Mastercard

Bangkok matkailijoiden suosituin kaupunkikohde neljättä vuotta peräkkäin

Jaa
Mastercardin vuosittainen Global Destination Cities -indeksi kertoo, minne ihmiset matkustavat ja miten he käyttävät rahaa matkoillaan. Bangkok oli tänäkin vuonna kaupunkien ykköskohde. Kansainvälinen matkailu on kasvanut dramaattisesti kuluneen vuosikymmenen aikana. Erityisen voimakasta kasvu on ollut Aasian ja Tyynenmeren alueella.
Mastercard Global Destination Cities Index 2019
Mastercard Global Destination Cities Index 2019

Tänään julkaistu Mastercardin Global Destination Cities -indeksi osoittaa, että ihmisten matkustushalu on kuluneen kymmenen vuoden aikana lisääntynyt jatkuvasti. Kansainvälisten yöpyjien määrä on kasvanut vuodesta 2009 hämmästyttävät 76 prosenttia.

Global Destination Cities -indeksi asetti tänä vuonna järjestykseen 200 kaupunkia sen perusteella, kuinka paljon niissä kävi matkailijoita ja kuinka paljon he käyttivät vierailunsa aikana rahaa. Ykkösmatkakohteeksi nousi jälleen Bangkok, jolla oli yli 22 miljoonaa yöpynyttä matkailijaa. Toiseksi listauksessa nousi Pariisi ja kolmanneksi Lontoo. Molemmissa kävi noin 19 miljoonaa matkailijaa. Kaikissa kymmenessä suosituimmassa kaupungissa kävi Lontoota lukuun ottamatta vuonna 2018 enemmän matkailijoita kuin edeltävänä vuonna. Lontoon kävijämäärä väheni melkein neljä prosenttia. Vuoden 2019 ennuste lupaa jälleen kasvua kautta linjan. Eniten kasvua odotetaan Tokiossa vierailevien määrään.

Eniten rahaa matkailijat käyttivät Dubaissa, jossa kukin matkailija kulutti keskimäärin 553 Yhdysvaltain dollaria päivässä. Seuraavaksi eniten rahaa käytettiin Mekassa ja kolmanneksi eniten Bangkokissa.

Tämänvuotisessa tutkimuksessa nousee esiin kolme päätrendiä:

  1. Tasaista kasvua: Vuoden 2009 jälkeen sekä matkustajamäärät että matkoilla käytetyt rahasummat ovat kasvaneet jatkuvasti. Kaiken kaikkiaan matkustajien määrä on kasvanut keskimäärin 6,5 prosenttia vuosittain. Kulutetun rahan määrä taas on kasvanut keskimäärin 7,4 prosenttia.
  2. Samat suosikit vuodesta toiseen: Vaikka ihmiset matkustavat mielellään pieniinkin kaupunkeihin, on kymmenen suosituimman kaupungin lista silti pysynyt muuttumattomana. Lontoo, Pariisi ja Bangkok ovat olleet kolmen kärjessä vuodesta 2010 lähtien. Myös New York on pysytellyt listan kymmenen suosituimman kaupungin joukossa 13,6 miljoonalla vuosittaisella vierailijallaan.

 

  1. Kasvua Aasian ja Tyynenmeren alueella: Voimakkaimmin ovat kasvaneet Aasian ja Tyynenmeren alueen kaupunkien vierailijamäärät. Niissä kasvua on ollut 9,4 prosenttia. Toiseksi voimakkainta kasvu on ollut Euroopassa, jossa nousua on ollut 5,5 prosenttia. Myös Kiina on kasvussa matkakohteena.

Kymmenen suosituinta kaupunkikohdetta 2018

 

Kansainvälisten yöpyjien määrä 2018

Kävijämäärän kasvuennuste vuodelle 2019

Vierailun keskimääräinen kesto

Keskimäärin käytetty rahasumma/päivä (Yhdysvaltain dollaria)

Bangkok

22,78 miljoonaa

3,34 %

4,8 yötä

184

Pariisi

19,10 miljoonaa

2,24 %

2,5 yötä

296

Lontoo

19,09 miljoonaa

3,47 %

5,8 yötä

148

Dubai

15,93 miljoonaa

1,68 %

3,5 yötä

553

Singapore

14,67 miljoonaa

4,0 %

4,2 yötä

272

Kuala Lumpur

13,79 miljoonaa

9,87 %

5,7 yötä

142

New York

13,60 miljoonaa

2,94 %

7,9 yötä

152

Istanbul

13,40 miljoonaa

8,14 %

5,8 yötä

106

Tokio

12,93 miljoonaa

10,02 %

5,4 yötä

196

Antalya

12,41 miljoonaa

8,14 %

14,0 yötä

44

Kaupungit, joissa kulutettiin eniten rahaa 2018

 

Kansainvälisen yöpyjän käyttämä rahamäärä 2018 (Yhdysvaltain dollareissa)

Kasvunnuste vuodelle 2019

Keskimäärin käytetty rahasumma/päivä (Yhdysvaltain dollaria)

Dubai

30,82 miljardia

4,18 %

553

Mekka

20,09 miljardia

7,94 %

135

Bangkok

20,03 miljardia

8,67 %

184

Singapore

16,56 miljardia

2,66 %

272

Lontoo

16,47 miljardia

4,64 %

148

New York

16,43 miljardia

2,93 %

152

Pariisi

14,06 miljardia

-0,78 %

296

Tokio

13,77 miljardia

12,74 %

196

Palma de Mallorca

12,69 miljardia

3,17 %

233

Phuket

12,01 miljardia

9,16 %

247

”Matkustuksesta on tullut merkittävä osa työskentelyämme ja elämäntapaamme", sanoo Mastercardin Pohjoismaiden- ja Baltian-maajohtaja Erik Gutwasser.

"On tärkeää ymmärtää, kuinka matkailu vaikuttaa matkakohteisiin hyvässä ja pahassa. Näin kaupungeilla on käytössään kaikki menestyäkseen tarvitsemansa tieto.”

Maailmanlaajuisen turismin haasteisiin ja mahdollisuuksiin vastaaminen on liian iso tehtävä yksittäiselle organisaatiolle, teollisuudenalalle tai hallinnolle. Yksityisten ja julkisten toimialojen voimavarojen yhdistäminen auttaa turismitoimialaa ymmärtämään kaupallisia mahdollisuuksia ja tarjoamaan asiakkailleen entistä parempia kokemuksia.

Turismitoimialan teknologiakumppanina Mastercard tarjoaa ratkaisuja, näkemyksiä ja konsultointipalveluja kunkin matkakohteen yksilöllisiin tarpeisiin. Edelläkävijänä Mastercard on esitellyt kaupungeille, tutkimuslaitoksille ja yksityisille toimijoille muun muassa City Possible -ohjelman. Ohjelma tarttuu digitalisointiin ja taloudelliseen kehitykseen liittyviin urbaanien alueiden haasteisiin.

Mastercard myös helpottaa matkalle lähtevien kuluttajien elämää:

  • Mastercard Travel & Lifestyle Services tarjoaa huippuluokan työkaluja matkojen suunnitteluun ja varaamiseen World- ja World Elite -korttien haltijoille.
  • Mastercard Travel Rewards tarjoaa valituille kortinhaltijoille Euroopassa, Lähi-Idässä, Latinalaisessa Amerikassa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella palkintoja, kun he asioivat määriteltyjen palveluntarjoajien kanssa.
  • Priceless Cities mahdollistaa yksilöllisiä ruoka-, viihde- ja ostoskokemuksia 42 kaupungissa eri puolilla maailmaa mukaan lukien Bangkok, Lontoo, Pariisi ja moni muu indeksissä esiintyvä kaupunki. 

Lisätietoa ja raportti kokonaisuudessaan englanniksi: https://newsroom.mastercard.com/digital-press-kits/mastercard-global-destination-cities-2019/

 

Metodologia

Mastercardin Global Destination Cities -indeksi asettaa järjestykseen 200 kaupunkia kolmannen osapuolen tekemän tutkimuksen ja analyysin perusteella. Analyysissa otetaan huomioon kansainvälisten yöpyjien määrä ja samojen matkustajien matkallaan kuluttama rahamäärä kohdekaupungeissa vuonna 2018. Indeksi laatii myös ennusteen matkustajamäärien ja kulutetun rahamäärän kasvusta.

Julkista data käytetään kansainvälisten yöpyjien määrän ja heidän käyttämiensä rahasummien saamiseksi kussakin 200 kohdekaupungista. Ennusteet perustuvat keskimääräisiin kansallisiin turismiennusteisiin ja sellaiseen toteutuneeseen dataan vuodelta 2019, jota on saatavilla julkaisua edeltävään kuukauteen saakka.

Indeksi ja sen laskelmat eivät perustu Mastercardin omiin asiakas- tai transaktiotietoihin.

 

 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Viestintätoimisto Cocomms
Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Kuvat

Mastercard Global Destination Cities Index 2019
Mastercard Global Destination Cities Index 2019
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Mastercard
Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, valtioita ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. Mastercardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissa @MastercardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemme. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mastercard

Mastercardin syksyn Lighthouse FINITIV 2023 -kumppanuusohjelmaan viisi edistyksellistä finanssiteknologia-alan yritystä Suomesta7.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Mastercardin Lighthouse FINITIV -ohjelma on käynnistynyt 11. kerran. Syksyn ohjelmassa mukana on 15 poikkeuksellista finanssiteknologia-alan startup-yritystä Ruotsista, Suomesta ja Liettuasta. Ohjelma pyrkii kasvattamaan ja tukemaan jo ennestään aktiivista ja kasvavaa startup-yhteisöä näissä maissa. Tällä kertaa painopistealueita ovat esimerkiksi taloudellinen lukutaito, verkkokaupan maksut, lohkoketjumaksut, petosten estäminen ja henkilökohtainen taloudenhoito. Mastercardin ohjelma tukee innovaatioita ja kumppanuuksia sekä vertikaalisesti sijoittajien, pankkien ja muiden yrityskumppaneiden kanssa että horisontaalisesti ohjelmaan osallistuvien startupien ja varhaisvaiheen kasvuyritysten kesken. Mastercardin Lighthouse -ohjelman osallistujat syksyllä 2023: Suomi Starcart ratkaisee verkkokaupan ongelman siitä, miten ostaa tavaroita helposti ja halvalla. Se on kuin verkkokaupan Booking.com. Narvi Payments tarjoaa pankkitoimintaa palveluna keskikokoisille kasvuyrityksille. PayUp on mobiili

Mastercardin Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelmaan viisi teknologiayhtiötä Pohjoismaista ja Baltiasta7.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Mastercardin kumppanuusohjelma Lighthouse MASSIV pyrkii auttamaan miljardia ihmistä elämään nykyistä vauraampaa ja turvallisempaa elämää vuoteen 2025 mennessä. Syksyllä ohjelmassa on mukana viisi startup-yritystä, jotka keskittyvät kestävään kehitykseen ja sosiaaliseen vaikuttavuuteen. Suomesta mukana on Tespack. Toisin kuin muut yrityskiihdyttämöt Mastercard Lighthouse MASSIV on ilmainen. Sen painopiste on auttaa teknologiayrityksiä saavuttamaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteensa kumppanuuksien avulla. Tuomalla pohjoismaiset ja baltialaiset startupit yhteen suurten organisaatioiden kanssa ohjelma auttaa vastuullisia innovaattoreita saavuttamaan maailmanlaajuisen peiton ratkaisuilleen. Mastercard Lighthouse MASSIV on kilpailuohjelma startup-yrityksille. MASSIVin vuoden 2023 syksyn ohjelmassa on mukana yrityksiä Suomen lisäksi Virosta, Norjasta ja Tanskasta. Mastercard Lighthouse MASSIVissa syksyllä mukana: Tespack – Suomalainen Tespack on älykkäiden mikroverkkojen edelläkävijä, joka

Mastercard ottaa käyttöön digitaalisten tilausten hallintaratkaisun29.6.2023 09:00:13 EEST | Tiedote

Mastercard tarjoaa Subaioin kanssa yksinkertaisen ja turvallisen tavan tunnistaa ja peruuttaa toistuvat maksut pankkien luotettavien sovellusten ja verkkopalveluiden kautta. Kuluttajat tekevät nykyään erilaisia verkkotilauksia enemmän kuin koskaan ennen, olipa kyse sitten ruuan tilaamisesta tai vaikkapa suoratoistopalveluista. Pelkästään Yhdysvalloissa kuluttajilla on keskimäärin 12 media- ja viihdetilausta, ja milleniaaleilla keskiarvo on 17. Tilaustalous kukoistaa, ja sen arvon odotetaan nousevan 1,5 biljoonaan dollariin vuoteen 2025 mennessä. Kasvu tarkoittaa, että kuluttajien on yhä haastavampaa seurata - tai peruuttaa - monia toistuvia maksujaan. Jotta kuluttajilla olisi paremmat mahdollisuudet peruuttaa ei-toivottujen palveluiden tilauksensa, on Mastercard on aloittanut yhteistyön Subaion kanssa. Subaio on Mastercardin Start Path – ohjelmassa palkittu startup. Sen ratkaisu antaa kuluttajille näkymän tilauksiinsa ja toistuviin maksuihinsa digitaalisessa pankkialustassaan riippumat

Finanssiteknologian startup Econans voitti Mastercardin Lighthouse FINITIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote

Ruotsalainen finanssiteknologiayritys Econans on tämän syksyn Mastercard Lighthouse FINITIV 2022 -ohjelman voittaja. Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma finanssiteknologia-alan kumppanuuksien kasvattamiseksi Pohjoismaissa ja Baltiassa. Suomen-sarjan voittaja on FinanceKey ja Baltian-sarjan KWOTA. Tanskalainen vihreän teknologian yhtiö Klimate sai sijoittajapalkinnon. Mastercardin tämän syksyn Lighthouse FINITIV -ohjelman voittajaksi nousi ruotsalainen Econans, joka tarjoaa digitaalisia ilmasto- ja taloudellisen vastuun simulaatio- ja automaattineuvontapalveluja. Seuraavaksi Econons pyrkii pääsemään liiketoimintaideallaan mukaan Mastercardin globaaliin Start Path -startup-ohjelmaan. Mastercardin FINITIV-ohjelma kestää kolme kuukautta ja antaa pohjoismaisille ja baltialaisille finanssiteknologian startupeille mahdollisuuden yhteistyöhön Mastercardin ja SEB:n, Danske Bankin, DNB:n, Swedbankin ja OP Ryhmän kaltaisten suurien pohjoismaisten pankkien kanssa. Joka kevät ja syksy oh

Tanskalainen sosiaalisen vaikuttamisen startup-yritys EcoTree voitti Mastercard Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote

Yksinkertaisia ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja puun tai metsän omistajaksi ryhtymiseen tarjoava EcoTree on valittu Lighthouse MASSIV 2022 -kumppanuusohjelman syksyn ohjelmavoittajaksi. Mastercardin kumppanuusohjelman tarkoituksena on löytää huomispäivän yksisarviset ja auttaa niitä skaalaamaan toimintaansa. EcoTree palkittiin tänään Lighthouse-palkinnonjakotilaisuudessa Slushissa. EcoTree saa nyt jatkuvaa tukea Mastercardilta ja pääsee pitchaamaan Mastercardin maailmanlaajuisessa Start Path -startup-ohjelmassa. Tanskalainen luontopohjaisten ratkaisujen toimittaja Ecotree tarjoaa yrityksille ja yksityishenkilöille yksinkertaisen tavan edesauttaa uudelleenmetsittämistä ja luonnonsuojelua. EcoTree valikoitui voittajaksi, koska se keskittyy sekä yksityishenkilöiden että yritysten sitouttamiseen ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen ja luonnon monimuotoisuuden lisäämiseen. Sen toiminta on hieno yhdistelmä sosiaalista vaikuttamista ja kestävän kehityksen edistämistä. EcoTree osoitti myö

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye