Onko käteisapu todella paras apu humanitaarisessa avustustyössä?
Maailmassa, jossa humanitaarisia kriisejä esiintyy jatkuvasti, avun toimittamisesta sitä tarvitseville on tullut haastavampaa kuin koskaan. Kun avustusjärjestöt yhä useammin tarjoavat avuntarvitsijoille käteis- ja arvoseteliapua (cash and voucher assistance, CVA), on ratkaisevan tärkeää ottaa huomioon sen logistiset vaikutukset. Jos tämä laiminlyödään, seurauksena voi olla viivästyksiä, lisäkustannuksia ja mahdollisia haittavaikutuksia juuri niille ihmisille, joita järjestöt pyrkivät auttamaan.
– Tämä muutos tavassa, jolla apua toimitetaan, ei ole vailla seurauksia. CVA:ta ei hallinnoida samalla tavalla kuin tavaroina ja palveluina annettavaa apua. Käteisapuun sisältyy oletus, että markkinat toimivat ongelmitta ja että tavaroita on riittävästi saatavilla, Russell Harpring esittää väitöskirjassaan Cash and Voucher Assistance in Humanitarian Contexts: Supply Chain Determinants for Feasibility and Operability.
CVA merkitsee avunsaajille mahdollisuutta valita sellaisia tavaroita ja palveluita, joita he eniten tarvitsevat. Se myös tukee paikallisia markkinoita ja yrityksiä sekä lisää avustettavien valinnanvapautta ja omanarvontuntoa. Käteisen ja arvosetelien jakamiseen voi kuitenkin liittyä myös merkittäviä logistisia haasteita, erityisesti tilanteissa, joissa infrastruktuuri on heikko, turvallisuustilanne on huono tai rahoituspalvelujen tarjoajia on vähän.
– Käteisavun ongelmallisuutta lisää se, että katastrofeista kärsivillä henkilöillä on tavallisesti useita samanaikaisia tarpeita, joiden vakavuus ja kiireellisyys vaihtelevat. Tapaukset pitäisi arvioida erikseen, jotta voidaan määrittää paras toimintatapa, Harpring toteaa.
Avustusjärjestöjen on siis arvioitava huolellisesti, onko CVA paras tapa auttaa.. Väitöskirjassaan Harpring tutkii, miten apua voidaan antaa tehokkaammin ja vaikuttavammin käsittelemällä humanitaarista järjestelmää kokonaisvaltaisesti.
– Kun jatkossa kohtaamme monimutkaisia kriisejä, on olennaisen tärkeää, että ymmärrämme paremmin niitä mekanismeja, joita käytämme avun toimittamiseen.. Avustusohjelmat tulee toteuttaa siten, että ne eivät aiheuta häiriöitä olemassa oleville toimitusketjuille tai rahoitusmarkkinoille ja siten pahenna jo valmiiksi epävakaata tilannetta, Harpring korostaa.
Onko siis käteisapu todella paras apu humanitaarisessa avustustyössä? Russell Harpingin tutkimuksen mukaan tähän kysymykseen vastaamiseksi olisi tutkittava kunkin kriisialueen toimitusketjuja.
Väitöskirja on saatavilla täältä:
Cash and Voucher Assistance in Humanitarian Contexts: Supply Chain Determinants for Feasibility and Operability
Russell Harpringin väitöstilaisuus pidetään 4. toukokuuta klo 14.00 Kauppakorkeakoulu Hankenilla.
Tilaisuuteen voi osallistua Teamsin välityksellä.
Vastaväittäjä: Professori Maria Besiou, Kühne Logistics University (KLU)
Kustos: Professori Graham Heaslip, School of Engineering, Atlantic Technological University (ATU), Galway, Irlanti
Lisätietoja:
Russell Harpring
Kauppakorkeakoulu Hanken
+358 044 977 5832
russell.harpring@hanken.fi
Tietoja julkaisijasta
Kauppakorkeakoulu Hanken on Suomen vanhin kauppakorkeakoulu, joka toimii
Helsingissä ja Vaasassa. Se on johtava, kansainvälisesti akkreditoitu yliopisto, jolla on yli
sadan vuoden kokemus koulutuksesta ja tutkimuksesta talouden ja kauppatieteiden aloilta.
Kaikki Hankenin opetus perustuu sen korkeatasoiseen tutkimukseen. Hankenilla on läheiset
suhteet yritysmaailmaan ja yli 14 000 alumnin verkosto yli 70 maassa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Svenska handelshögskolan
Fem år av Finnish Innovation Index: Ikea det mest innovativa företaget 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Pressmeddelande
Årets vinnare i Finnish Innovation Index (FII)-mätningen är Ikea. I topp 10 finns globala varumärken och finska flaggskepp: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb och Lumene. De senaste FII-resultaten visar hur innovation, värdegrund och tillväxt går hand i hand.
Finnish Innovation Index viisi vuotta: Ikea on innovatiivisin yritys 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Tiedote
Vuoden voittaja Finnish Innovation Index (FII) -mittauksessa on Ikea, ja top 10 sisältää globaaleja brändejä ja suomalaisia ikoneita: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb ja Lumene. Viimeisimmät FII-tulokset korostavat, kuinka innovaatio, arvopohja ja kasvu kulkevat käsi kädessä.
Five years of Finnish Innovation Index: IKEA is the most innovative company in 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Press release
The Finnish Innovation Index (FII) 2025 winner is IKEA with top10 including global brands and Finnish icons: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb, and Lumene. The latest FII results spotlight how innovation, purpose, and growth go hand in hand.
Ny forskning visar att nuvarande argument för att minska köttkonsumtionen kan få motsatt effekt28.4.2025 11:59:42 EEST | Pressmeddelande
Det är välkänt att vi behöver övergå till mer hållbara kostvanor genom att ersätta animaliska produkter med växtbaserade alternativ. Däremot är det fortfarande en kritisk fråga att förstå vilka konsumenter som för närvarande äter kött och vilka som är villiga att minska sin konsumtion och varför.
Uuden tutkimuksen mukaan nykyiset moraaliset perustelut lihankulutuksen vähentämiseksi saattavat kääntyä tarkoitustaan vastaan28.4.2025 11:59:42 EEST | Tiedote
Jo vakiintuneen näkemyksen mukaan ihmisten on siirryttävä kohti kestävämpiä ruokailutottumuksia korvaamalla eläinperäisiä tuotteita kasvipohjaisilla vaihtoehdoilla. On kuitenkin myös tärkeää ymmärtää, ketkä kuluttajista syövät nykyisin lihaa ja ketkä ovat valmiita vähentämään lihankulutustaan ja miksi näin on.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme