Asuntokauppaa tehdään turvallisesti viranomaismääräykset ja -suositukset huomioiden

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto on ohjeistanut kiinteistönvälittäjiä ehkäisemään koronaviruksen leviämistä ja myös varautumaan koronavirustartuntojen seurauksiin asuntokaupalle.

Yleisnäyttöjä saatetaan rajoittaa tai siirtää. Kuluttajien tulee varautua myös siihen, että pääsy näytölle voi kestää suuren osallistujamäärän vuoksi. Näytöillä noudatetaan viranomaismääräyksiä ja suosituksia esim. käsihygienian suhteen. Kuluttajia pyydetään olemaan yhteydessä välittäjiin mahdollisen yksityisnäytön sopimiseksi.

Kiinteistönvälittäjien ostotarjouslomakkeisiin tulee käyttöön erillinen liite, ja myös kauppakirjaa varten laaditaan mallilauseke koronaviruksen seurausten varalta. Tällaisia voivat olla esimerkiksi hallinnan luovutuksen viivästyminen.

Välitysala ottaa kansanterveyden uhan vakavasti ja toivoo kuluttajilta kärsivällisyyttä poikkeuksellisen pandemian aikana.

Lisätietoja :

Maria-Elena Ehrnrooth
Toimitusjohtaja, LKV
www.kvkl.fi

Puh. 050 379 0507
maria-elena.ehrnrooth@kvkl.fi
Twitter: @KVKL_ry

Pasilankatu 2

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto on alan vaikuttaja ja edunvalvoja, jonka tavoitteina on vauhdittaa asuntokauppaa ja edistää sen turvallisuutta. Liitto edistää alan eettistä ja juridista sääntelyä, kehittää kiinteistönvälitysalan tutkimusta ja koulutusta sekä vahvistaa alan sitoutumista Hyvän välitystavan ohjeeseen. Liitolla on seitsemän jäsenryhmittymää ja sen keräämä asuntokauppadata palvelee välittäjiä ja tutkimuslaitoksia.

Hyvän välitystavan lähettiläät nimetty – Linda ja Sofia edistämään välitysalan osaamista17.6.2020 09:30:00 EESTTiedote

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto on nimennyt uudet Hyvän välitystavan lähettiläät 2020-2021. Alan korkean osaamisen ja Hyvän välitystavan tunnettuuden edistäjinä seuraavan vuoden ajan toimivat Linda Leino Sp-Koti Raumalta ja Sofia Ruokanen Huoneistokeskuksesta Helsingistä. ”On suuri kunnia toimia Hyvän välitystavan lähettiläänä ja välitysalan edustajana”, Leino ja Ruokanen iloitsevat.

KORJAUS TILASTOON: Alkuvuonna vaihdettiin asuntoja vauhdilla – korona ei pysäyttänyt kauppaa22.4.2020 14:39:57 EESTTiedote

Teknisen virheen vuoksi asuntokauppatilasto maaliskuulta oli vajaa ja tilastot osoittavat nyt kasvua käytettyjen asuntojen kauppamäärissä myös maaliskuun osalta. Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto pahoittelee virhettä. Tiedote on alun perin julkaistu 15.4.2020. Vilkas alkuvuosi kannatteli asuntokaupan ensimmäistä kvartaalia. Tammi-maaliskuussa myytiin uusia ja vanhoja asuntoja seitsemän prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, kertoo Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton kauppatilasto.

/// Korjattu uudiskohteiden myyntiluku po. 10 571. Vanhojen asuntojen kauppa loikkasi vuonna 2019 – joulun alla vauhti vain kiihtyi16.1.2020 09:15:32 EETTiedote

Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton tilastojen mukaan vuosi 2019 oli yllättävän vilkas asuntokaupassa: kaikkiaan 62 318 vanhaa asuntoa vaihtoi omistajaa, mikä merkitsi 4,5 % kasvua verrattuna 2018 myyntiin. Asuntokauppa piristyi vuoden lopussa ja erityisen vauhdikas joulukuu kiritti kauppaa; vanhoja asuntoja myytiin joulukuussa 8 % enemmän kuin edellisvuonna vastaavaan aikaan. Kasvu on huomattava – 8,2 % – myös viiden vuoden keskiarvoon verrattuna. Uusien asuntojen myynti tasaantui tarjontapiikissä.

Vanhojen asuntojen kauppa loikkasi vuonna 2019 – joulun alla vauhti vain kiihtyi16.1.2020 08:00:00 EETTiedote