Artekin uudet toimitilat kannustavat vuorovaikutukseen – “Toimistot ovat tärkeämpiä kuin koskaan”

Artekin pääkonttori muuttaa uusiin tiloihin Helsingin ydinkeskustassa. Avoin, aktiivinen ja inspiroiva tila tarjoaa puitteet kohtaamisille.
Avoin, aktiivinen ja inspiroiva uusi toimistotila tarjoaa puitteet kohtaamisille. Kuva: Tuomas Uusheimo

Artekin uusi toimisto ja näyttelytila avaa ovensa Mannerheimintie 12 B:n neljännessä kerroksessa. Uusi osoite sijaitsee vain kivenheiton päässä Artekin myymälästä. Uusi toimisto on aito työympäristö, johon arkkitehdit, sisustussuunnittelijat ja yhteistyökumppanit ovat tervetulleita tutustumaan.

Toimiston on suunnitellut brittiläinen arkkitehti Sevil Peach. Peachin mielestä etätyön aikakaudella toimistot ovat tärkeämpiä kuin koskaan.

“Ihmisten tuominen yhteen rakentaa yrityskulttuuria ja parantaa yhteistyötä. Tietenkin ihmiset voi tuoda yhteen myös teknologian välityksellä, mutta mikään ei vedä vertoja oikeille kohtaamisille”, Peach sanoo.

Peachin suunnittelemissa toimistoissa oleellista on avoin, ilmava, ihmislähtöinen tila, joka kannustaa vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön. Toimiston tulee olla viihtyisä ja riittävän epämuodollinen, jotta työntekijät rentoutuvat. Tuttuus syntyy arkisissa, välittömissä kohtaamisissa.

“Kaikissa projekteissa mielenkiintoisinta on ihmisten käyttäytyminen. Kyse ei ole vain tilasta jonka luon, vaan aivan yhtä paljon siitä miten ihmiset käyttäytyvät siellä”, Peach kertoo filosofiastaan.

Roskien vieminen toimiston ainoaan roskakoriin herättelee kroppaa, virkistää ja toimii myös mahdollisuutena vaihtaa pari sanaa matkalle sattuvan kollegan kanssa.

Avoin tila kannustaa työskentelemään uusilla tavoilla

Siitä huolimatta, että toimistolla on jokaiselle nimetty työpiste, tila kannustaa työskentelemään monipuolisesti kulloisenkin tehtävän luonteen mukaan. Pikapalaverin voi pitää rennosti kahvila-alueen sohvaryhmällä, kun taas virallisemmat tapaamiset voi sulkea neuvotteluhuoneisiin. Hiljaisuutta ja keskittymistä vaativiin tehtäviin voi vetäytyä kannettavan kanssa äänieristettyyn huoneeseen.

Yritysmyynnin workshop-pöytä mahdollistaa mallien levittämisen ja tutkiskelun yhdessä asiakkaiden kanssa. Peach ajattelee, että toimistotilassa voi yhtä hyvin työskennellä vapautuneemmin fiiliksen mukaan. Opiskeluaikoina tentteihin luettiin kahviloissa, käytävillä, puistoissa – melkein missä vain. Kuka estää nappaamasta läppärin ja työskentelyn vaikka toimiston sohvalta käsin, jos se siihen hetkeen tuntuu sopivimmalta?

Artekin ja Vitran mallistot muodostavat yhdessä vahvan kokoelman

Kun Vitra osti Artekin vuonna 2013, syntyi kahden vahvan brändin liitto. Sveitsiläisen Vitran taustat ovat ensisijaisesti toimistokalustemaailmassa ja yrityksen pitkäjänteinen tutkimustyö tuottaa jatkuvasti innovatiivisia ratkaisuja muuttuvan työympäristön tarpeisiin. Ergonomiset, äärimmilleen hienosäädetyt ja testatut tuotteet ovat korkealaatuisia ja kestäviä.

Artekin mallisto koostuu pääasiassa Alvar Aallon ja Ilmari Tapiovaaran klassikoista sekä uusista tuotteista, joita ovat suunnitelleet muun muassa Konstantin Grcic, Ronan & Erwan Bouroullec ja Daniel Rybakken. Ne ovat parhaimmillaan kahvila-alueilla, aulatiloissa, neuvotteluhuoneissa ja muutoin rikastamassa moderneja työpisteitä.

“Artekilla ja Vitralla on samat arvot. Molempien juuret ovat modernismissa ja ne jakavat saman ajatuksen siitä, että jokapäiväistä elämää voi parantaa rehellisellä suunnittelulla. Lisäksi molemmat yritykset työskentelevät upeiden klassikoiden kanssa: Vitra Charles ja Ray Eamesin, Nelsonin, Prouvé and Pantonin ja Artek Aallon ja Tapiovaaran tuotantojen”, Vitran toimitusjohtaja Nora Fehlbaum sanoo.

Artekin ja Vitran kokoelmat luovat yhdessä vahvan, korkealaatuisen ja visuaalisesti kiinnostavan valikoiman, josta voi poimia ratkaisuja monipuolisesti erilaisiin projektikohteisiin.

“Artekin ihmisläheinen, lämmin ja kotoisa kokoelma luo täydellisen parin Vitran valikoimalle. Artekin kalusteilla ja valaisimilla voidaan sisustaa tilat, joihin kaivataan pehmeämpää tunnelmaa ja soljuvampia muotoja”, kertoo Artekin ja Vitran Suomen maajohtaja Anja Matilainen.

Uusi toimistotila on myös yritysmyynnin sydän

Artek ja Vitran valikoimista poimituilla kalusteilla sisustettu uusi toimistotila toimii myös yritysmyynnin esittelytilana. Arkkitehdit, suunnittelijat ja yritysasiakkaat ovat tervetulleita vierailemaan toimistolla. Tilassa pääsee tutustumaan eri tarkoituksia palveleviin kalustusratkaisuihin erilaisilla työskentelypisteillä, neuvotteluhuoneissa ja kahvila-alueella.

“Arkkitehdit ja sisustussuunnittelijat voivat tuoda asiakkaitaan meille ja sopia vaikkapa palaverin tiloihimme. Näin kalusteiden toimivuutta pääsee testaamaan ja fiilistelemään hetken käytännössä. Toimiston kalusteet ovat Artekin ja Vitran kokoelmista. Lisäksi nähtävissä on runsas materiaalikirjasto ja päivittyvä valikoima mallikalusteita”, sanoo Artekin myyntipäällikkö Ejvind Elvilä.

Artek
Mannerheimintie 12 B, 4. krs, Helsinki
www.artek.fi

Lisätiedot:

Laura Larres
laura.larres@artek.fi

Brittiläinen arkkitehti Sevil Peach on suunnitellut Artekin uuden toimitilan. Kuva: Anniina Nissinen