Ammattioikeutensa menettäneiden määrä hieman laski

Viime vuonna yhteensä 86 sote-ammattihenkilöä menetti ammatinharjoittamisoikeutensa. Määrä laski hieman edellisvuodesta, jolloin oikeutensa menetti 100 ammattihenkilöä. Ammatinharjoittamisoikeuden rajoituspäätöksiä tehtiin 49 vuonna 2021. Näistä lääkäreitä koskevia oli 31, joista lääkkeenmääräämisoikeutta koskevia rajoituspäätöksiä oli 26.

Ammatinharjoittamisoikeuden poistamisen tai rajoittamisen taustalla on usein päihdeongelma, muut terveydentilaan liittyvät syyt, ammattitaidon puutteet tai muu epäasianmukainen toiminta. Sosiaali- tai terveydenhuollon ammattihenkilö voi menettää oikeutensa harjoittaa ammattiaan tai hänen oikeuksiaan voidaan rajoittaa, jos se on asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistamiseksi perusteltua. Tavoitteena on silloin estää asiakkaiden ja potilaiden hoidon vaarantuminen.

Aiemmin menetettyjä ammatinharjoittamisoikeuksia voitiin palauttaa kokonaan tai osittain kahdellekymmenelle hakijalle. Määrä on hieman vähemmän kuin muutaman viime vuoden aikana. Hakemusten määrä kuitenkin kasvoi edellisvuodesta. Kaikkiaan valvontalautakunta ratkaisi viime vuonna 69 asiaa, joissa ammattihenkilö haki oikeuksiaan takaisin.

Ammatinharjoittamisoikeuden rajoittamista, poistamista ja palauttamista koskevat asiat käsitellään Valvirassa toimivassa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvontalautakunnassa. Lautakunta käsittelee myös asiat, jotka koskeva ammattinimikkeen käytön kieltämistä ja kirjallista varoitusta.

Omasta pyynnöstä ammatinharjoittamisoikeudestaan luopuneita muutamia kymmeniä

Aiempaa hieman suurempi määrä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä pyysi viime vuonna Valviralta ammatinharjoittamisoikeutensa poistoa. Vuonna 2021 Valvira otti ammatinharjoittamisoikeuden pois 46 ammattihenkilöltä, jotka olivat itse pyytäneet oikeuksiensa poistamista. Määrä on kuitenkin erittäin vähäinen suhteessa Valviran rekisterissä olevien ammattihenkilöiden koko määrään. Vuotta aiemmin oikeuksiensa poistamista pyytäneiden henkilöiden määrä oli 29. Lähihoitajien määrä hakijoissa lähes kolminkertaistui. Lähihoitajia oli 24, kun vuotta aiemmin vastaava luku oli 9. Muihin ammattiryhmiin kuuluvien henkilöiden määrä pysyi lähes samana.

Johtopäätöksiä ammattioikeuksista luopumisen syistä hakemusten perusteella ei voida tehdä. Ammattihenkilön ei tarvitse ilmoittaa syytä, miksi hän haluaa luopua ammattioikeuksistaan. Muutama henkilö kuitenkin kertoi hakemuksessaan syyksi esimerkiksi terveydelliset syyt, alan vaihdon tai eläköitymisen.

Validia Oy on Valviran määräyksen mukaisesti kehittänyt vammaisten asumispalvelujaan, mutta toimenpiteitä tarvitaan edelleen1.12.2021 12:38:12 EET | Tiedote

Validia Oy on tehnyt oikeansuuntaisia kehittämistoimenpiteitä vammaisten asumispalveluissa sen jälkeen, kun Valvira lokakuussa 2020 antoi määräyksen korjata asiakasturvallisuutta vaarantavat puutteet ja epäkohdat. Valvira on nyt päättänyt määräyksen jälkeen jatkuneen valvontansa, mutta korostaa, että Validian täytyy edelleen jatkaa määräyksen mukaista kehittämistyötä. Kehittämis- ja laatutyön täytyy näkyä sekä yksittäisten toimintayksiköiden että asiakkaiden arjessa. Valvira korostaa myös kuntien ja kuntayhtymien valvontavastuuta alueellaan sijaitsevissa yksityisissä sosiaalipalvelujen yksiköissä.

Kehitysvammaisten itsemääräämisoikeus ensisijaista − rajoittamistoimenpiteitä vain silloin kun on välttämätöntä8.11.2021 10:01:05 EET | Tiedote

Kehitysvammaisten rajoittamistoimenpiteiden täytyy perustua kehitysvammaisten erityishuollosta annettuun lakiin. Lain mukaan ensisijaista on kehitysvammaisten itsemääräämisoikeuden tukeminen. Ylen MOT-ohjelman 8.11.2021 ikävä Onnikoti Omenapuun tapaus on ohjelman tietojen perusteella lainvastainen, epäinhimillinen ja ihmisarvoa alentava. Valvira ryhtyi toimenpiteisiin ja siirsi asian toimivaltaiselle Etelä-Suomen aluehallintovirastolle välittömästi, kun varmistui, missä yksikössä ohjelmassa kerrotut lainvastaiset teot olivat tapahtuneet.

Valvontaviranomaiset selvittävät, miksi kymmenet hoivakodit jättivät henkilöstömitoitustietonsa ilmoittamatta6.10.2021 14:28:04 EEST | Tiedote

Valvira ja aluehallintovirastot ottavat valvontaan yli neljäkymmentä hoivakotia, jotka eivät vastanneet vanhuspalvelulain mukaisen henkilöstömitoituksen toteutumista selvittävään kyselyyn. Valvonnassa selvitetään kyselyyn vastaamattomien hoivakotien henkilöstömitoitus. Valvira ottaa valvottavakseen 33 hoivakotia, ja aluehallintovirastoille Valvira siirtää 9. Näissä yhdeksässä yksikössä aluehallintovirastoilla on valvontaa meneillään jo entuudestaan.

Lastensuojelulaitoksissa laiminlyödään rajoitustoimenpiteitä koskevia päätöksiä ja kirjauksia27.9.2021 09:45:09 EEST | Tiedote

Lastensuojelulaitoksissa jää valvontaviranomaisten havaintojen mukaan rajoitustoimenpiteitä koskevia päätöksiä ja kirjauksia tekemättä tai ne ovat puutteellisia. Päätösten puuttuminen ja puutteelliset kirjaukset vaarantavat lapsen edun ja oikeuksien toteutumisen. Rajoitustoimenpiteet on aina kirjattava. Lainmukaisilla päätöksillä ja kirjaamisella turvataan toimenpiteiden seuranta ja valvonta. Kirjaamisella on tärkeä merkitys myös arvioitaessa lapsen tarvitsemaa apua ja tukea.

Synnytysten turvallisuus maailman huippua, mutta hoitovirheitäkin tapahtuu16.9.2021 11:02:47 EEST | Tiedote

Valvira selvittää vuosittain keskimäärin seitsemän raskauden aikaiseen hoitoon tai synnytykseen liittyvää asiaa, joissa epäillään hoitovirhettä. Määrä on pysynyt samana vuodesta toiseen. Yleensä asia tulee Valvirassa vireille synnyttäjän tekemänä kanteluna ja koskee synnytyksen hoitoa synnytyssairaalassa tai raskaudenaikaista hoitoa ja sikiön kohdunsisäistä kuolemaa. Vuonna 2020 Suomessa syntyi Tilastokeskuksen mukaan 46 463 lasta.