Anne Applebaumin palkittu pääteos Gulag – ja muita uusia Venäjä-kirjoja

Maailmankuulun historioitsijan Anne Applebaumin Pulitzer-palkittu kirja GULAG on vihdoin saatu suomeksi. Painotuoreita Siltalan syksyn kirjoja ovat myös René Nybergin RUOTSIN JA VENÄJÄN VÄLISSÄ sekä ruotsalaisen Bengt Jangfeldtin VENÄJÄ – AATTEET JA IDEAT.

Anne Applebaumin palkittu teos Gulag – Vankileirien saariston historia on kokonaisvaltainen selvitys Neuvostoliiton vankileireistä. Kirja kuvaa leirijärjestelmän rakentamista, ylläpitoa ja lukemattomia Stalinin aikaisia leiriverkoston laajennusprojekteja.

Gulag-järjestelmä sai alkunsa vallankumouksen jälkeen vuonna 1917. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin vankileirejä oli jo kymmeniätuhansia.

Sivilisaation ulkopuolelle karkoitetut rikolliset ja poliittiset vangit rakensivat asuinalueita ja edelleen käytössä olevia teitä. Käytännöt leireillä vaihtelivat, mutta brutaalit sääolot sekä ravinnon, vaatetuksen ja suojan puute vallitsivat kaikkialla.

Leirien läpi kulki arvioiden mukaan 18 miljoonaa ihmistä. Lähes kolmasosa heistä ei koskaan palannut kotiin.

Gulag-kirja sai Pulitzer-palkinnon vuonna 2004.

Kirjan on suomentanut Antero Helasvuo.

Venäjän suhde länteen ja länsimaisiin arvoihin on jakanut maata aina Pietari Suuren ajoista Vladimir Putiniin asti. Sama dualismi luonnehtii toista Venäjän historian piirrettä, nimittäin hallitsijan ja kansan välistä suhdetta.

Venäläisen kulttuurin asiantuntija, ruotsalainen slavisti Bengt Jangfeldt käsittelee tiiviisti ja selventävästi Venäjää ideana. Teoksessaan Venäjä – Aatteet ja ideat Pietari Suuresta Putiniin hän korostaa maan historian heiluriliikettä pysähtyneisyyden ja hajoamisen, sorron ja suojasään, uudistusten ja niitä romuttavien vastareformien välillä.

Jangfeldt avaa lukijalle venäläisen aatehistorian ja sivilisaatiomyytin kehitystä, ja samalla selittää ja tulkitsee monia nyky-Venäjän politiikan ja kulttuurin erityispiirteitä.

Kirja auttaa lukijaa näkemään naamioiden taakse.

Teoksen ovat suomentaneet Veli-Pekka Ketola ja Taina Wendorf.

Kokenut suomalaisdiplomaatti ja Venäjän-tuntija René Nyberg valottaa esseissään Suomen geopoliittista asemaa ajan pitkässä kaaressa, aina 1400-luvulta alkaen.

Nyberg liikkuu Ruotsin ja Venäjän välissä – Esseitä historian varrelta -teoksessaan Skandinavian ja Venäjän historian maaperällä suvereenisti ja löytää kiinnostavia rinnakkuuksia menneen ja uudemman maailman murroskohdista.

Nybergin esseet yllättävät ja näyttävät lukijalle historian jatkumon ja dynaamisuuden, alati muuttuvan muodon.

Tervetuloa Aimo Pajunen – Kylmän sodan kenraali -teoksen tiedotustilaisuuteen 4. huhtikuuta8.3.2024 12:56:21 EET | Tiedote

Tervetuloa Henrik Talan kirjoittaman teoksen AIMO PAJUNEN – KYLMÄN SODAN KENRAALI julkistus- ja tiedotustilaisuuteen Kaartin Vartiotupaan (Puolustusministeriö, Eteläinen Makasiinikatu 8, Helsinki) torstaina 4. huhtikuuta kello 10–11.30. Ehdoton ennakkoilmoittautuminen tilaisuuteen viimeistään 27.3. reetta@siltalapublishing.fi. Tilaisuuteen saapuessaan osallistujien täytyy todistaa henkilöllisyytensä.

Kirjailijoiden salattu elämä – Uusi Musso-dekkari on ilmestynyt7.3.2024 14:03:05 EET | Tiedote

Ranskan suosituimmasta dekkarikirjailijasta Guillaume Mussosta tuli myös suomalaisten lukijoiden suursuosikki, kun kirjailijan tuotannon ensimmäinen suomennos TYTTÖ JA YÖ ilmestyi viime syksynä. Nyt on ilmestynyt toinen Musso-dekkari KIRJAILIJOIDEN SALATTU ELÄMÄ. Siinä kohtaavat idylliselle Beaumontin saarelle vetäytynyt menestyskirjailija Nathan Fawles ja häntä haastattelemaan tuleva nuori toimittaja Mathilde Monney. Rannalta löytyy ruumis ja viranomaiset eristävät koko saaren. Raa'n murhan tutkinta alkaa paljastaa saaren kätkemiä synkkiä salaisuuksia.

Kustannusosakeyhtiöt Siltala ja Teos yhdistyvät27.2.2024 14:00:00 EET | Tiedote

Kustannusosakeyhtiö Siltala ostaa Kustannusosakeyhtiö Teoksen kustannusliiketoiminnan, ja Teoksen suurimmasta omistajasta Heikki Herlinistä tulee yksi Siltalan pääomistajista yhdessä Touko ja Aleksi Siltalan kanssa. Fuusiossa Teos myy liiketoimintansa Siltalalle. Samalla Teoksen enemmistöomistaja Heikki Herlin tekee sijoituksen Kustannusosakeyhtiö Siltalaan, ja hänestä tulee näin yksi Siltalan pääomistajista sen perustajien Touko ja Aleksi Siltalan rinnalle. Yhdistymisessä syntyy kahden itsenäisen laatukustantamon kulttuurisesti ja kirjallisesti kunnianhimoinen yhteenliittymä, jossa vahva kustannusalan osaaminen yhdistyy vakaaseen omistajapohjaan. Molempien kustantamoiden toiminta jatkuu ennallaan, eikä yhdistyminen vaikuta kustantamojen kirjailijoiden työhön.