala kommentoi.

Oppimateriaalien uudistamisella halutaan madaltaa kynnystä opiskella yrittäjyyden aiheita ja tarjota verkko-opintojen kautta mahdollisuutta yrittäjyysopintoihin yhä useammalle. Yrittäjyyskasvatuksella pyritään vaikuttamaan myönteisesti työllisyyteen ja nuorten omiin verkostoihin.

”Tavoitteemme on, että yrittäjyyttä pohtivat verkottuvat jo opintojen aikana yrittäjyyden tukipalveluja tuottavien tahojen kanssa ja siten oppivat, ettei yrittäjänä tarvitse osata ja tehdä kaikkea itse ja yksin”, Karjalainen sanoo.

Stadin ammatti- ja aikuisopiston koordinoimassa hankkeessa yhteistyökumppaneita ovat Talous ja nuoret TATin lisäksi Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, Ammattiopisto Live, Vantaan ammattiopisto Varia sekä Nuori Yrittäjyys ry.

Sari Karjalainen
erityisasiantuntija
Stadin ammatti- ja aikuisopisto

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Talous ja nuoret TATin Yrityskylä haastaa työpaikat tekemään työelämälupauksia korona-ajan nuorille30.11.2020 06:43:55 EETTiedote

Yrityskylän Tulevaisuuslupaus-kampanja haastaa yritykset ja muut työpaikat tarjoamaan myönteisiä työelämäkokemuksia nuorille. Kampanjan tavoitteena on myös nostaa keskusteluun se, miten korona vaikuttaa nuorten elämään. Työelämäkokemusten saaminen on vaikeutunut, koska TET-jaksoja ja kesätyömahdollisuuksia on peruuntunut. TATin Nuorten tulevaisuusraportti 2020 -tutkimuksen mukaan nuoret ovat erittäin kiinnostuneita työelämästä ja he toivoisivat kouluihin lisää työelämätietoutta. Lisäksi tutkimuksen mukaan nuoret kokevat koronan myötä tulevaisuuden epävarmempana kuin vanhemmat. Jo lähes 50 Yrityskylän kumppania eri puolilta Suomea on tehnyt lupauksen, jolla he pyrkivät parantamaan nuorten mahdollisuuksia työelämään kiinnittymisessä. Lupauksen antaneet työnantajat ovat esimerkiksi luvanneet tarjota TET-paikkoja, työnhakusparrausta ja sitoutuneet huolelliseen kesätyöntekijöiden perehdyttämiseen. Tulevaisuuslupaus-kampanja on osa Yrityskylän 10-vuotisjuhlavuotta Talous ja nuoret TATin Yrit

TET-jaksot muuttuvat työelämän murrosten mukana – esittelyssä pk-yritysTET ja etäTET19.10.2020 10:30:00 EESTTiedote

Työelämään tutustumisjakso eli TET on ensimmäinen työharjoittelukokemus suurimmalle osalle nuorista. TET-jakso antaa nuorille ymmärrystä työelämän tai työelämätaitojen merkityksestä ja parhaassa tapauksessa se antaa nuorille mahdollisuuden ponnistaa TETistä myös eteenpäin vaikkapa kesätöihin. TET-paikkojen tarjoaminen onkin yhteiskunnallisesti tärkeä teko. Erityisen paljon merkitys korostuu nyt, kun koronan myötä monet TET-jaksot ovat olleet osassa kouluissa vaakalaudalla. Muuttuneen tilanteen myötä onkin luotu erilaisia uusia TET-malleja, joista esittelemme etäTETin ja pk-yritysTETin.