Arvot ja sukupuoli heijastuvat nuorten yrittäjyys- ja johtajuustavoitteisiin

Ulkoisten palkkioiden ja rahan arvostus sekä toisaalta alhaisempi turvallisuushakuisuus näyttävät heijastuvan nuorten aikuisten kiinnostukseen ryhtyä yrittäjiksi tai tavoitella johtaja-asemaa. Mitä enemmän nuoret aikuiset arvostivat 21-vuotiaina rahaa ja ulkoisia palkkioita, sitä todennäköisemmin heillä oli korkeat tavoitteet ryhtyä yrittäjiksi ja pyrkiä johtajiksi 27-vuotiaina. Tutkimustulos käy ilmi Suomen Akatemian Biofuture2025-akatemiaohjelman hankkeessa tehdystä tutkimuksesta.

Tutkimuksesta käy ilmi myös, että mitä vähemmän nuoret aikuiset arvostivat turvallisuutta tulevassa työssä, sitä todennäköisemmin heillä oli korkeat tavoitteet ryhtyä yrittäjiksi ja pyrkiä johtajiksi. Tulokset säilyivät silloinkin, kun nuoren taustan kuten sosio-ekonomisen aseman ja persoonallisuuden merkitys oli kontrolloitu.

Teemaa ei ole aiemmin tutkittu Suomessa. Työhön liittyvät arvot ja arvostukset vaikuttavat kuitenkin merkittävästi nuorten aikuisten motivaation ryhtyä yrittäjiksi tai yritysjohtajiksi. Tutkimuskysymyksiä selvitettiin FinEdu-pitkittäistutkimuksessa, jossa tutkittiin 1138 nuorta aikuista sekä 21- että 27-vuotiaina.

Tutkimuksen mukaan nuorten halukkuutta johtajatehtävään selitti myös se, mitä enemmän he 21-vuotiaina arvostivat työn tuottamia sosiaalisia merkityksiä. Sosiaalisia merkityksiä arvostavat nuoret pyrkivät kuitenkin vähemmän yrittäjän uralle. Yrittäjän uralle suuntautuneiden nuorten arvostuksissa korkealle nousi autonomian ja vaikuttamismahdollisuuksien merkitys.

Tutkimustulokset tuovat ilmi eroja sukupuolten välillä. Miehet arvostavat palkkaa naisia enemmän ja kokevat turvallisuuden merkityksen vähäisemmäksi kuin naiset. Nämä ulottuvuudet olivat kriittisiä tekijöitä ja ne motivoivat miehiä tavoittelemaan yritysjohtajan tehtäviä naisia enemmän.

Artikkeli tieteellisessä lehdessä:

Clements Lechner, Florencia Sortheix, Martin Obshonka and Katariina Salmela-Aro..
What drives future business leaders? How work values and gender shape young adults’ entrepreneurial and leadership aspirations. Journal of Vocational Behavior 107 (2018) 57-70.

Professori Katariina Salmela-Aro
Helsingin yliopisto, p. 050 415 5283,
katariina.salmela-aro(at)helsinki.fi

Riitta Tirronen
viestintäjohtaja
riitta.tirronen(at)aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa. Vuonna 2018 rahoitamme tutkimusta 444 miljoonalla eurolla. Suomen Akatemia saa osan tutkimusrahoitukseen käyttämistään varoista rahapelitoiminnan voittovaroista.

Vedenpuhdistusjärjestelmiä kehitettävä kemiallisten haitta-aineiden poistamiseksi7.6.2018 10:50Tiedote

Vesien puhdistuksessa yleisesti käytetyt menetelmät eivät välttämättä tehoa riittävän hyvin talousvesiin kulkeutuviin kemiallisiin haitta-aineisiin. Klooraus ja UV-desinfiointi purevat hyvin tauteja aiheuttavia mikrobeja vastaan, mutta eivät yhtä hyvin poista kemiallisia haitta-aineita. Veden mikrobeista ja kemikaaleista koituvia terveyshaittoja tutkittiin Suomen Akatemian rahoittamassa hankkeessa, jossa selvitettiin myös vedenpuhdistusmenetelmien taloudellisia vaikutuksia.

Uudella jäätymismenetelmällä voidaan puhdistaa vettä miltei ilman lisäenergiaa1.6.2018 09:58Tiedote

Talvipakkasia voidaan hyödyntää jäteveden puhdistamisessa kustannus- ja energiatehokkaasti. Kun jätevesi jäätyy luonnollisesti talvella, siitä muodostuva jää on puhtaampaa kuin itse jäännösjätevesi. Jäätymisprosessissa syntyvän jään puhtauteen vaikuttaa jäätymisnopeus: mitä hitaammin vesi jäätyy, sitä puhtaampaa siitä tulee. Tutkimus on osa Suomen Akatemian arktista tutkimusohjelmaa, jossa kehitetään arktisen alueen uniikille ja herkälle luonnolle sopivia kestävän kehityksen mukaisia työskentelymenetelmiä.

New natural freezing method offers energy savings in water purification1.6.2018 09:58Tiedote

Freezing winter temperatures can be put to good use in improving the cost and energy efficiency of wastewater purification. The ice that is formed when wastewater freezes naturally in the winter is cleaner than the residual waste water itself. The purity of the ice is a function of the rate of the freezing process: the slower the freezing process, the greater the purity of the resulting ice. Research is underway under the Academy of Finland’s Arctic Research Programme to develop sustainable working methods that are suited to the unique and fragile Arctic environment.

Ny frysningsmetod gör det möjligt att rena vatten praktiskt taget utan extra energi1.6.2018 09:58Tiedote

Vinterkylan kan utnyttjas i rening av avloppsvatten på ett både kostnads- och energieffektivt sätt. Då avloppsvatten vintertid fryser naturligt är den is som bildas på ytan renare än det ofrusna vattnet under isen. Hur ren isen är påverkas av frysningens hastighet: ju långsammare frysning, desto renare is. Detta har man kommit fram till i en undersökning inom Finlands Akademis arktiska forskningsprogram som enligt principerna för hållbar utveckling ska utveckla praxis som lämpar sig för det arktiska områdets unika och känsliga natur.

Suomen Akatemia valitsi 10 uutta akatemiaprofessoria23.5.2018 13:03Tiedote

Suomen Akatemia on valinnut kymmenen uutta akatemiaprofessoria kaudelle 1.1.2019-31.12.2023. Tehtävään oli aiehaussa 193 hakijaa, joista 33 kutsuttiin toiseen vaiheeseen. Valinnassa käytettiin vertaisarviointia, joka tehtiin neljässä tieteenalalähtöisessä paneelissa. Niiden mukaan hakijat olivat erittäin korkeatasoisia ja hyvin verkottuneita tutkijoita. Lopullisen valinnan teki Akatemian yleisjaosto paneelien ehdotusten pohjalta.