Ansioturvamenojen kasvu taittui vuonna 2015

Työttömyyskassat maksoivat viime vuonna noin kolme miljardia euroa etuuksina. Etuusmenot kasvoivat edelleen, mutta menojen kasvu on vähentynyt huomattavasti vuosiin 2013 ja 2014 nähden.

17,5 % työttömyyskassan jäseninä olevista palkansaajista ja yrittäjistä sai vuoden 2015 aikana ansiopäivärahaa. Ansiopäivärahaa maksettiin kaikkiaan noin 350 000 henkilölle. Ansiopäivärahan saajien määrä kasvoi viime vuonna 7 %.

Vuorottelukorvauksen saajien määrä väheni viime vuonna 14 %. Väheneminen johtunee 1.9.2014 voimaan tulleista tiukennuksista vuorotteluvapaan edellytyksiin. Myös vuoden 2016 alussa tuli voimaan uusia vuorotteluvapaan tiukennuksia. Näiden vaikutus tulee kuitenkin esiin aikaisintaan vasta vuonna 2016.

Valtion ansioturvamenot kasvoivat viime vuonna 8 %. Työttömyysvakuutusrahaston ansioturvamenot kasvoivat 3 % ja kassojen omat etuusmenot 6 %.

Työttömyysturvamenojen kasvusta huolimatta kassojen vakavaraisuus on kasvanut. Kassojen tasoitusrahastojen keskiarvo kasvoi 9 % vuonna 2015. Tasoitusrahastojen keskiarvo oli 154 %, mikä vastaa työttömyyskassojen omalla vastuulla olevien etuus- ja hallintokulujen puolentoista vuoden määrää.

Etuuden saajat
ja etuuskulut
Muutos 12-132013Muutos 13-142014Muutos 14-152015
Jäsenmäärä
yhteensä 31.12.
0 % 2,0 milj. hlö 0 % 2,0 milj. hlö 0 % 2,0 milj. hlö
Ansiopäivärahan
saajat
+ 10 % 303 035 hlö + 6 % 321 749 hlö + 7 % 345 756 hlö
- Osuus
jäsenmäärästä
  15,3 %   16,3 %   17,5 %
Vuorottelukorvauksen
saajat
- 3 % 19 961 hlö + 4 % 20 775 hlö - 14 % 17 859 hlö
- Osuus
jäsenmäärästä
  1 %   1,1 %   0,9 %
Etuuspäivät
yhteensä
+ 12 % 37 milj. + 12 % 42 milj. + 7 % 45 milj.
Etuuskulut
yhteensä
+ 17 % 2 471 milj. € + 14 % 2 827 milj. € + 5 % 2 973 milj. €

Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö on julkaissut kassojen jäsenyyttä ja taloutta vuonna 2015 kuvaavan tilaston. Julkaisu perustuu Finanssivalvonnan keräämiin tietoihin. Taulukot on koottu ja suunniteltu Työttömyyskassojen Yhteisjärjestössä.