Ammattiliitto JHL: Vain mahdollisimman suuri rokotekattavuus kesyttää koronan leviämisen

Ammattiliitto JHL kannustaa ja kehottaa kaikkia vielä rokottamattomia viipymättä ottamaan koronarokotukset. Pandemia saadaan kuriin vain rokotteilla. Terveydenhuollon voimavarat ovat vaarassa valua ensisijaisesti koronan hoitoon, jolloin muiden vakavien sairauksien hoito jää vähemmälle huomiolle.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL perää Suomessa asuvilta vastuunkantoa pahentuneessa koronatilanteessa. Ammattiliitto kehottaa vielä rokottamatta olevia ottamaan koronarokotukset.

– Riittämättömästä rokotekattavuudesta seuraa se, että koronapandemia jatkuu jatkumistaan, tulee valtavasti lisää tartuntoja, sairastumisia sekä kuolemia ja niiden mukana paljon inhimillistä kärsimystä, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine alleviivaa.

Terveydenhuollon voimavarat ovat rajalliset. Paheneva tautitilanne nielee koko ajan enemmän voimavaroja koronan hoitoon.  Ammattiliitto JHL muistuttaa siitä tosiasiasta, että jatkuva suuri panostaminen koronavirustestaamiseen sekä koronaviruspotilaiden hoitamiseen tapahtuu muiden sairauksien ennaltaehkäisyn ja hoitamisen kustannuksella. Myös terveydenhuollon työntekijöiden työhyvinvointi on vaarassa.

– Niin kauan kuin työpaikoilla on rokottamattomia työntekijöitä, altistuvat kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat asiakkaat, potilaat ja muut työntekijät kohtuuttoman koville riskeille.

Tartuntatautilain koronapassisääntely mahdollistaa koronapassin edellyttämisen vain erikseen säädetyissä tiloissa ja tilaisuuksissa. Sosiaali- ja terveydenhuollossa työntekijöillä on velvollisuus osoittaa kelpoisuutensa työskennellä riskiryhmiin kuuluvien kanssa.  Myös työturvallisuuslaki velvoittaa työnantajaa huolehtimaan siitä, että työpaikka on turvallinen.  Kuitenkaan työnantaja ei nykyisen lainsäädännön takia voi vaatia työntekijöitä esittämään koronapassia työpaikoilla. JHL:n mielestä koronapassi voisi olla yksi työturvallisuutta lisäävä tekijä, mutta vasta sitten, kun pelisäännöt työnantajien kanssa ovat selvät.

Ammattiliitto JHL:n mielestä päätös rokotuksen ottamatta jättämisestä ei ole pelkästään yksilön oma asia.

– Tarvitsemme nyt kaikkien yhteiskunnan jäsenten yhteistoimintaa: minun rokotukseni suojaa muita ja muiden rokotus suojelee minua. Muutoin olemme tilanteessa, missä toimintoja ja palveluja rajoitetaan ja ihmiset ajetaan neljän seinän sisälle. Paluu uuteen normaaliin estyy. Yhteiskunnallamme ei ole varaa siihen, Niemi-Laine painottaa.

Lisätiedot: JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.