DNA Oyj

Auttava puhelin -hyväntekeväisyyskampanja tuotti 72 000 euroa

Jaa
Kuluttajakysely: Älylaitteen puuttuminen voi aiheuttaa lapsilla ja nuorilla eriarvoistumista. DNA:n Auttava puhelin -hyväntekeväisyyskampanja sai suomalaiset liikkeelle kamppailemaan lasten ja nuorten digitaalista eriarvoistumista vastaan.
DNA:n Auttava puhelin -kampanjassa kierrätettäväksi tuotuja puhelimia
DNA:n Auttava puhelin -kampanjassa kierrätettäväksi tuotuja puhelimia

Puolentoista viikon aikana kerättiin yhteensä noin 7200 kännykkää, joista jokaisesta DNA lahjoitti kymmenen euroa lyhentämättömänä SOS-Lapsikylälle lasten ja nuorten laite- ja liittymähankintoihin. Hyväntekeväisyyspotin kokonaissummaksi tuli 72 000 euroa.

– Puhelimia tuotiin kampanjan aikana selkeästi normaalia ahkerammin myymälöihimme ja ihmiset löysivät hienosti kätköistään myös niitä vanhempia malleja hyvää tekemään, kertoo DNA:n viestintäjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck.

Älylaitteen puuttuminen leimaa vaikeassa tilanteessa olevaa lasta

Lahjoitetuilla varoilla SOS-Lapsikylä tulee hankkimaan omien palvelujensa piirissä oleville lapsille ja nuorille tietokoneita, älypuhelimia tai tabletteja.

– Meistä aikuisista ei kukaan ole elänyt koko lapsuuttaan maailmassa, jossa on käytetty älylaitteita. Siksi meidän on toisinaan vaikea ymmärtää nuoressa syntyvää ulkopuolisuuden tunnetta, jonka puuttuva älylaite voi saada aikaan. Älylaitteita on toki mahdollista lainata esimerkiksi koululta koulutehtäviä varten. Fakta on kuitenkin se, että lainalaite leimaa lasta ja nuorta ja sitä hän ei missään nimessä halua. Siksi hyvin todennäköisesti käy niin, että tällainen lapsi tai nuori ei kerro esimerkiksi koulutunnilla älylaitteen puuttumisesta. Hän saattaa jäädä pois tunnilta kokonaan tai ainakin jättää suoraan sellaiset koulutehtävät tekemättä, johon tarvitaan älylaitetta. Tämän kampanjan ansiosta useat palvelujemme piirissä olevat lapset ja nuoret saavat älylaitteen, iloitsee SOS-Lapsikylän viestintä- ja varainhankintajohtaja Leena Poutanen.

Suomalaiset hankkivat vuosittain noin kaksi miljoonaa uutta kännykkää

Matkapuhelinliittymiä on Suomessa tällä hetkellä noin kymmenen miljoonaa. Liittymiä käytetään melko uusilla laitteilla, sillä älykännyköitä ostetaan vuosittain noin kahden miljoonan kappaleen vauhdilla.

– Vuosittain ostettujen kännyköiden määrä on huomattava, siksi esimerkiksi vanhojen kännyköiden asianmukainen kierrätys on tärkeää. Tietoturvallisuus on välttämätön kriteeri kierrätyksessä, mutta sen lisäksi on ehdottomasti huomioitava ympäristöystävällisyys. Kännykässä on paljon materiaalia, joka voidaan ottaa uusiokäyttöön. Kierrätysmateriaalien hyödyntäminen on huomattavasti ympäristöystävällisempää kuin hupenevien raaka-aineiden kaivaminen maaperästä. Kännyköiden kierrätys vähentää myös kasvihuonekaasupäästöjä. Yhden matkapuhelimen kierrätyksellä DNA:n kautta voidaan säästää arviolta noin 40 kg hiilidioksidipäästöjä, mikä vastaa noin 220 kilometrin ajoa autolla, kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.

Kampanjaidea syntyi vanhempien huolesta

DNA keräsi Auttava puhelin -kampanjassaan 27.11.–7.12.2018 vanhoja puhelimia kaikissa myymälöissään ympäri Suomea. Idea kampanjaan syntyi DNA:n kesällä 2018 tekemästä tutkimuksesta, jossa se kysyi 6-16-vuotiaiden lasten vanhemmilta digitaalisesta yhdenvertaisuudesta. Tutkimuksen mukaan lähes puolet vastanneista oli havainnut, että mikäli lapsella ei ole älylaitetta, se asettaa lapsen ulkopuoliseen asemaan kaveripiirissään. Jokaisesta kampanja-aikana kerätystä, kierrätettäväksi jätetystä puhelimesta DNA lahjoitti kymmenen euroa lyhentämättömänä SOS-Lapsikylän lasten ja nuorten laite- ja liittymähankintoihin. DNA huolehti samalla vanhojen puhelimien ympäristöystävällisestä ja tietoturvallisesta kierrätyksestä. Lahjoitetuilla varoilla SOS-Lapsikylä hankkii omien palvelujensa piirissä oleville lapsille ja nuorille esimerkiksi tietokoneita, älypuhelimia tai tabletteja.

Lisätietoja medialle:

Vilhelmiina Wahlbeck, viestintäjohtaja, DNA Oyj, puh. 044 040 1671, vilhelmiina.wahlbeck@dna.fi
Sami Aavikko, toimitusjohtaja, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Kuvat

DNA:n Auttava puhelin -kampanjassa kierrätettäväksi tuotuja puhelimia
DNA:n Auttava puhelin -kampanjassa kierrätettäväksi tuotuja puhelimia
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

Äänenlaatu on kuvan kokoa tärkeämpää katselukokemuksessa – DNA viihdeboksiin saatavilla nyt takakaiuttimet15.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat siirtyneet yhä vahvemmin kohti monipuolista ja elämyksellistä kotiviihteen käyttöä. Suoratoistopalvelut ovat vakiinnuttaneet paikkansa arjessa, ja sen myötä äänentoistoon panostamisesta kotona on tullut merkittävä trendi. Ääni on noussut jopa kuvan kokoa tärkeämmäksi ominaisuudeksi katselussa. DNA tuo myyntiin 15.9.2025 Dolby Atmos -tilaääntä toistavaan viihdeboksiin uutuutena omat takakaiuttimet ensimmäisenä Pohjoismaissa. Innovaatiolla vastataan kuluttajien kasvavaan kysyntään helposta ja vaivattomasta tavasta kohentaa kotiviihteen laatua ilman monimutkaista asennusta.

Audio quality surpasses screen size in viewing experience – Rear speakers now available for DNA Entertainment Box15.9.2025 08:15:00 EEST | Press release

Finns are increasingly embracing diverse and immersive home entertainment experiences. Streaming services have become a staple of everyday life, and as a result, investing in home audio systems has emerged as a significant trend. Sound quality has now overtaken screen size as the most important feature in viewing experiences. On 15 September 2025, DNA will be the first in the Nordics to launch dedicated rear speakers for its Dolby Atmos-enabled Entertainment Box. This innovation responds to growing consumer demand for an easy and effortless way to enhance home entertainment quality without complex installation.

DNA:n uusi tekoälybotti parantaa yritysten asiakaskokemusta1.9.2025 09:30:00 EEST | Tiedote

DNA Business Apuri on tekoälypohjainen työkalu, jolla yritykset voivat parantaa asiakaspalvelunsa tavoitettavuutta ja asiakaskokemustaan. DNA Business Apuri on luotettava ja tietoturvallinen tekoälybotti, joka on suunniteltu erityisesti Suomen markkinoille. Se auttaa varsinkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä nostamaan asiakaskokemuksensa uudelle tasolle muun muassa automatisoimalla työläitä katalogihakuja, vastaamalla monimutkaisiin kyselyihin ja tarjoamalla palvelua myös niinä aikoihin, kun perinteinen asiakaspalvelu ei ole avoinna. Palvelu tulee DNA:n yritysasiakkaiden saataville 1.9.2025 lähtien.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye