Anne Applebaumin palkittu pääteos Gulag – ja muita uusia Venäjä-kirjoja

Maailmankuulun historioitsijan Anne Applebaumin Pulitzer-palkittu kirja GULAG on vihdoin saatu suomeksi. Painotuoreita Siltalan syksyn kirjoja ovat myös René Nybergin RUOTSIN JA VENÄJÄN VÄLISSÄ sekä ruotsalaisen Bengt Jangfeldtin VENÄJÄ – AATTEET JA IDEAT.

Anne Applebaumin palkittu teos Gulag – Vankileirien saariston historia on kokonaisvaltainen selvitys Neuvostoliiton vankileireistä. Kirja kuvaa leirijärjestelmän rakentamista, ylläpitoa ja lukemattomia Stalinin aikaisia leiriverkoston laajennusprojekteja.

Gulag-järjestelmä sai alkunsa vallankumouksen jälkeen vuonna 1917. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin vankileirejä oli jo kymmeniätuhansia.

Sivilisaation ulkopuolelle karkoitetut rikolliset ja poliittiset vangit rakensivat asuinalueita ja edelleen käytössä olevia teitä. Käytännöt leireillä vaihtelivat, mutta brutaalit sääolot sekä ravinnon, vaatetuksen ja suojan puute vallitsivat kaikkialla.

Leirien läpi kulki arvioiden mukaan 18 miljoonaa ihmistä. Lähes kolmasosa heistä ei koskaan palannut kotiin.

Gulag-kirja sai Pulitzer-palkinnon vuonna 2004.

Kirjan on suomentanut Antero Helasvuo.

Venäjän suhde länteen ja länsimaisiin arvoihin on jakanut maata aina Pietari Suuren ajoista Vladimir Putiniin asti. Sama dualismi luonnehtii toista Venäjän historian piirrettä, nimittäin hallitsijan ja kansan välistä suhdetta.

Venäläisen kulttuurin asiantuntija, ruotsalainen slavisti Bengt Jangfeldt käsittelee tiiviisti ja selventävästi Venäjää ideana. Teoksessaan Venäjä – Aatteet ja ideat Pietari Suuresta Putiniin hän korostaa maan historian heiluriliikettä pysähtyneisyyden ja hajoamisen, sorron ja suojasään, uudistusten ja niitä romuttavien vastareformien välillä.

Jangfeldt avaa lukijalle venäläisen aatehistorian ja sivilisaatiomyytin kehitystä, ja samalla selittää ja tulkitsee monia nyky-Venäjän politiikan ja kulttuurin erityispiirteitä.

Kirja auttaa lukijaa näkemään naamioiden taakse.

Teoksen ovat suomentaneet Veli-Pekka Ketola ja Taina Wendorf.

Kokenut suomalaisdiplomaatti ja Venäjän-tuntija René Nyberg valottaa esseissään Suomen geopoliittista asemaa ajan pitkässä kaaressa, aina 1400-luvulta alkaen.

Nyberg liikkuu Ruotsin ja Venäjän välissä – Esseitä historian varrelta -teoksessaan Skandinavian ja Venäjän historian maaperällä suvereenisti ja löytää kiinnostavia rinnakkuuksia menneen ja uudemman maailman murroskohdista.

Nybergin esseet yllättävät ja näyttävät lukijalle historian jatkumon ja dynaamisuuden, alati muuttuvan muodon.

Siltalan kevät 2023: Tammikuussa tarjolla datakapitalismia, vaeltavia vainajia ja huipputekijän ensimmäinen romaani21.12.2022 09:15:00 EET | Tiedote

Siltalan kevätkausi on monipuolinen ja korkeatasoinen. Sen avaa Timo Harakan kirjoittama teos DATAKAPITALISMI KRIISIEN MAAILMASSA. Tammikuussa ilmestyvät myös muun muassa Harry Salmenniemen ensimmäinen romaani VARJOTAJUNTA sekä suuren suosion saaneen uuden kotimaisen dekkarisarjan Mortui non silent toinen osa, VAELTAVAT VAINAJAT. ///Tiedotteessa linkki kevään katalogiin.///

Siltalan syksyn kaikki käännöskaunokirjat ovat ilmestyneet – Laadukasta kaunokirjallisuutta Ruotsista Baltiaan ja Itävallasta Pohjois-Makedoniaan.3.11.2022 10:00:00 EET | Tiedote

Siltalan syksyn ohjelmassa on kaksi romaania Baltiasta: liettualaisen Ricardas Gavelisin VILNAN POKERI sekä latvialaisen Jānis Jonevsin DOOM 94. Pohjoismakedonialaista kirjallisuutta edustaa Goce Smilevski romaanillaan FREUDIN SISAR. Itävaltalaisen Eva Menassen romaani on nimeltään DUNKELBLUM. Suomessakin lukijoiden suurta suosiota nauttivan hollantilaisen Herman Kochin uusi romaani on PÄÄOSASSA SOPHIA. Robert Thorogoodin THAMESJOEN MURHAT on perinteinen brittidekkari. Syksyn käännösrunoutta edustaa ruotsalaisen Ann Jäderlundin SYVÄ RAKKAUS EI KETÄÄN.