Asuntomessujen trendit: ikkunat lattiaan saakka, älykkäät ratkaisut tulevat kotiin

Lattiaan saakka ulottuvat ikkunapinnat sekä älyteknologian tulo koteihin ovat selkeitä trendejä heinäkuussa Porissa alkavilla asuntomessuilla. Messualueen kaupunkitalojen koot ovat maltillisia, joten suurilla ikkunoilla tuodaan moneen kotiin lisää avaruutta ja etenkin auringonvaloa.
Mammuttikoti Luoto on kaupunkiympäristöön sopiva kompakti ja helppohoitoinen hirsitalo, jonka piha yhdistyy sisätiloihin tyylikkään, korkean ikkunaseinän kautta. Lisävaloa oleskelutiloihin tuo vielä suurten ikkunoiden yläpuolelle sijoitettu vaakasuuntainen ikkunarivi. Sen ansiosta sisätiloihin saadaan luonnonvaloa, vaikka alaikkunoiden kaihtimet olisikin suljettu näkösuojaksi. Ikkunat ovat Pihlan mallistosta.

”Messukodeissa ikkunoilla haetaan tilan tuntua etenkin oleskelutiloihin. Ne ovat myös sisustuksellisia elementtejä, jotka kehystävät pihaa ja Porin asuntomessualueelle ominaista jokimaisemaa”, Inwido Finlandin markkinointijohtaja Minna Keränen kertoo.

”Osaltaan ikkunapinta-alojen suurenemisen on mahdollistanut ikkunarakenteiden tuotekehityksen ja uuden valmistusteknologian avulla saavutettu lämpöarvojen paraneminen. Suuretkin ikkunaseinät ovat energiatehokkaita ja vedon tunne on pystytty minimoimaan”, Pihlan markkinointipäällikkö Mika Kanervo kertoo.

Inwidon ikkunat on valittu kaikkiaan 12 messukohteeseen: Tiivin premium-tuotteita on neljässä kohteessa, Pihlan ovia ja ikkunoita kaikkiaan kahdeksassa kohteessa ja Klas1:n maisema- ja kippi-ikkunoita yhdessä kohteessa.

Asumismukavuutta parantavaa älyä ikkunoihin

Suurten ikkunoiden lisäksi messuilla näkyy kasvava kiinnostus kodin asumismukavuutta parantaviin teknologiaratkaisuihin. Älykodeista ja asioiden internetistä keskustellaan asuntomessujen tulevaisuusviikolla 23.–29.7. ja käytännön sovelluksiin voi jo tutustua Inwidon osastolla, joka löytyy Mammuttikoti Luodon (kohde 23) yhteydestä.

”Messuilla esittelemme ensimmäisiä Tiivi Connect -älytuotteitamme, kuten matkapuhelinten ja mobiililaitteiden kuuluvuutta sisällä ratkaisevasti parantavaa Tiivi Connect Antenni -ikkunaa, ikkuna- ja ovisensoreita, sekä etäohjattavia älykaihtimia”, Tiivin markkinointipäällikkö Lauri Pälvimaa kertoo.

Tiivi Connect -älytuotteiden perhe laajenee jatkossa muilla asumismukavuutta, energiatehokkuutta ja turvallisuutta lisäävillä ratkaisuilla.

Asennus ratkaisee laadun

Suomalaisen rakentamisen laatu puhuttaa myös asuntomessuilla. Mika Kanervo korostaa, että kyse on paitsi tuotteiden kuten ikkunoiden ja ovien laadusta niin viime kädessä työmaalla tehdyn asennustyön laadusta ja asentajien osaamisesta. Tämän vuoksi Inwido kouluttaa itse omat ikkuna-asentajansa.

Inwidolla on ainoana suomalaisena ikkunavalmistajana asennustoiminnan ISO 9001-2015 -laatusertifikaatti, joka kattaa Pihla, Tiivi ja Klas1-tuotemerkit. Laatujärjestelmä kattaa asennuksen suunnittelusta ja mittauksesta kohteen luovutukseen ja mahdolliseen reklamaation hoitoon.

”Laatujärjestelmä kertoo, että ikkunat ja ulko-ovet asennetaan huolellisesti, sovitussa aikataulussa ja ilman vahinkoja”, Kanervo sanoo.

Inwido Finland

Suomen suurin ikkunavalmistaja Inwido valmistaa ikkunoita ja ulko-ovia Ruovedellä, Haapajärvellä, Kannuksessa ja Kuusamossa. Suomessa Inwido työllistää runsaat 900 henkilöä. Inwidon tuotemerkeistä Tiivi on toimialan innovaatio- ja teknologiajohtaja, Pihla on luotettava, Suomen suosituin ikkunoiden ja ulko-ovien valmistaja, Klas1 suunnittelee ja valmistaa korkeatasoisia ikkunoita arkkitehtikohteisiin ja Lämpölux on omakotitalojen ikkunaremonttien markkinajohtaja.  Inwido Finlandin liikevaihto vuonna 2017 oli 167 miljoonaa euroa.

Tiivin asuntomessukohteet

• Kohde 5 Herukka / Porin YH-asunnot, Kastelli. Eläkeläispariskunnan kompaktin kodin sydämen muodostaa avara tupakeittiö, jonka ikkunat ja parvekeovi avautuvat terassille.
  • Kohde 15 Viva 109 / Kastelli. Modernin kodin oleskelutiloihin on panostettu, alakerran olokeittiön ja yläkerran aulan tyylikkäät ikkunarivistöt aukeavat terassille.
  • Kohde 19 Kiramo / Porin kaupunki, Kastelli. Nelihenkisen perheen kodin suunnittelun lähtökohtina ovat olleet tehokkaat neliöt, säilytystilat, energiatehokkuus ja uusiutuvan energian hyödyntäminen.
  • Kohde 22 Jokiduo / Wienerberger. Kokemäenjoen vehreät näkymät on hyödynnetty kiinnittämällä erityistä huomiota sisätilojen jatkuvuudelle katettujen terassien ja parvekkeiden kautta kohti jokirantaa. Siihen tarjoavat mahdollisuuden Klas1:n huippuluokan maisemaikkunat. Ovet on valittu Tiivin korkeatasoisesta Kristalli-mallistosta. Jokiduo on kahden klassisen modernia tyyliä edustavan, massiivisista Porotherm-kennoharkoista rakennetun erillistalon kokonaisuus.

Pihlan asuntomessukohteet

• Kohde 1 Villa Luoto / Siklatilat. Moderni palvelukoti, jonka yhteisten ruoka- ja oleskelutilojen isot lasipinnat avaavat ensimmäisen ja toisen kerroksen yhteistilat suojatulle sisäpihalle. Asuntojen suuret ikkunat tuovat sisätiloihin avaruutta ja runsaasti luonnonvaloa.
  • Kohde 6 Villa Noste / Design-talo. Oleskelutilat jatkuvat tyylikkäästi ulos lattiaan saakka ulottuvien ikkunoiden ansiosta. Kapeiden ja korkeiden sekä matalien ja leveiden Pihla-ikkunoiden vuorottelu sekä tummat puitteet luovat valkoisen ulkoverhoilun kanssa tyylikkään kokonaisuuden.
  • Kohde 12 Kultakoivu 187 / Sievitalo. Moderni kaksikerroksinen koti hyödyntää kaunista vesistöä ja luontoa. Oleskelutilojen suuret ikkunat ulottuvat kahden kerroksen korkeuteen ja niistä avautuu näkymä viereiselle Kokemäenjoelle. Sievitalon kaupunkimallisto on suunniteltu erityisesti kaupunkirakentamisen mahdollisuudet ja rajoitukset huomioiden.

• Kohde 13 Talo Lintula / K-Rauta. Esteettömän bungalow-tyyppisen kodin U-muotoinen pohjaratkaisu rajaa suojaisan sisäsäpihan, jonne oleskelutilat avautuvat.
  • Kohde 23 Mammuttikoti Luoto. Yksitasoinen ja kompakti hirsitalo on helppohoitoinen ja selkeä kaupunkikoti, jonka piha avautuu tyylikkään, korkean ikkunaseinän kautta. Lisävaloa oleskelutiloihin tuo vielä suurten ikkunoiden yläpuolelle sijoitettu vaakasuuntainen ikkunarivi. Sen ansiosta kaupunkikodin alaikkunoiden verhot voi sulkea näkösuojaksi, mutta luonnonvalosta pääsee silti nauttimaan.
  • Kohde 25 Koneistajankatu / Jetta-talo. Nelihenkisen lapsiperheen perustarpeisiin suunnitellun omakotitalon perusajatuksena on ekologisuus, valoisuus ja viihtyisä asuinympäristö.
  • Kohde 30 Casa Terde / K-Rauta, Ainoakoti. Kodin keskiö on iso ja avara keittiö- ja olohuonealue.  Kapeat ikkunat ulottuvat lähes lattiatasoon saakka ja antavat rytmiä kaksikerroksisen talon korkealle julkisivulle.
  • Kohde 33 Villa Vaski / Dekotalot. ”Ikkunat ovat taulumme ja luonto on ihanasti läsnä, vaikka kaupunkikotia rakennetaankin”, kertovat Kokemäenjoen rantaan nousseen talon rakennuttajat. Ikkunapinta-alaa lisättiin runsaasti ensimmäisten suunnitelmien jälkeen. Talossa onkin paljon eri kokoisia ja -näköisiä Pihla-ikkunoita.

Jokiduon erikoisuus ovat huippuluokan maisemaikkunat sekä seinien ilmaeristeiset Porotherm-kennoharkot. Kokemäenjoen vehreät näkymät on hyödynnetty kiinnittämällä erityistä huomiota sisätilojen jatkuvuudelle katettujen terassien ja parvekkeiden kautta kohti jokirantaa. Siihen tarjoavat mahdollisuuden Klas1:n huippuluokan maisemaikkunat. Ovet on valittu Tiivin korkeatasoisesta Kristalli-mallistosta.
Tiivi Connect -ikkunan karmiin sijoitettu passiiviantenni ei näy ulospäin, on täysin huoltovapaa ja kestää kiinteistön koko elinkaaren ajan. Uutuusikkuna parantaa merkittävästi mobiilidatan ja matkapuhelintentoimivuutta sisätiloissa.

Inwido Finland on Suomen ikkunamarkkinoiden suurin toimija, joka valmistaa ikkunoita ja ovia Pihla-, PihlaPRO-, Tiivi-, Klas1- ja Lämpölux-tuotemerkeillä. Inwido Finlandin tuotantolaitokset sijaitsevat Keski-Pohjanmaalla Kannuksessa, Pirkanmaalla Ruovedellä, Pohjois-Pohjanmaalla Haapajärvellä sekä Kuusamossa. Inwido Finlandin liikevaihto vuonna 2017 oli 167 miljoonaa euroa. Suomessa Inwido työllistää runsaat 900 henkilöä.