Apotti toiminut kokonaisuutena odotetusti
Apotin käyttöönottoa johtava HUSin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi on varautuneen tyytyväinen potilas- ja asiakastietojärjestelmän laajaan käyttöönottoon HUSissa: “Tähän asti Apotin laajeneminen on mennyt odotettua paremmin, sillä olimme varautuneet hitaampaan oppimiskäyrään. Tekninen käyttöönotto jatkuu kuitenkin vielä pari kolme viikkoa ja vasta sen jälkeen meillä on syvempi näkemys kokonaisuudesta.”
Mäkijärven mukaan henkilökunnan ponnistelu ja hyvä asenne sekä järjestelmän hyvin tuntevien tukihenkilöiden osaaminen ovat olleet ratkaisevassa roolissa käyttöönoton sujuvuuden kannalta. Teknisten ongelmien lisäksi apua on tarvittu myös järjestelmän käyttöön liittyvissä asioissa.
“Apotissa ei ole kysymys pelkästään kokonaan uudesta potilas- ja asiakastietojärjestelmästä vaan ennen kaikkea toiminnan muutoksesta. Töitä tehdään Apotin kanssa eri tavalla kuin ennen ja siihen tottuminen vie tietysti aikaa. Toisilla enemmän ja toisilla vähemmän, jonka vuoksi myös yksikkökohtaiset erot Apotin käytön sujuvuudessa ovat isoja”, Mäkijärvi sanoo.
Apotin käyttöönottoon on liittynyt teknisiä ongelmia, joista yksi on koskenut potilasluetteloiden tietosuojaa. Terveydenhuollon henkilöstöllä oli liian laaja mahdollisuus tarkastella eri sairaaloiden potilasluetteloita, joiden käyttö on sinänsä aivan tavanomaista toimintaa. Luetteloissa oli myös näkyvissä perusteettoman paljon yksittäisen potilaan tietoja. Virhe korjattiin 9.2. nopeasti käyttäjän tekemän ilmoituksen jälkeen ja HUS on tehnyt tilanteesta asianmukaisen ilmoituksen tietosuojavaltuutetulle.
Sanelut siirtyvät reaaliaikaan
Yksi Apotin käyttöön liittyvistä eduista on puheentunnistuksella toimivan sanelujärjestelmän uusi käyttötapa. Sanelua ei tarvitse enää erikseen siirtää tekstinkäsittelijälle, koska erillinen edustatunnistus-toiminto näyttää tekstin välittömästi lääkärin Apotti-päätteellä. Samalla lääkäri voi itse korjata ne virheet, joita puheentunnistus ei ole havainnut.
Edustatunnistuksen suosio on alusta asti ylittänyt kaikki ennakkotoiveet. Vajaan kahden viikon jälkeen jo 83 % Apotin lääkäreistä käyttää uutta tapaa. Edustatunnistuksella on päivittäin jo yli 350 käyttäjää, jotka tekevät noin 2 300 sanelua päivässä.
“Tämä on merkittävä muutos lääkärin päivittäisessä työssä, jolla varmasti on positiivisia vaikutuksia koko potilaan hoitoketjuun”, Markku Mäkijärvi uskoo.
Potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotti otettiin käyttöön 1.2.2020 Hyvinkään, Lohjan, Länsi-Uudenmaan ja Porvoon sairaanhoitoalueilla, HYKS-sairaanhoitoalueella Jorvin sairaalassa sekä Naistentautien ja synnytysten ja Psykiatrian yksiköissä. HUSissa Peijaksen sairaalassa Apotti otettiin käyttöön jo marraskuussa 2018.
Apotin käyttöönoton etenemisestä kerrotaan uutisseurannassa osoitteessa www.hus.fi/apotti
Tiedote 7.2.2020: Apotin ensimmäinen viikko takana
Lisätietoja:
Johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi
050 428 7660
Mediayhteydet:
HUS viestintä
Viestintäpäällikkö Paavo Holi
050 427 9517, paavo.holi@hus.fi
Mediapuhelin (klo 9-15.30) 050 427 2875
HUSissa on käynnissä laaja potilas- ja asiakastiedon hallintaa koskeva toiminnanuudistus. Uusi, yhdenmukaisempi tapa kirjata ja hyödyntää tietoa parantaa laatua ja vahvistaa potilasturvallisuutta. Merkittävän kehityshankkeen mahdollistaa siirtyminen uuteen Apotti-potilas- ja asiakastietojärjestelmään kaikissa HUSin yksiköissä vuoden 2020 loppuun mennessä. Lisäksi otetaan käyttöön uusi, HUSin asiakkaille suunnattu sähköisen asioinnin palvelu, Maisa. Maailmalla lähes 500 sairaalassa käytössä olevan Epic-pohjaisen järjestelmän toimittaa HUSille Oy Apotti Ab.
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa yli puoli miljoonaa potilasta. HUSissa työskentelee 25 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.
HUS on Suomen suurin terveydenhuoltoalan toimija ja maan toiseksi suurin työnantaja. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HUS
Legionellabakteeria löytynyt Hyvinkään sairaalan hanavedestä - yhtään infektiota ei ole todettu18.4.2024 16:37:03 EEST | Tiedote
Hyvinkään sairaalan synnytysosaston vesihanoista otetuista näytteistä on omaseurannassa löytynyt toimenpiderajat ylittävä määrä legionellabakteeria. Synnytyssaleja on käytössä yksi vähemmän kuin normaalisti. Muutoin synnytystoiminta jatkuu normaalisti. Löydöksiin ei liity yhtään legionellan aiheuttamaa infektiota.
Distansmottagning även för barn – Nylands Jourhjälp utvidgar sina tjänster17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Nylands Jourhjälp erbjuder från och med den 19 april 2024 möjlighet till distansmottagning även för barnsjukdomar. Läkaren kan i fortsättning träffa barnet och föräldrarna via videosamtal. Orsaken till den utökade tjänsten är dokumenterad erfarenhet av hög kundnöjdhet för distansmottagningen och högklassiga vårdresultat.
Lapsetkin pääsevät etävastaanotolle – Uudenmaan Päivystysapu laajentaa palveluaan17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Uudenmaan Päivystysavussa tarjotaan etävastaanottomahdollisuutta 19.4.2024 alkaen myös lasten sairauksiin. Lääkäri voi tavata lapsen ja hänen vanhempansa jatkossa videon välityksellä. Palvelun laajentamisen taustalla ovat näytöt etävastaanottojen korkeasta asiakastyytyväisyydestä ja laadukkaista hoitotuloksista.
Children will be able to access remote appointments: Medical Helpline in Uusimaa expands its service17.4.2024 07:15:00 EEST | Press release
The Medical Helpline in Uusimaa will offer remote appointments for children’s illnesses as well starting April 19, 2024. A doctor can hold a remote video consultation with the child and parent. The service expansion is supported by evidence of high client satisfaction and excellent treatment outcomes in remote appointments.
Sockervärdena hos barn med diabetes kan hållas under kontroll med en smartpump11.4.2024 12:02:08 EEST | Tiedote
En självreglerande insulinpump håller sockervärdena hos barn med diabetes stabila, till och med på samma nivå som hos friska barn.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme