Ateneums museichef Susanna Pettersson blir överintendent och chef för svenska Nationalmuseum

Pettersson avslutar sina arbetsuppgifter på Ateneum under våren 2018 och tar över som överintendent och chef på Nationalmuseum i Sverige 1.8.2018.

Konstmuseet Ateneums museichef Susanna Pettersson

Finlands Nationalgalleris generaldirektör Risto Ruohonen och hela Nationalgalleriets personal gratulerar Petterson med anledning av utnämningen. ”Jag ser det här som en utmärkelse, ett tack för ett välgjort jobb och den positiva uppmärksamhet det ger,” kommenterar generaldirektör Ruohonen. ”Det är vemodigt att säga farväl till en kompetent och omtyckt kollega, men vi är glada för hennes skull. Vi önskar henne lycka och framgång med sina nya uppgifter.”

”På Konstmuseet Ateneum och Nationalgalleriet har man under fyra år gjort ett strålande arbete både i fråga om uställningar och publikarbete, men också inom forskningen. Det arbetet fortsätter med väldigt duktiga experter även framöver,” säger Susanna Pettersson.

Nationalgalleriets styrelse diskuterar rekryteringen av en ny museichef vid sitt nästa möte 26.3.2018. Information om styrelsens beslut angående rekryteringsprocessen följer efter mötet.

Läs svenska kulturdepartementets pressmeddelande om utnämningen.

Mer information:

Nationalgalleriet
Generaldirektör Risto Ruohonen
Tfn +358 50 556 7169

Susanna Pettersson
Tfn + 358 40 736 0699

Konstmuseet Ateneums museichef Susanna Pettersson

Nationalgalleriet utgörs av Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Nationalgalleriet ansvarar för statens konstsamlingar. Nationalgalleriets avdelning för samlingsförvaltning upprätthåller samlingarna. Till Nationalgalleriet hör dessutom Statens konstverkskommission och dess samlingar. www.nationalgalleriet.fi

En betydande donation till Nationalgalleriet från A-Insinöörit5.12.2017 09:25Tiedote