Arvot ja sukupuoli heijastuvat nuorten yrittäjyys- ja johtajuustavoitteisiin

Ulkoisten palkkioiden ja rahan arvostus sekä toisaalta alhaisempi turvallisuushakuisuus näyttävät heijastuvan nuorten aikuisten kiinnostukseen ryhtyä yrittäjiksi tai tavoitella johtaja-asemaa. Mitä enemmän nuoret aikuiset arvostivat 21-vuotiaina rahaa ja ulkoisia palkkioita, sitä todennäköisemmin heillä oli korkeat tavoitteet ryhtyä yrittäjiksi ja pyrkiä johtajiksi 27-vuotiaina. Tutkimustulos käy ilmi Suomen Akatemian Biofuture2025-akatemiaohjelman hankkeessa tehdystä tutkimuksesta.

Tutkimuksesta käy ilmi myös, että mitä vähemmän nuoret aikuiset arvostivat turvallisuutta tulevassa työssä, sitä todennäköisemmin heillä oli korkeat tavoitteet ryhtyä yrittäjiksi ja pyrkiä johtajiksi. Tulokset säilyivät silloinkin, kun nuoren taustan kuten sosio-ekonomisen aseman ja persoonallisuuden merkitys oli kontrolloitu.

Teemaa ei ole aiemmin tutkittu Suomessa. Työhön liittyvät arvot ja arvostukset vaikuttavat kuitenkin merkittävästi nuorten aikuisten motivaation ryhtyä yrittäjiksi tai yritysjohtajiksi. Tutkimuskysymyksiä selvitettiin FinEdu-pitkittäistutkimuksessa, jossa tutkittiin 1138 nuorta aikuista sekä 21- että 27-vuotiaina.

Tutkimuksen mukaan nuorten halukkuutta johtajatehtävään selitti myös se, mitä enemmän he 21-vuotiaina arvostivat työn tuottamia sosiaalisia merkityksiä. Sosiaalisia merkityksiä arvostavat nuoret pyrkivät kuitenkin vähemmän yrittäjän uralle. Yrittäjän uralle suuntautuneiden nuorten arvostuksissa korkealle nousi autonomian ja vaikuttamismahdollisuuksien merkitys.

Tutkimustulokset tuovat ilmi eroja sukupuolten välillä. Miehet arvostavat palkkaa naisia enemmän ja kokevat turvallisuuden merkityksen vähäisemmäksi kuin naiset. Nämä ulottuvuudet olivat kriittisiä tekijöitä ja ne motivoivat miehiä tavoittelemaan yritysjohtajan tehtäviä naisia enemmän.

Artikkeli tieteellisessä lehdessä:

Clements Lechner, Florencia Sortheix, Martin Obshonka and Katariina Salmela-Aro..
What drives future business leaders? How work values and gender shape young adults’ entrepreneurial and leadership aspirations. Journal of Vocational Behavior 107 (2018) 57-70.

Professori Katariina Salmela-Aro
Helsingin yliopisto, p. 050 415 5283,
katariina.salmela-aro(at)helsinki.fi

Riitta Tirronen
viestintäjohtaja
riitta.tirronen(at)aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa. Vuonna 2018 rahoitamme tutkimusta 444 miljoonalla eurolla. Suomen Akatemia saa osan tutkimusrahoitukseen käyttämistään varoista rahapelitoiminnan voittovaroista.

BTY:n valitsemissa akatemiahankkeissa painotettiin laadukasta perustutkimusta22.5.2019 16:25:40 EESTTiedote

Suomen Akatemian biotieteiden, terveyden ja ympäristön tutkimuksen toimikunta (BTY)on myöntänyt rahoituksen 91 akatemiahankkeelle, joissa on kaikkiaan yhteensä 116 osahanketta. Toimikunta käyttää rahoitukseen noin 44,5 miljoonaa euroa. Hakemuksista 22 prosenttia rahoitetaan. Valinnoissaan toimikunta halusi tukea erityisesti toimialojensa perustutkimusta ja painotti vahvasti hankkeiden tieteellistä laatua. Muita päätöksentekokriteereitä olivat tutkimuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja uudistuminen. ”Hankkeista suuri osa oli tieteellisesti erittäin korkeatasoisia, mutta toimikunta pystyi rahoittamaan näistä vain osan”, kertoo toimikunnan puheenjohtaja Ursula Schwab. Kaikki rahoituksen saaneet saivat tieteellisiltä arviointipaneeleilta arvosanaksi 5 tai 6. Syksyn 2018 haussa Akatemialla oli käytössä valtion lisäbudjetista osoitettu 25 miljoonaan euron lisärahoitus nuoren tutkijasukupolven tutkijanuran edistämiseen. Akatemia päätti jakaa tämän rahoituksen akatemiahankkeissa. Biotieteid

Finlands Akademi beviljade profileringsfinansiering för att stärka universitetens forskningsförutsättiningar17.5.2019 10:10:53 EESTTiedote

Finlands Akademi har fattat besluten om finansieringen för att stärka forskningens profilering vid universiteten i Finland. Finansieringen stöder utvecklingen av forskningsområden som universiteten har valt på basis av sin strategi och stärker förutsättningarna att bedriva forskning av hög kvalitet. Akademins finansiering påskyndar universitetens utvecklingsarbete.

Finlands Akademis forskningsråd för naturvetenskap och teknik valde nya akademiforskare8.5.2019 12:27:01 EESTTiedote

Finlands Akademis forskningsråd för naturvetenskap och teknik har beviljat 20 nya bidrag till för anställning som akademiforskare. Den totala finansieringen uppgår till cirka nio miljoner euro. Förutom avlöningsbidraget får akademiforskarna också finansiering för att grunda en egen forskningsgrupp samt för att täcka övriga forskningskostnader. För de fem närmast påföljande åren har forskningsrådet reserverat sju miljoner euro för de nya akademiforskarnas forskningskostnader.

Finlands Akademis forskningsråd för naturvetenskap och teknik finansierar samarbete mellan forskardoktorer och samhällsaktörer8.5.2019 12:25:34 EESTTiedote

Finlands Akademis forskningsråd för naturvetenskap och teknik har idag beviljat finansiering för 43 anställningar som forskardoktor. Den totala finansieringen uppgår till cirka 11 miljoner euro. Beviljandegraden var cirka 16 procent. 28 procent av anställningarna som akademiforskare är kvinnor, medan 24 procent av sökandena var kvinnor.