Ansiopäivärahakulut laskivat yli 14 prosenttia vuonna 2017

Ansiopäivärahakulut laskivat vuonna 2017 yli 14 prosenttia edellisvuodesta. Työttömyyskassat maksoivat vuonna 2017 ansiopäivärahaa yhteensä 2,32 miljardia euroa, mikä on 14,3 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2016.

Vuoden aikana ansiopäivärahaa saaneita oli hieman alle 300 000. Määrä laski 11 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Ansiopäivärahakulut laskivat toisena vuonna peräkkäin: vuonna 2016 ansiopäivärahakulut olivat 5 prosenttia edellisvuotta pienemmät.

Vuorotteluvapaan ehtojen kiristäminen ja enimmäiskeston lyhentäminen näkyy tilastoissa. Työttömyyskassat maksoivat vuorottelukorvausta vuonna 2017 yhteensä 42,6 miljoonaa euroa. Vuorottelukorvausten yhteissumma laski 56 prosenttia edellisvuodesta. Vuorottelukorvausta saaneiden määrä väheni kolmanneksella.

Työn vastaanottamiseen pitkän matkan päästä liittyviä matka- ja muuttokuluja korvaavaa liikkuvuusavustusta maksettiin hieman alle 2,2 miljoonaa euroa. Työttömyyskassat alkoivat maksaa liikkuvuusavustusta vuoden 2017 alussa.

Kassaan jätetyn hakemuksen keskimääräinen käsittelyaika lyheni viime vuonna hieman 12,2 päivään. Täyttä ansiopäivärahaa koskeva myönteinen päätös tehtiin keskimäärin 9,2 päivässä, soviteltua etuutta koskeva myönteinen päätös 10,3 päivässä.

Työttömyyskassojen maksamat etuudet

10,2 päivää

10,3 päivää

Tilastolähde: Finanssivalvonta

Budjettiriihi: Osa-aikatyössä olevan työttömyysetuus voidaan maksaa entistä nopeammin ja yrittäjän puolison asema paranee3.9.2018 13:20Tiedote

Osa-aika- tai keikkatyötä tekevän työttömän saama palkka vaikuttaa nykyisin työttömyysetuuteen sillä ajanjaksolla, jona se on ansaittu. Tämä on viivästyttänyt etuuden maksua niillä henkilöillä, jotka saavat palkan ja palkkatiedot vasta viikkoja sen jälkeen, kun työ on tehty. Budjettiriihessä sovittiin, että osittain työllistyneen henkilön palkka vaikuttaisi etuuteen vasta, kun se on maksettu. Tämä vähentää etuusmaksatuksen viivästyksiä ja kannustaa näin pienimuotoiseen työhön.