Arvot ja sukupuoli heijastuvat nuorten yrittäjyys- ja johtajuustavoitteisiin

Ulkoisten palkkioiden ja rahan arvostus sekä toisaalta alhaisempi turvallisuushakuisuus näyttävät heijastuvan nuorten aikuisten kiinnostukseen ryhtyä yrittäjiksi tai tavoitella johtaja-asemaa. Mitä enemmän nuoret aikuiset arvostivat 21-vuotiaina rahaa ja ulkoisia palkkioita, sitä todennäköisemmin heillä oli korkeat tavoitteet ryhtyä yrittäjiksi ja pyrkiä johtajiksi 27-vuotiaina. Tutkimustulos käy ilmi Suomen Akatemian Biofuture2025-akatemiaohjelman hankkeessa tehdystä tutkimuksesta.

Tutkimuksesta käy ilmi myös, että mitä vähemmän nuoret aikuiset arvostivat turvallisuutta tulevassa työssä, sitä todennäköisemmin heillä oli korkeat tavoitteet ryhtyä yrittäjiksi ja pyrkiä johtajiksi. Tulokset säilyivät silloinkin, kun nuoren taustan kuten sosio-ekonomisen aseman ja persoonallisuuden merkitys oli kontrolloitu.

Teemaa ei ole aiemmin tutkittu Suomessa. Työhön liittyvät arvot ja arvostukset vaikuttavat kuitenkin merkittävästi nuorten aikuisten motivaation ryhtyä yrittäjiksi tai yritysjohtajiksi. Tutkimuskysymyksiä selvitettiin FinEdu-pitkittäistutkimuksessa, jossa tutkittiin 1138 nuorta aikuista sekä 21- että 27-vuotiaina.

Tutkimuksen mukaan nuorten halukkuutta johtajatehtävään selitti myös se, mitä enemmän he 21-vuotiaina arvostivat työn tuottamia sosiaalisia merkityksiä. Sosiaalisia merkityksiä arvostavat nuoret pyrkivät kuitenkin vähemmän yrittäjän uralle. Yrittäjän uralle suuntautuneiden nuorten arvostuksissa korkealle nousi autonomian ja vaikuttamismahdollisuuksien merkitys.

Tutkimustulokset tuovat ilmi eroja sukupuolten välillä. Miehet arvostavat palkkaa naisia enemmän ja kokevat turvallisuuden merkityksen vähäisemmäksi kuin naiset. Nämä ulottuvuudet olivat kriittisiä tekijöitä ja ne motivoivat miehiä tavoittelemaan yritysjohtajan tehtäviä naisia enemmän.

Artikkeli tieteellisessä lehdessä:

Clements Lechner, Florencia Sortheix, Martin Obshonka and Katariina Salmela-Aro..
What drives future business leaders? How work values and gender shape young adults’ entrepreneurial and leadership aspirations. Journal of Vocational Behavior 107 (2018) 57-70.

Professori Katariina Salmela-Aro
Helsingin yliopisto, p. 050 415 5283,
katariina.salmela-aro(at)helsinki.fi

Riitta Tirronen
viestintäjohtaja
riitta.tirronen(at)aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa. Vuonna 2018 rahoitamme tutkimusta 444 miljoonalla eurolla. Suomen Akatemia saa osan tutkimusrahoitukseen käyttämistään varoista rahapelitoiminnan voittovaroista.

Uneven terrain helps joggers detach from everyday life4.7.2018 10:27Tiedote

Physical sensations are accentuated when running in different environments. A research project funded by the Academy of Finland found that while running on forest trails the challenges caused by the uneven terrain help joggers detach from everyday life. Twists and bumps on the trail require positive concentration from joggers, which prevents them from worrying about other things. Moreover, trail running generates a positive connection with nature as the jogger focuses on various rocks, branches and other natural objects. On the other hand, running on steady terrain enables joggers to find a state of mind that can either be rather void of thought or allow them to solve everyday problems without active effort.