Bocuse d’Or -edustajan paikasta kilpailee 4 huippunimeä

Suomen Bocuse d’Or -edustajan paikasta kaudelle 2020-2021 kilpailee neljä suomalaisen keittiömaailman kovaa nimeä. 26.10. Viini ja Ruoka 2019 -messuilla kisakeittiöihin nousevat Mikko Kaukonen Food Camp Finlandista, Erik Mansikka ravintola Kaskiksesta, freelance-yrittäjänä toimiva Kalle Tanner sekä Tommi Tuominen ravintola Demosta.

Suomen Bocuse d'Or -edustajapaikasta kaudelle 2020-2021 kilpailevat Mikko Kaukonen (kuva Santeri Stenvall), Kalle Tanner (kuva Oscar Granqvist) Erik Mansikka (kuva Antti Leino) ja Tommi Tuominen (kuva Lili Ermezei)

Suomen 15:s edustaja maailman vaativimpaan kokkikilpailuun Bocuse d’Oriin valitaan lokakuussa 2019. Suomi on noussut kilpailujen kärkikastiin pitkäjänteisellä työllä, ja seuraavalta edustajalta odotetaan mitalisijaa. Kaikilla karsintakilpailuun osallistuvilla kokeilla onkin mittava työura ja paljon kilpailukokemusta. Mikko KaukonenKalle Tanner ja Erik Mansikka ovat kaikki voittaneet arvostetun Vuoden Kokki -tittelin ja Tanner sekä Tommi Tuominen ovat molemmat kuuluneet Suomen Bocuse d’Or -joukkueeseen jo aiemmin, Tuominen vuoden 2019 valmentajana.

Bocuse d’Or -kilpailuihin valittu kokki sitoutuu harjoittelemaan Euroopan-karsintoja ja loppukilpailua varten täysipäiväisesti noin vuoden ajan. Euroopan karsinnat pidetään kesäkuussa 2020 Tallinnassa ja loppukilpailut Ranskan Lyonissa tammikuussa 2021.

- Olen erittäin tyytyväinen karsintakilpailijoiden tasoon. Tästä tulee mahdollisesti Suomen kovatasoisin Bocuse d’Or -karsinta tähän mennessä! Kilpaileminen ja myös Bocuse d’Or -kisatoiminta on kaikille kandidaateille tuttua. Voin turvallisin mielin todeta, että jokaisella on ammatilliset taidot ja näkemys, joilla voimme yltää vuonna 2021 Bocuse d’Or -finaalissa palkintosijoille, iloitsee Suomen Bocuse d’Or Academyn presidentti Matti Jämsén.

Suomen Bocuse d’Or -karsinnat ovat avoinna yleisölle. Ne järjestetään Helsingin Messukeskuksessa Viini ja Ruoka 2019 -tapahtumassa lauantaina 26.10. Messut avautuvat yleisölle klo 10 ja kilpailukeittiössä ensimmäiset annokset valmistuvat klo 13 lähtien. Bocuse d’Or -kilpailujen vastuullinen kilpailujärjestäjä Suomessa on ELO-Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö, ja Messukeskus on yksi ELO-säätiön kilpailutoiminnan pääyhteistyökumppaneista.

Taustaa

Bocuse d’Or on maailman arvostetuin kokkikilpailu. Kilpailua on järjestetty vuodesta 1987 ja sen perusti kuuluisa ranskalainen keittiömestari, keittiötaidon uudistaja Paul Bocuse. Paul Bocuse siirsi kilpailun johtajuuden pojalleen Jerôme Bocuselle vuoden 2017 kilpailujen alla. Paul Bocuse menehtyi 20.1.2018.

Bocuse d’Or -kilpailukausi kestää kaksi vuotta. Ensimmäisenä vuonna pidetään sekä maakohtaiset edustajakarsinnat että maanosakohtaiset karsintakierrokset Euroopassa, Amerikassa, Aasiassa ja Afrikassa, joiden kautta valikoituu toisen vuoden 24 finalistia. Loppukilpailu pidetään joka toinen vuosi tammikuussa Lyonissa, Ranskassa.

Kilpailu koostuu 5 tunnin 35 minuutin pituisesta suorituksesta, jonka aikana valmistetaan tyypillisesti 14 annosta vadilta tarjoiltavaksi ja 14 annosta lautasille. Tuomaristo koostuu jokaisen kilpailevan maan Bocuse d’Or Academyn presidentistä. Tuomaristo arvioi annoksia maun, ulkonäön, pääraaka-aineiden käytön sekä omaperäisyyden perusteella. Lisäksi lopulliseen sijoitukseen vaikuttaa keittiötyöskentely.

Suomi on ollut mukana Bocuse d’Or -kilpailussa 14 kertaa. Maamme parhaat sijoitukset ovat Matti Jämsénin 4. sija vuonna 2015 ja Ismo Sipeläisen 4. sija vuonna 2019. Lisäksi olemme olleet kahdesti viidensiä ja kerran kuudensia.

Bocuse d’Or -edustaja valitaan edustuskaudelle karsintakilpailussa, ja hänen lisäkseen kilpailujoukuueeseen kuuluvat assistentti, valmentaja, tuomarina ja joukkueen johtajana toimiva Bocuse d’Or Academy Finlandin presidentti sekä viestinnästä ja kansainvälisistä suhteista vastaava promotion manager.Vastuullinen kilpailujärjestäjä Suomessa on ELO-Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö.

Bocuse d’Or Academy Finland
President Matti Jämsen, 0400 729 099
Promotion Manager Mari Cadaut, 040 5878053 (myös haastattelupyynnöt)

Toimitusjohtaja Bettina Lindfors, 040 920 9810

Tommi Tuominen kilpailee Suomen Bocuse d'Or -edustajapaikasta kaudelle 2020-2021 (kuva Lili Ermezei)
Erik Mansikka kilpailee Suomen Bocuse d'Or -edustajapaikasta kaudelle 2020-2021 (kuva Antti Leino)
Mikko Kaukonen kilpailee Suomen Bocuse d'Or -edustajapaikasta kaudelle 2020-2021 (kuva Santeri Stenvall)
Bocuse d'Or Academy Finlandin presidentti Matti Jämsén. Kuva Kim Öhman
Kalle Tanner kilpailee Suomen Bocuse d'Or -edustajapaikasta kaudelle 2020-2021 (kuva Oscar Granqvist)

Bocuse d’Or on maailman arvostetuin kokkikilpailu, jota on järjestetty vuodesta 1987. Bocuse d’Or -kilpailukaudella 2020-2021 Euroopan osakilpailu pidetään kesäkuussa 2020 Tallinnassa. Loppukilpailu järjestetään tammikuussa 2021 Lyonissa. Suomi on ollut mukana Bocuse d’Or -kilpailussa 14 kertaa. Vastuullinen kilpailujärjestäjä Suomessa on ELO-Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö, ELO-säätiö.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 voitosta kilpailee 16 kokkia ja seitsemän tarjoilijaa Kevätmessuilla 4-6.4.2.4.2019 15:00:00 EESTTiedote

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija suomenmestaruudesta kilpailee 16 kokkia ja seitsemän tarjoilijaa 4.-6.4.2019 Kevätmessuilla Messukeskuksessa Helsingissä. Yleisö pääsee kilpailupäivinä seuraamaan läheltä ravintola-alan huippuammattilaisten sali- ja keittiötyöskentelyä. Luvassa on korkeatasoiset SM-kilpailut niin rohkeilla tulokkailla kuin innokkailla konkareilla. Kilpailujen järjestäjä on ELO-Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö yhdessä laajan yhteistyökumppaniverkoston kanssa.

Semifinalisterna i Årets Kock och Årets Servitör 2019 är klara – FM-tävlingarna ordnas på Vårmässan i april11.3.2019 16:15:00 EETTiedote

Årets Kock och Årets Servitör -tävlingarna utgör ett utmärkt språngbräde för professionella inom restaurangbranschen i Finland. Genom uttagning valdes 16 deltagare till semifinal i Årets Kock 2019 och sju deltagare till semifinal i Årets Servitör 2019. Bland semifinalisterna finns såväl nya talanger som erfarna deltagare. Årets Kock och Årets Servitör -tävlingarna ordnas den 4-6.4.2019 på Vårmässan i Messukeskus, Helsingfors. Tävlingarna arrangeras av ELO-Stiftelsen tillsammans med ett brett samarbetsnätverk.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailujen semifinalistit valittu – kilpailut käydään Kevätmessuilla huhtikuussa11.3.2019 16:15:00 EETTiedote

Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut ovat loistava ponnahduslauta ravintola-alan ammattilaisille Suomessa. Alkukarsinnan kautta valittiin Vuoden Kokki 2019 -semifinaaliin 16 kilpailijaa ja Vuoden Tarjoilija 2019 -semifinaaliin seitsemän kilpailijaa. Luvassa on korkeatasoiset SM-kilpailut niin rohkeilla tulokkailla kuin innokkailla konkareilla, 4-6.4.2019 Kevätmessuilla Messukeskuksessa Helsingissä. Kilpailun järjestäjä on ELO-säätiö yhdessä laajan yhteistyökumppaniverkoston kanssa.