Autokatsastuksen hinnoissa lähes viidenkymmenen euron hintaeroja

Auton katsastuksessa voi säästää useita kymmeniä euroja erityisesti kiinnittämällä huomiota ajan varaustapaan, selviää Kuluttajaliiton katsastusasemien hintavertailusta. Suurimmat erot löytyivät määräaikaiskatsastuksen ja päästömittausten paketeista, joissa varaustavasta riippuen hintaeroa oli jopa 47 euroa. Kuluttajaliitto vertaili yli 50 katsastusaseman hintoja 14 kaupungissa.

”Hinnoissa oli vaihtelua paikkakunnittain, mutta myös saman ketjun sisällä”, kertoo Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. ”Yllättävää oli se, kuinka paljon hintaan vaikuttaa varaako ajan netissä, puhelimitse vai ajaako katsastukseen ilman ajanvarausta”. Vertailussa löytyi yli kaksinkertaisia hintaeroja määräaikaiskatsastuksen ja päästömittauksen pakettihinnoista. Vertailun halvin hinta oli 37 euroa nettiajanvarauksella ja kallein 84 euroa ilman ajanvarausta tai puhelinajanvarauksella. Myös pelkän määräaikaiskatsastuksen hinnoista löytyi yli kaksinkertaisia eroja. ”Säästöjä on mahdollista saada tekemällä varaus netissä”, vinkkaa Beurling-Pomoell.

Hintavertailussa mukana olleista asemista edullisimmat katsastusasemat olivat kaikki K1 Katsastus -ketjun asemia, joissa monelta asemalta saa määräaikaiskatsastuksen nettivarauksella alle kahdella kympillä. Samoilta asemilta katsastuspaketin päästömittauksineen sai alle 40 eurolla.

Vertailun halvin hintataso oli Turussa. Katsastuspakettien keskimääräiset hinnat olivat myös Seinäjoella ja Kuopiossa lähellä Turun hintatasoa. Hämeenlinnan hintataso oli korkein mukana olleista paikkakunnista. Myös Oulu oli kärkisijoilla. Kallein yksittäinen hinta löytyi Espoosta. Samaan ketjuun kuuluvien katsastusasemien väliltä löytyi huomattaviakin hintaeroja eri puolilla maata.

Markkinajohtaja A-Katsastus kieltäytyi antamasta hintatietojaan. Sen suhteellinen osuus Suomessa tehdyistä katsastuksista oli vuoden 2019 lopussa 21 prosenttia. Yhtiö perusteli ratkaisuaan sillä, että katsastusalan hinnoittelu on vapaasti kilpailtua ja hinnat vaihtelevat paikkakunnittain ja jopa asematasolla. ”Juuri vapaasti hinnoitelluilla aloilla hintavertailun tekeminen on kuluttajan kannalta tärkeää”, painottaa pääsihteeri Beurling-Pomoell. Yhtiön mielestä kilpailevien asemien normaalihintoja olisi mahdotonta vertailla, sillä osa toimijoista esimerkiksi kertoo hinnan ilman viranomaisen valvontamaksua tai tarjoaa ilmaisen jälkitarkastuksen. ”Viranomaismaksu on pakollinen ja sen pitää aina sisältyä kuluttajalle ilmoitettuihin hintoihin, myös netissä”, Beurling-Pomoell muistuttaa.

Yhtiöstä todettiin myös, että asiakkaat löytävät asemakohtaiset hinnastot yrityksen nettisivuilta, ja että päivä- ja ajoneuvokohtainen hinta selviää ajanvarausprosessin aikana. ”Kuluttajan tulee päästä vertailemaan hintoja luotettavasti palveluntarjoajien välillä ilman kankeita prosesseja. Toimiiko vertailun mahdollisuus käytännössä, jos hintatiedot ovat monen vaiheen takana, eikä toimijakaan niitä kysyttäessä ilmoita”, kysyy Beurling-Pomoell.

Lue lisää paikkakuntakohtaisista hinnoista sekä jälkitarkastuksen ja päästömittausten hinnoista kotisivuillamme: https://kuluttajaliitto.fi/materiaalit/hintavertailu-katsastus

Näin vertailu tehtiin

Kuluttajaliitto kysyi tietoja katsastusasemien hinnoittelusta kyselylomakkeella. Lomakkeessa pyydettiin ilmoittamaan elokuun 2021 normaalit arkipäivien hinnat ilman hintatarjouksia.

Lomakkeessa pyydettiin ilmoittamaan seuraavat hintatiedot: alle 3 500-kiloisen ja alle kymmenen vuotta vanhan bensiinikäyttöisen henkilöauton määräaikaiskatsastus ja päästömittaus erikseen sekä pakettina ilman ajanvarausta, nettiajanvarauksella ja puhelinajanvarauksella. Lisäksi kysyttiin jälkitarkastusmaksun hinta.

Hintavertailussa on mukana katsastusasemia seuraavista kaupungeista: Espoo, Helsinki, Hämeenlinna, Joensuu, Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Oulu, Pori, Seinäjoki, Tampere, Turku ja Vantaa.

Kysely lähetettiin 93 asemalle ja saimme hintatiedot 54 asemalta. Joensuun, Lahden ja Lappeenrannan tietoja ei käsitelty paikkakuntakohtaisessa vertailussa, koska hintatietoja oli liian vähän.

Kyselyyn ei otettu mukaan kaikkein pienimpiä katsastusasemia, joissa henkilökunnaksi on ilmoitettu enintään yksi henkilö. Pienimmillä mukana olleilla katsastusasemilla on 2–4 työntekijää.

Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden selvitys: katse tulevaisuuteen – ruokahävikkiä synnyttävät rutiinit uusiksi innovaatioilla16.9.2021 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliiton, Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden yhteistiedote: Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden toteuttamassa ruokahävikkiselvityksessä kartoitetaan kuluttajakäyttäytymisen muutoksen esteitä ja ajureita. Hallitus on asettanut tavoitteeksi ruokahävikin puolittamisen vuoteen 2030 mennessä. Suurimmat paineet kohdistuvat kuluttajiin, sillä hävikkiä syntyy kotitalouksissa eniten, vuosittain noin 107–137 miljoonaa kiloa. Tuore selvitys osoittaa, että tiedämme enemmän syistä kuin vaikuttavista keinoista kotitalouksien hävikin ratkaisemiseksi.

Problem i telefonförsäljning riskerar att förbli utan förbättringar2.9.2021 09:43:17 EEST | Tiedote

Telefonförsäljning som upplevs störande av konsumenter riskerar att förbli utan reformer, ifall betänkandet av justitieministeriets arbetsgrupp går vidare utan förändringar. Konsumentförbundet varnar om att betänkandet inte innehåller primära åtgärder till att begränsa telefonförsäljning på något sätt. ”Det går emot konsumenternas intressen att inte skärpa regleringen av telefonförsäljning, eftersom majoriteten av konsumenterna upplever telefonförsäljning störande för deras privatliv”, betonar Konsumentförbundets generalsekreterare Juha Beurling-Pomoell.

Puhelinmyynnin ongelmat uhkaavat jäädä vaille parannuksia2.9.2021 09:33:49 EEST | Tiedote

Kuluttajia häiritsevä puhelinmyynti uhkaa jäädä kokonaan vaille uudistuksia, mikäli oikeusministeriön työryhmän mietintö etenee ilman muutoksia. Kuluttajaliitto varoittaa, että mietintö ei sisällä ensisijaisia toimenpiteitä rajoittaa puhelinmyyntiä millään tavalla. "On kuluttajien etujen vastaista olla kiristämättä puhelinmyynnin sääntelyä, sillä valtaosa kuluttajista kokee puhelinmyynnin yksityisyyttään häiritsevänä", painottaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.

Esitys sähkön siirtohinnoista jättää kuluttajan kannalta parantamisen varaa21.6.2021 10:26:36 EEST | Tiedote

Tänään käsittelyssä oleva lakiehdotus jättää tulevaisuuteen vielä paljon parannettavaa, ennen kuin kohtuullisemmat sähkön siirtohinnat oikeasti alkavat tuntua kuluttajan lompakossa. Esitys todennäköisesti hyväksyttäneen muutoksitta, jolloin katseet kääntyvät kohti Energiavirastoa, jonka tulisi laskentamallien päivityksen kautta uudistaa siirtoyhtiöiden sallittua tuottoa. Kun markkinatalous ei sähkönsiirtoyhtiöiden kaltaisissa luonnollisissa monopoleissa toimi, on lainsäätäjien ja viranomaisten tehtävä suojella kuluttajien etua.