Ammattioikeuksien poistaminen rekisteristä poistaa oikeuden ammatinharjoittamiseen

Valviraan on tullut aiempaa enemmän sairaanhoitajien ja lähihoitajien tiedusteluja omien ammattioikeuksien poistamisesta. Sairaanhoitaja voi pyytää ammattioikeutensa poistamista tai rajoittamista ja lähihoitaja ammattinimikkeensä poistamista lähettämällä vapaamuotoisen kirjallisen hakemuksen Valviran kirjaamoon postitse tai sähköpostitse.

Ammatinharjoittamisoikeuden tai ammattinimikkeen käyttöoikeuden poistamisen jälkeen henkilöllä ei ole oikeutta harjoittaa ammattiaan tai käyttää ammattinimikettään.

Valvira tekee hakemuksen perusteella erillisen päätöksen. Päätöksestä tehdään merkintä ammattihenkilöiden keskusrekisteriin. Poistamispäätöksen jälkeen ammattihenkilön tietoja ei enää näy rekistereiden julkisessa tietopalvelussa JulkiTerhikissä ja JulkiSuosikissa. Kuluvan vuoden aikana päätöksiä on tehty 55, kun vuonna 2021 niitä tehtiin 46.

Hakemuksen käsittelyaika riippuu saapuneiden hakemusten määrästä ja muista käsiteltävinä olevista ajankohtaisista valvonta-asioista.

”Tällä hetkellä hakemuksia on jonossa arviolta noin sata ja keskimääräinen käsittelyaika on noin kaksi kuukautta”, kertoo sosiaali- ja terveydenhuolto-osaston johtaja Helena Mönttinen Valvirasta.

Terveydenhuollon tai sosiaalihuollon ammattihenkilö, jonka ammatinharjoittamisoikeus tai ammattinimikkeen käyttöoikeus on poistettu, voi myöhemmin hakea Valviralta oikeuden palauttamista.

Tällä hetkellä Valviran ammattihenkilörekisterissä on lähes 330 000 sairaanhoitajaa ja lähihoitajaa. Näistä laillistettuja sairaanhoitajia on noin 150 500, sosiaalihuollon nimikesuojattuja lähihoitajia noin 191 000 ja terveydenhuollon nimikesuojattuja lähihoitajia noin 199 000. Lähihoitajat voivat rekisteröityä sekä sosiaalihuollon että terveydenhuollon ammattihenkilöiksi, ja rekisterissä olevalla henkilöllä voi olla useita rinnakkain voimassa olevia ammattioikeuksia. Rekisterissä ei ole työssäolotietoa tai tietoa, millä ammattioikeudellaan rekisteröidyt toimivat tai toimivatko alalla lainkaan.

Potilasturvallisuus romahtamassa – valvontaviranomaisilla ei ole keinoja kriittisten tilanteiden turvaamiseen19.4.2022 14:43:03 EEST | Tiedote

Hoitoalan laajentuvasta lakosta johtuvat vaaratilanteet ovat romahduttamassa potilaiden hoidon turvallisuuden. Tämän hetken tiedon mukaan suojelutyöhön saatavan henkilöstön määrä on niin vähäinen, että se johtaa laajamittaiseen kiireellisen hoidon alasajoon. Tämä tarkoittaa, että potilaiden kuolemat ja vammautumiset ovat väistämättömiä.

Hyvinvointialueiden varmistettava kunnilta siirtyvien sopimusten lainmukaisuus5.4.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Valvontaviranomaiset ovat sosiaalihuollon valvonnassaan havainneet lainvastaisia käytäntöjä ja epäselvyyksiä kunnille kuuluvien julkisten hallintotehtävien hoitamisessa. Osa kunnista ja kuntayhtymistä ostaa julkisen vallan käyttöä sisältäviä sosiaalihuollon palveluja yksityisiltä palveluntuottajilta vastoin lakia. Toisaalta kuntien omat sosiaalityön resurssit voivat olla riittämättömiä turvaamaan asianmukaisten virkavastuulle kuuluvien hallintotehtävien hoitamisen. Toimiessaan näin kunnat ja kuntayhtymät vaarantavat asiakkaidensa perusoikeudet, oikeusturvan ja oikeuden hyvään hallintoon.

Korona-aika ei ole vaikuttanut anniskelulupien määrään8.3.2022 08:30:04 EET | Tiedote

Koronapandemia ei ole näkynyt alkoholin anniskelulupien määrässä. Vuoden 2021 lopussa Manner-Suomessa oli voimassa yhteensä 9 630 anniskelulupaa, mikä on 313 enemmän kuin vuoden 2019 lopussa ennen korona-ajan alkua. Myös alkoholin ulosmyyntilupia on haettu anniskelupaikkoihin korona-aikana aiempaa enemmän, kun taas jatkoaikaravintoloiden määrä on vähentynyt. Elintarvikemyymälöiden yhteydessä olevien vähittäismyyntilupien määrä puolestaan on laskenut tasaisesti.