Asumisen Botti kokoaa asumiseen liittyvän tiedon helposti saataville
Asumisen Botti on kuntalaisten, ammattilaisten ja verkostojen käyttöön suunniteltu helppokäyttöinen sähköinen itseasiointipalvelu, johon on koottu laajasti asumiseen ja asumisen haasteisiin liittyvää tietoa. Lisäämällä kuntalaisten ja eri toimijoiden tietoisuutta asumiseen liittyvistä teemoista pyritään ennaltaehkäisemään asunnottomuutta ja erilaisia asumisen ongelmatilanteita.
- Botin avulla kuntalaiset voivat saada neuvontaa helposti ajasta ja paikasta riippumatta ilman, että heidän tarvitsee odottaa yhteydenottoa työntekijältä. Ammattilaiset voivat löytää nykyistä helpommin työssään tarvitsemansa tiedon Botin kautta, ja myös sidosryhmät voivat hyödyntää Bottia kohtaamisissaan asiakkaiden kanssa, kertoo projektipäällikkö Hanne Niemi.
Milloin Asumisen Botista on apua?
Elämässä voi tulla yllättäviä tilanteita, joiden yhteydessä esimerkiksi asumiskustannukset tai vuokran maksun ongelmat voivat tulla eteen ehkäpä ensimmäistä kertaa. Asumisen Botti neuvoo käyttäjää ja ohjaa tarvittaessa myös yhteistyökumppaneiden palveluiden äärelle. Botista on apua myös asunnon hakuun ja muutostöihin liittyvissä asioissa.
Asumisen Botti Nestori-hankkeen työnä
Asumisen Botin on kehittänyt Keusoten Nestori-hanke (2021–2023), joka on osa sosiaali- ja terveysministeriön (STM) asunnottomuutta vähentävien sote-palveluiden kehittämiseen tähtäävää hankeverkostoa. Nestorin tavoitteena on vahvistaa asumissosiaalisen työn rakenteita Keusoten alueella sekä kehittää asiakaslähtöisiä sosiaali- ja terveyspalveluita henkilöille, joilla on asumiseen liittyvää monialaisen tuen tarvetta.
Kyseessä on innovaatio, jota tiettävästi ei ole käytössä muualla Suomessa. Botti sai myös erityismaininnan Keusoten laatu- ja innovaatiokilpailussa joulukuussa 2022.
Asumisen Botti löytyy Keusoten verkkosivuilta osoitteesta keusote.fi/nestori. Asumisen Botin käytöstä on tehty myös ohjevideo, joka löytyy Keusoten Youtube-kanavalta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Hanne Niemi, projektipäällikkö, 050 497 0595, hanne.niemi@keusote.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Valtuustoseminaarin pääaiheena palveluverkko ja talous8.5.2025 18:23:19 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) valtuustoseminaarissa torstaina 8.5.25 käytiin perusteellista ja taustoittavaa keskustelua hyvinvointialueen rahoituksesta, taloudesta ja tulevista hyvinvointialueen tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman säästötoimenpiteistä.
Turvallista ja tavallista arkea ikäihmisten perhehoidossa5.5.2025 13:45:04 EEST | Tiedote
Perhehoito tarjoaa mielekästä ja ihmisläheistä työtä ikäihmisten parissa. Sen ytimessä on tavallinen ja turvallinen perhe-elämä yksityiskodeissa. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) järjestää kolme infoiltaa kaikille ikäihmisten perhehoitajan tehtävästä kiinnostuneille.
Valtioneuvosto hyväksyi Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen päivitetyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman29.4.2025 13:28:49 EEST | Tiedote
Valtioneuvosto on tehnyt 6.3.2025 päätöksen Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) lainanottovaltuuden muuttamisesta vuodelle 2025. Päätöksen ehtona oli päivitetyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman toimittaminen valtiovarainministeriölle, jonka tarkoituksena on varmistaa alueen kyky hoitaa lainavelvoitteensa ja järjestää lakisääteiset palvelut.
Lähipalveluiden saatavuus turvataan – Keusote kehittää palveluverkkoaan asukkaita varten24.4.2025 18:35:46 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) valmistelee palveluverkoston uudistamista tulevina vuosina. Tärkein asia ei kuitenkaan muutu: sosiaali- ja terveyspalvelut pysyvät asukkaiden saatavilla. Kehittämistyön tavoitteena on varmistaa, että pystymme tarjoamaan lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut oikea-aikaisesti, laadukkaasti ja sujuvasti – myös tulevaisuudessa.
Keusoten uusin digipalvelu on näppärä ja turvallinen chat23.4.2025 08:24:19 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusoten) uuden OmaKeusote-mobiilisovelluksen chat-palvelu on helppo ja turvallinen tapa hoitaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita. Keusoten chatissa asiakas kohtaa aina Keusoten omat sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaiset.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme