HUS

Apotti laajeni HUSissa suunnitellusti

Jaa
HUSin potilas- ja asiakastietojärjestelmän uudistus etenee. Viime yönä uuteen Apotti-tietojärjestelmään siirryttiin Hyvinkään, Lohjan, Länsi-Uudenmaan ja Porvoon sairaanhoitoalueilla, Jorvin sairaalassa sekä Naistentautien ja synnytysten ja Psykiatrian yksiköissä. Sairaalat toimivat normaalisti.

”Yksiköistä saatujen tietojen perusteella käyttöönotto on sujunut tähän asti suunnitelmien mukaan. Eteen tulleet ongelmatilanteet ovat olleet luonteeltaan teknisiä ja ne on pystytty ratkomaan nopeasti”, HUSin hallinnollinen ylilääkäri Piia Aarnisalo kertoo.

Päivystyspoliklinikoilla ei ole tällä hetkellä ruuhkaa. Perjantai-iltana ennen Apotin käyttöönottoa Jorvin sairaalan päivystyspoliklinikalla oli normaalia vilkkaampaa, mutta myös siellä tilanne on nyt tavanomainen. 

Apotti otettiin ensimmäisenä käyttöön Peijaksen sairaalassa marraskuussa 2018. Käyttö laajeni tänään 1.2.2020 Hyvinkään, Länsi-Uudenmaan, Lohjan ja Porvoon sairaanhoitoalueille ja HYKS-sairaanhoitoalueella Jorvin sairaalaan sekä Naistentautien ja synnytysten ja Psykiatrian tulosyksiköihin.

“Henkilöstö on tehnyt upeaa työtä. Käyttöönoton ensimmäinen vaihe on sujunut hyvin, mutta meillä on vielä paljon työtä edessä”, Aarnisalo sanoo.

Ennen päivystykseen hakeutumista potilaita pyydetään soittamaan normaalin käytännön mukaan Päivystysavun maksuttoman numeroon 116 117 tai olemaan yhteydessä omaan terveysasemaan, jos se on avoinna.

Apotin käyttöönoton etenemisestä kerrotaan uutisseurannalla osoitteessa www.hus.fi/apotti

Lehdistötiedote 23.1.2020: Potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotin käyttö HUSissa laajenee

Mediayhteydet ja haastattelupyynnöt:

HUS viestintä
Viestintäpäällikkö Paavo Holi, puh. 050 427 9517, paavo.holi@hus.fi
Mediapuhelin 050 427 2875

HUSissa on käynnissä laaja potilas- ja asiakastiedon hallintaa koskeva toiminnanuudistus. Uusi, yhdenmukaisempi tapa kirjata ja hyödyntää tietoa parantaa laatua ja vahvistaa potilasturvallisuutta. Merkittävän kehityshankkeen mahdollistaa siirtyminen uuteen Apotti-potilastietojärjestelmään kaikissa HUSin yksiköissä vuoden 2020 loppuun mennessä. Lisäksi otetaan käyttöön uusi, HUSin asiakkaille suunnattu sähköisen asioinnin palvelu, Maisa. Maailmalla lähes 500 sairaalassa käytössä olevan Epic-pohjaisen järjestelmän toimittaa HUSille Oy Apotti Ab.

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

HUS
HUS
Stenbäckinkatu 9, PL 100
00029 HUS

http://www.hus.fi

HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa yli puoli miljoonaa potilasta. HUSissa työskentelee 25 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

HUS on Suomen suurin terveydenhuoltoalan toimija ja maan toiseksi suurin työnantaja. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HUS

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye