Arvot ja sukupuoli heijastuvat nuorten yrittäjyys- ja johtajuustavoitteisiin

Ulkoisten palkkioiden ja rahan arvostus sekä toisaalta alhaisempi turvallisuushakuisuus näyttävät heijastuvan nuorten aikuisten kiinnostukseen ryhtyä yrittäjiksi tai tavoitella johtaja-asemaa. Mitä enemmän nuoret aikuiset arvostivat 21-vuotiaina rahaa ja ulkoisia palkkioita, sitä todennäköisemmin heillä oli korkeat tavoitteet ryhtyä yrittäjiksi ja pyrkiä johtajiksi 27-vuotiaina. Tutkimustulos käy ilmi Suomen Akatemian Biofuture2025-akatemiaohjelman hankkeessa tehdystä tutkimuksesta.

Tutkimuksesta käy ilmi myös, että mitä vähemmän nuoret aikuiset arvostivat turvallisuutta tulevassa työssä, sitä todennäköisemmin heillä oli korkeat tavoitteet ryhtyä yrittäjiksi ja pyrkiä johtajiksi. Tulokset säilyivät silloinkin, kun nuoren taustan kuten sosio-ekonomisen aseman ja persoonallisuuden merkitys oli kontrolloitu.

Teemaa ei ole aiemmin tutkittu Suomessa. Työhön liittyvät arvot ja arvostukset vaikuttavat kuitenkin merkittävästi nuorten aikuisten motivaation ryhtyä yrittäjiksi tai yritysjohtajiksi. Tutkimuskysymyksiä selvitettiin FinEdu-pitkittäistutkimuksessa, jossa tutkittiin 1138 nuorta aikuista sekä 21- että 27-vuotiaina.

Tutkimuksen mukaan nuorten halukkuutta johtajatehtävään selitti myös se, mitä enemmän he 21-vuotiaina arvostivat työn tuottamia sosiaalisia merkityksiä. Sosiaalisia merkityksiä arvostavat nuoret pyrkivät kuitenkin vähemmän yrittäjän uralle. Yrittäjän uralle suuntautuneiden nuorten arvostuksissa korkealle nousi autonomian ja vaikuttamismahdollisuuksien merkitys.

Tutkimustulokset tuovat ilmi eroja sukupuolten välillä. Miehet arvostavat palkkaa naisia enemmän ja kokevat turvallisuuden merkityksen vähäisemmäksi kuin naiset. Nämä ulottuvuudet olivat kriittisiä tekijöitä ja ne motivoivat miehiä tavoittelemaan yritysjohtajan tehtäviä naisia enemmän.

Artikkeli tieteellisessä lehdessä:

Clements Lechner, Florencia Sortheix, Martin Obshonka and Katariina Salmela-Aro..
What drives future business leaders? How work values and gender shape young adults’ entrepreneurial and leadership aspirations. Journal of Vocational Behavior 107 (2018) 57-70.

Professori Katariina Salmela-Aro
Helsingin yliopisto, p. 050 415 5283,
katariina.salmela-aro(at)helsinki.fi

Riitta Tirronen
viestintäjohtaja
riitta.tirronen(at)aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa. Vuonna 2018 rahoitamme tutkimusta 444 miljoonalla eurolla. Suomen Akatemia saa osan tutkimusrahoitukseen käyttämistään varoista rahapelitoiminnan voittovaroista.

Academy of Finland selects first two competence clusters to the new Flagship Programme18.4.2018 16:15Tiedote

The Academy of Finland today announced the first two competence clusters to be funded under its new Flagship Programme. The two clusters are: CERES - the Competence Centre for the Materials Bioeconomy: A Flagship for our Sustainable Future (Aalto University, VTT Technical Research Centre of Finland Ltd) and 6Genesis - the 6G-Enabled Wireless Smart Society & Ecosystem (University of Oulu).

Värderingar och kön återspeglas i företags- och ledars kapsmålen hos unga27.3.2018 12:14Tiedote

Unga vuxnas intresse för att bli företagare eller söka sig till chefspositioner speglar det faktum att de värdesätter externa arvoden och pengar samt å andra sidan har blivit mindre trygghetsinriktade. Ju mer unga vuxna värdesatte pengar och externa arvoden som 21-åringar, desto sannolikare var det att de hade stora ambitioner att bli företagare och söka sig till chefspositioner som 27-åringar. Det här resultatet framgår av den undersökning som genomförts i ett projekt inom ramen för Finlands Akademis akademiprogram Biofuture2025.