Bangkok matkailijoiden suosituin kaupunkikohde neljättä vuotta peräkkäin

Mastercardin vuosittainen Global Destination Cities -indeksi kertoo, minne ihmiset matkustavat ja miten he käyttävät rahaa matkoillaan. Bangkok oli tänäkin vuonna kaupunkien ykköskohde. Kansainvälinen matkailu on kasvanut dramaattisesti kuluneen vuosikymmenen aikana. Erityisen voimakasta kasvu on ollut Aasian ja Tyynenmeren alueella.

Mastercard Global Destination Cities Index 2019

Tänään julkaistu Mastercardin Global Destination Cities -indeksi osoittaa, että ihmisten matkustushalu on kuluneen kymmenen vuoden aikana lisääntynyt jatkuvasti. Kansainvälisten yöpyjien määrä on kasvanut vuodesta 2009 hämmästyttävät 76 prosenttia.

Global Destination Cities -indeksi asetti tänä vuonna järjestykseen 200 kaupunkia sen perusteella, kuinka paljon niissä kävi matkailijoita ja kuinka paljon he käyttivät vierailunsa aikana rahaa. Ykkösmatkakohteeksi nousi jälleen Bangkok, jolla oli yli 22 miljoonaa yöpynyttä matkailijaa. Toiseksi listauksessa nousi Pariisi ja kolmanneksi Lontoo. Molemmissa kävi noin 19 miljoonaa matkailijaa. Kaikissa kymmenessä suosituimmassa kaupungissa kävi Lontoota lukuun ottamatta vuonna 2018 enemmän matkailijoita kuin edeltävänä vuonna. Lontoon kävijämäärä väheni melkein neljä prosenttia. Vuoden 2019 ennuste lupaa jälleen kasvua kautta linjan. Eniten kasvua odotetaan Tokiossa vierailevien määrään.

Eniten rahaa matkailijat käyttivät Dubaissa, jossa kukin matkailija kulutti keskimäärin 553 Yhdysvaltain dollaria päivässä. Seuraavaksi eniten rahaa käytettiin Mekassa ja kolmanneksi eniten Bangkokissa.

Tämänvuotisessa tutkimuksessa nousee esiin kolme päätrendiä:

1. Tasaista kasvua: Vuoden 2009 jälkeen sekä matkustajamäärät että matkoilla käytetyt rahasummat ovat kasvaneet jatkuvasti. Kaiken kaikkiaan matkustajien määrä on kasvanut keskimäärin 6,5 prosenttia vuosittain. Kulutetun rahan määrä taas on kasvanut keskimäärin 7,4 prosenttia.
  2. Samat suosikit vuodesta toiseen: Vaikka ihmiset matkustavat mielellään pieniinkin kaupunkeihin, on kymmenen suosituimman kaupungin lista silti pysynyt muuttumattomana. Lontoo, Pariisi ja Bangkok ovat olleet kolmen kärjessä vuodesta 2010 lähtien. Myös New York on pysytellyt listan kymmenen suosituimman kaupungin joukossa 13,6 miljoonalla vuosittaisella vierailijallaan.

1. Kasvua Aasian ja Tyynenmeren alueella: Voimakkaimmin ovat kasvaneet Aasian ja Tyynenmeren alueen kaupunkien vierailijamäärät. Niissä kasvua on ollut 9,4 prosenttia. Toiseksi voimakkainta kasvu on ollut Euroopassa, jossa nousua on ollut 5,5 prosenttia. Myös Kiina on kasvussa matkakohteena.

Kymmenen suosituinta kaupunkikohdetta 2018

Kansainvälisten yöpyjien määrä 2018

Kävijämäärän kasvuennuste vuodelle 2019

Vierailun keskimääräinen kesto

Keskimäärin käytetty rahasumma/päivä (Yhdysvaltain dollaria)

Bangkok

14,0 yötä

44

Kaupungit, joissa kulutettiin eniten rahaa 2018

Kansainvälisen yöpyjän käyttämä rahamäärä 2018 (Yhdysvaltain dollareissa)

Kasvunnuste vuodelle 2019

Keskimäärin käytetty rahasumma/päivä (Yhdysvaltain dollaria)

Dubai

Phuket

12,01 miljardia

247

”Matkustuksesta on tullut merkittävä osa työskentelyämme ja elämäntapaamme", sanoo Mastercardin Pohjoismaiden- ja Baltian-maajohtaja Erik Gutwasser.

"On tärkeää ymmärtää, kuinka matkailu vaikuttaa matkakohteisiin hyvässä ja pahassa. Näin kaupungeilla on käytössään kaikki menestyäkseen tarvitsemansa tieto.”

Maailmanlaajuisen turismin haasteisiin ja mahdollisuuksiin vastaaminen on liian iso tehtävä yksittäiselle organisaatiolle, teollisuudenalalle tai hallinnolle. Yksityisten ja julkisten toimialojen voimavarojen yhdistäminen auttaa turismitoimialaa ymmärtämään kaupallisia mahdollisuuksia ja tarjoamaan asiakkailleen entistä parempia kokemuksia.

Turismitoimialan teknologiakumppanina Mastercard tarjoaa ratkaisuja, näkemyksiä ja konsultointipalveluja kunkin matkakohteen yksilöllisiin tarpeisiin. Edelläkävijänä Mastercard on esitellyt kaupungeille, tutkimuslaitoksille ja yksityisille toimijoille muun muassa City Possible -ohjelman. Ohjelma tarttuu digitalisointiin ja taloudelliseen kehitykseen liittyviin urbaanien alueiden haasteisiin.

Mastercard myös helpottaa matkalle lähtevien kuluttajien elämää:

• Mastercard Travel & Lifestyle Services tarjoaa huippuluokan työkaluja matkojen suunnitteluun ja varaamiseen World- ja World Elite -korttien haltijoille.
  • Mastercard Travel Rewards tarjoaa valituille kortinhaltijoille Euroopassa, Lähi-Idässä, Latinalaisessa Amerikassa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella palkintoja, kun he asioivat määriteltyjen palveluntarjoajien kanssa.
  • Priceless Cities mahdollistaa yksilöllisiä ruoka-, viihde- ja ostoskokemuksia 42 kaupungissa eri puolilla maailmaa mukaan lukien Bangkok, Lontoo, Pariisi ja moni muu indeksissä esiintyvä kaupunki.

Lisätietoa ja raportti kokonaisuudessaan englanniksi: https://newsroom.mastercard.com/digital-press-kits/mastercard-global-destination-cities-2019/

Metodologia

Mastercardin Global Destination Cities -indeksi asettaa järjestykseen 200 kaupunkia kolmannen osapuolen tekemän tutkimuksen ja analyysin perusteella. Analyysissa otetaan huomioon kansainvälisten yöpyjien määrä ja samojen matkustajien matkallaan kuluttama rahamäärä kohdekaupungeissa vuonna 2018. Indeksi laatii myös ennusteen matkustajamäärien ja kulutetun rahamäärän kasvusta.

Julkista data käytetään kansainvälisten yöpyjien määrän ja heidän käyttämiensä rahasummien saamiseksi kussakin 200 kohdekaupungista. Ennusteet perustuvat keskimääräisiin kansallisiin turismiennusteisiin ja sellaiseen toteutuneeseen dataan vuodelta 2019, jota on saatavilla julkaisua edeltävään kuukauteen saakka.

Indeksi ja sen laskelmat eivät perustu Mastercardin omiin asiakas- tai transaktiotietoihin.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Mastercard Global Destination Cities Index 2019

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, valtioita ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. Mastercardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissa @MastercardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemme.

Mastercard ja NFT julkistavat Lighthouse-kehitysohjelman osallistujat23.8.2019 12:17:02 EESTTiedote

Mastercard ja NFT Ventures ovat valinneet yritykset vuoden 2019 Lighthouse-kehitysohjelmaan. Lighthouse-ohjelma on yhteistyöverkosto, jossa valitaan 15 lupaavinta finanssiteknologia-alan yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta kiihdyttämään kumppanoitumiskeskustelujaan Mastercardin ja suurimpien pankkien kanssa kahdesti vuodessa. Tänä syksynä ohjelma laajenee Riikaan. Tukholmassa ja Helsingissä se toimii aiempien vuosien tapaan. Hakemuksia ohjelmaan tuli eniten sen historiassa, ja niiden määrä kasvoi 68 prosenttia edellisvuodesta. ”Saimme satoja hakemuksia ja tiedustelua fintech-yrityksiltä ympäri Eurooppaa”, Lighthousen ohjelmajohtaja Jay Jensen kertoo. ”Baltian ja Pohjoismaiden fintech-yritysten laatu on mahdollisesti korkeinta tasoa koko mantereella ja hakemusten määrän kasvu on ollut upeaa.” ”Kiinnostuksen kasvu ohjelmaa kohtaan sekä start-up-yritysten että pankkien puolelta osoittaa kuinka arvokas tällainen nykyaikainen, yhteistyöhön perustuva toimintatapa on fintech-alan tulevaisuude

Mastercard ja P27 Nordic Payments Platform rakentavat maailman ensimmäisen reaaliaikaisen maksujärjestelmän25.6.2019 15:15:00 EESTTiedote

Nopea ja valtioiden rajat ylittävä useamman valuutan asiakastili maksunvälitykseen Pohjoismaihin Helsinki 25.6.2019 – P27 Nordic Payments Platform (jonka omistavat Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OP Ryhmä, SEB ja Swedbank) ja Mastercard julkistavat tänään kumppanuuden tarjotakseen reaaliaikaisia maksuja ja erämaksuja Pohjoismaissa ja näin rakentavat edistyneimmän, innovatiivisimman ja tehokkaimman maksujärjestelmän maailmassa. Yhteistyö luo tehokkaan maksualustan koko Pohjoismaiden alueella eri valuutoille ja yhdistää Pohjoismaiden asukkaat. Rohkea ja kunnianhimoinen avaus muuttaa rahan liikkumista kuluttajien, yritysten, yhteiskunnan ja koko maksualan kesken. Suuri investointiohjelma on maailman ensimmäinen reaaliaikainen erämaksujen usean valuutan alusta. Se korvaa olemassa olevaa maksuinfrastruktuuria ja näin alentaa välittömien ja turvallisten maksujen kustannuksia ja lisää kilpailukykyä. Jäsenet voivat lähettää ja vastaanottaa rahaa viiveettä alueella aiempaa matalammin kustan