Ammatillisen koulutuksen yrittäjyyskasvatus monipuolistuu, samalla kustannukset putoavat

Bisnekset verkkoon 2019 -hankkeessa tuotetaan digitaalisia oppimateriaaleja ammatillisten perustutkintojen yrittäjyyskasvatuksen osioihin. Uudet oppimateriaalit vähentävät sekä oppilaitosten että opiskelijoiden oppimateriaalikustannuksia.

Ammatillisen koulutuksen yrittäjyyskasvatuksen kehittämiselle on selkeä tarve. Viime syksynä valmistuneen Yrtti-arvioinnin (Karvi) mukaan oppimistulokset ovat heikkoja ja opetusmenetelmiin kaivattiin monipuolisuutta. Talous ja nuoret TAT on mukana Bisnekset verkkoon 2019 -hankkeessa, jossa halutaan innostaa opiskelijoita valinnaisten yrittäjyysopintojen pariin sekä tarjota motivoivia ja monipuolisia yrittäjyyteen liittyviä oppimateriaaleja.

"Bisnekset verkkoon 2019 on hyppy uuteen ja oppijan vahvuuksia kehittävään ympäristöön. Hankkeessa oppija perehtyy opiskeluun, joka ei ole paikkaan eikä aikaan sidottu. Yrittäjyyden opinnot voidaan räätälöidä oppijakeskeisesti sekä myös hänen liikeideansa mukaisesti. Opettaja perehdytetään materiaaliin sekä siinä ohessa verkko-opetuksen mahdollisuuksiin, joissa hän voi luottaa käyttämäänsä aineistoon ja keskittyä oppijan opintojen henkilökohtaistamiseen sekä tukea oppijan ensi kokemusta yrittäjyydestä", kertoo Stadin ammatti- ja aikuisopiston erityisasiantuntija Sari Karjalainen.

Opetushallituksen rahoittaman Bisnekset verkkoon 2019 -hankkeen tavoitteena on tuottaa digitaaliset, helppokäyttöiset ja opiskelijoita motivoivat oppimateriaalit kaikkien ammatillisten perustutkintojen valinnaisten osien opintoihin. Materiaaleja räätälöidään paraikaa syksyllä käynnistyvää pilotointia varten, ja syksyn aikana materiaalit viimeistellään. Ensi vuodesta alkaen materiaalit ovat kaikkien ammatillisten oppilaitosten käytettävissä.

Opinnoista uskallusta yrittäjyyteen

TAT on hankkeessa asiantuntijakumppanina ja tuottaa oppimateriaalisisällöt. TATin Bisneskurssien oppimateriaalit ovat olleet tarjolla maksutta lukioille ja muille toisen asteen oppilaitoksille jo parin vuoden ajan, mutta nyt materiaaleista räätälöidään erityisesti ammatillisen puolen tarpeisiin sopiva kokonaisuus. Uudenlaiset oppimateriaalit ammatillisessa koulutuksessa paitsi monipuolistavat yrittäjyyden opintoja, myös tiputtavat kustannuksia, kun kurssit ovat digitaalisesti saavutettavissa erilaisille oppijoille. Osa materiaaleista tuotetaan myös selkokielellä.

”Yrittäjyys-, talous- ja työelämätaidot ovat oppimateriaaliemme keskiössä. Nämä taidot muodostavat kokonaisuuden, jonka avulla opiskelija hahmottaa paremmin omaa rooliaan työelämässä työntekijänä tai yrittäjänä ja ymmärtää liiketalouden mahdollisuuksia ja lainalaisuuksia. Näistä oppimateriaaleista on hyötyä jokaiselle ammatillisen puolen opiskelijalle”, TATin Bisneskurssien johtaja Mikko Hakala kommentoi.

Oppimateriaalien uudistamisella halutaan madaltaa kynnystä opiskella yrittäjyyden aiheita ja tarjota verkko-opintojen kautta mahdollisuutta yrittäjyysopintoihin yhä useammalle. Yrittäjyyskasvatuksella pyritään vaikuttamaan myönteisesti työllisyyteen ja nuorten omiin verkostoihin.

”Tavoitteemme on, että yrittäjyyttä pohtivat verkottuvat jo opintojen aikana yrittäjyyden tukipalveluja tuottavien tahojen kanssa ja siten oppivat, ettei yrittäjänä tarvitse osata ja tehdä kaikkea itse ja yksin”, Karjalainen sanoo.

Stadin ammatti- ja aikuisopiston koordinoimassa hankkeessa yhteistyökumppaneita ovat Talous ja nuoret TATin lisäksi Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, Ammattiopisto Live, Vantaan ammattiopisto Varia sekä Nuori Yrittäjyys ry.

Sari Karjalainen
erityisasiantuntija
Stadin ammatti- ja aikuisopisto

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Duunikoutsi – työelämätaitojen valmentaja ja henkinen tuki nuoren takataskussa!15.5.2019 07:39:28 EESTTiedote

Nuoret kaipaavat tukea työelämän alkutaipaleella ja kokevat, että he eivät saa tarpeeksi tietoa työelämään liittyvistä asioista koulun kautta. Myös harjoituksen puute aiheuttaa tarpeetonta jännitystä työnhakutilanteissa. Työnantajat puolestaan haluavat jakaa nuorille vinkkejä työelämän pelisäännöistä, jotta yhteentörmäyksiltä vältyttäisiin. Ratkaisuksi ongelmaan Talous ja nuoret TAT sekä Oikotie Työpaikat ovat yhdessä luoneet Duunikoutsi-mobiilisovelluksen, jonka avulla nuoret voivat kartuttaa työelämätaitojaan ja treenata työnhakua henkilökohtaista kehitystä tukevassa virtuaaliympäristössä. Sovellus tarjoaa tietoa ja haasteita TET-jaksoihin ja kesätyön eri vaiheisiin. Tehtävien haastavuus on suunniteltu vastaamaan eri-ikäisten hakijoiden tarpeisiin. Puhelimeen ladattava Duunikoutsi-sovellus on nuoren henkinen tuki työnhaun taipaleelle. Duunikoutsi-mobiilisovelluksen kautta työelämätietoa on saatavilla helposti ja nopeasti, juuri sillä hetkellä, kun nuori kokee epävarmuutta. Sovellus o

Asenne ratkaisee! Mun elämä, mun työ -kiertue valmentaa työelämävalmiuksia 18 000 ammattiin opiskelevalle nuorelle25.2.2019 12:05:41 EETTiedote

Suomen suurin työelämäkiertue Mun elämä, mun työ tuo ammattiin opiskeleville toisen asteen opiskelijoille näkökulmia työelämästä, herättelyä asenteesta ja kannustusta motivaatioon. Kiertue haastaa nuoret myös pohtimaan omaa taloudenhallintaansa. Kiertue tavoittaa noin 18 000 nuorta vuoden 2019 aikana eri puolilla Suomea ja sen järjestää Talous ja nuoret TAT yhteistyössä OP:n ja Suomalaisen Työn Liiton kanssa.