Bitcoinin kurssi on noussut hurjasti vuoden alusta

Bitcoinin kurssi on tänä vuonna kohonnut yli 70 prosenttia.

Arvon nousuun vaikutti merkittävästi Yhdysvaltain pankkisektorin vapina. Uutiset alkoivat Silicon Valley Bankista Kaliforniasta ja levisivät muihin pankkeihin. Viimeisen kuukauden aikana bitcoinin hinta on kasvanut yli 16 prosenttia.

Pankkikriisi ulottui myös Eurooppaan, kun sveitsiläinen Credit Suisse joutui UBS:n ostettavaksi. Ongelmat jatkuvat, ja viime päivinä keskustelu on keskittynyt saksalaisen Deutsche Bankin vaikeuksiin.

Ennen pankkien kriisiä myös kryptovaluuttojen markkinat kärsivät. Bitcoinin uskottiin jäävän unholaan kryptopörssi FTX:n romahduksen jälkeen, mutta toisin kävi.

Kryptovaluutan arvo on noussut, vaikka Yhdysvaltain viranomaiset ovat tiukentaneet sääntelyä ja markkinat ovat välttäneet riskejä. (Katso kuva liite)

Wall Street Journalin mukaan monet sijoittajat eivät usko bitcoinin arvonnousun olevan kestävää, ja ennätysmäärä heistä on lyönyt vetoa arvon laskun puolesta. Shorttaajat ovat kuitenkin menettäneet rahaa, koska bitcoinshortti-ETF on laskenut lähes puoleen vuoden alusta.

Toiset sijoittajat uskovat edelleen perinteisen pankkijärjestelmän digitaalisen vaihtoehdon olevan turvallinen ja kannattava sijoitus tulevaisuudessa. Bitcoinin tarkoitus on olla vaihtoehto riskialttiille ja keskuspankkijohtoiselle pankkijärjestelmälle.

WSJ:n mukaan bitcoinin kurssinousun takana on pieni joukko varakkaita kryptosijoittajia. Viime viikon maanantaina bitcoinin vaihtajien määrä oli erittäin pieni, mikä voi aiheuttaa suuria liikkeitä molempiin suuntiin.

Bitcoinin kannattajat uskovat myös korkokehityksen kääntyvän, mikä saattaisi johtaa uuteen arvonnousuun.

Bitcoinin nykyinen arvo on 28 000 dollaria, mikä on vielä kaukana marraskuussa 2021 saavutetuista 64 000 dollarin huipuista.

Mistä voi seurata kryptovaluuttojen kursseja reaaliajassa?

Kryptovaluuttojen kurssien seuraaminen reaaliajassa onnistuu useiden eri palvelujen kautta. Tässä muutama suosittu vaihtoehto:

CoinMarketCap: CoinMarketCap on yksi tunnetuimmista kryptovaluuttojen markkinatietopalveluista. Se tarjoaa reaaliaikaista tietoa tuhansien eri kryptovaluuttojen arvosta, markkina-arvosta, volyymista ja tarjonnasta.

CoinGecko: CoinGecko on toinen suosittu kryptovaluuttojen markkinatietopalvelu, joka tarjoaa reaaliaikaista tietoa kryptovaluuttojen hinnoista, markkina-arvoista ja kaupankäyntivolyymeista. CoinGecko myös vertailee eri kryptovaluuttoja keskenään erilaisten metriikoiden avulla.

TradingView: TradingView on alusta, joka tarjoaa erilaisia teknisiä analyysityökaluja ja reaaliaikaista tietoa kryptovaluuttojen kursseista. Palvelu sopii erityisesti sijoittajille ja treidaajille, jotka haluavat tehdä syvällisempää analyysia kryptovaluuttojen kursseista ja trendeistä.

Kryptopörssien omat alustat: Useimmat kryptopörssit, kuten Binance, Coinbase ja Kraken, tarjoavat reaaliaikaista tietoa kryptovaluuttojen hinnoista ja kaupankäynnistä omilla alustoillaan. Näitä tietoja voi seurata sekä selaimella että mobiilisovelluksilla.

Nämä palvelut antavat käyttäjilleen mahdollisuuden seurata kryptovaluuttojen kursseja ja markkinatietoja reaaliajassa. On kuitenkin tärkeää muistaa, että kryptovaluuttojen arvot voivat vaihdella suuresti lyhyessä ajassa, ja sijoittamiseen liittyy aina riskejä.

Ennen kuin ryhtyy sijoittamaan kryptovaluuttoihin, on hyvä perehtyä niiden ominaisuuksiin, riskeihin ja yleiseen markkinatilanteeseen.

Michael Jackson on legenda, jonka vaikutus näkyy popkulttuurissa tänäkin päivänä12.5.2023 11:55:00 EEST | Blogi

Michael Jacksonin vaikutus popmusiikkiin on valtava ja häntä voidaan pitää yhtenä merkittävimmistä artisteista popmusiikin historiassa. Hänen ainutlaatuinen musiikkinsa sekä uskomaton tanssi- ja esiintymistyylinsä ovat innoittaneet monia artisteja ja muokanneet popkulttuuria monin tavoin. Henkilökohtaisessa elämässään Michael Jacksonille tapahtui paljon erinäisiä asioita, joista nousi lukuisia kohuja. Hän olikin ristiriitainen hahmo, josta voidaan olla montaa mieltä. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että musiikillisella saralla hänen vaikutuksensa oli ja on edelleen merkittävä. Michael Jacksonin ”perintö” Michael Jackson on legendaarinen hahmo, jonka elämästä ja musiikista on tehty lukematon määrä ohjelmia ja kirjoitettu useita kirjoja. Hän oli eläessään maailman seuratuimpia kuuluisuuksia ja yhä edelleen hänen perintönsä inspiroi lukuisia ihmisiä ympäri maailman. Tälläkin hetkellä New Yorkin Broadwaylla esitetään hänen elämästään kertovaa MJ The Life Story -musikaalia. Lippuja