Bocuse d’Or: Suomi maistuu herkkutatille ja kuuselle

Suomen Bocuse d’Or-tiimin kilpailusuoritus on alkanut Lyonissa. Suomi näkyy tuomareiden lautasilla muun muassa kuusenkerkkinä, herkkutattina sekä katajaisena savuna.
Bocuse d'Or Team Finland 2017. Vati: Bressen kanaa ja eurooppalaista hummeria. Vadin suunnittelija: Harri Koskinen Kuva: Juha-Pekka Laakio

Bocuse d’Or on maailman arvostetuin kokkikilpailu, jossa 24 kilpailijaa valmistaa 5 tunnissa ja 35 minuutissa 14 lautasannosta sekä 14 annoksen vadilla tarjoiltavan ruoan. Molemmissa kilpailuannoksissa tulee olla esillä maan oma ruokakulttuuri ja maut.

Lautasannokset tehdään tänä vuonna 100% kasvisraaka-aineista. Suomen kilpailuannoksen pääraaka-aine on Suomen kandidaatin Eero Vottosen omiin suosikkeihin lukeutuva maa-artisokka. Suomalainen tunnelma annokseen rakentuu herkkutatilla ja kuusenkerkällä.

Lautasella on: maa-artisokkamosaiikki maustettuna suomalaisella herkkutatilla ja kuusenkerkällä; paahdettua keltajuurta; sipulia, omenaa ja poltettua salottisipulia; rapea maa-artisokkakroketti; tattihyytelöä; viinietikalla maustettua omenaa; pikkelöityä kuusenkerkkää ja paahdettua viljaa. Kastikkeena annoksessa on kuusiöljyllä maustettu sipuli-herkkutattiliemi.

- Halusin luoda modernin vegaanisen annoksen, joka on uskollinen tyylilleni. Annoksen lähtökohtana ovat maanläheiset, juurevat raaka-aineet – juurekset ja viljat. Niitä korostan suomalaisen luonnon mauilla: suomalaisella herkkutatilla ja kuusenkerkällä. Vegaaniannoksen aromit ovat rehellisiä, voimakkaita ja muhevia, kertoo Vottonen vegaaniannoksesta.

Hummerissa maistuu katajainen savu

Vadilla tarjoiltavan ruoan pääraaka-aineina ovat Bressen kana ja eurooppalainen hummeri. Myös tässä annoksessa maistuu suomalainen metsä: kuusi, mänty ja sienet sekä katajainen savu. Upea puhdaslinjainen vati on muotoilija Harri Koskisen suunnittelema.

Kansainvälinen tuomaristo maistelee kuusella ja nuorella männyllä maustettua Bressen kanaa, mustaa tryffeliä ja metsäsieniä; katajasavustettua hummeria, voita ja rakuunaa; keltajuurta, kanannahkaa ja omenaviinietikkaa; sipulia, omenaa, selleriä ja sinappia sekä maa-artisokkatartalettia tryffelillä, maa-artisokkakermalla ja rapealla viljalla. Kastikkeena annoksessa on hummerilla, kananrasvalla ja sitruunatimjamilla maustettu paahdettu kanaliemi sekä valkoviinillä, ruskistetulla voilla ja sitruunalla maustettu kanakerma.

- Bressen kana ja äyriäiset kunnioittavat Bocuse d’Or-kilpailun 30-vuotista historiaa. Tulkitsen annosta modernisti ja suomalaisin sävyin: savustamalla hummerin katajalla ja nostamalla kanan rinnalle vahvoja ja syviä aromeja. Annoksessa maistuvat mänty, kuusi ja metsän antimet, ja tekstuuria annos saa rapeista viljoista, Vottonen kuvailee.

Tuomaristo arvioi makua, annoksen ulkonäköä sekä kilpailijoiden omien maiden vaikutteiden esiintuomista. Lisäksi lopulliseen sijoitukseen vaikuttaa keittiötyöskentely: hävikinhallinta, tekniikka ja hygienia. Suomen tuomari Pekka Terävä arvioi kahden päivän ajan vegaaniannoksia.

Suomen tiimi aloittaa kilpailusuorituksensa tiistaina 24.1. klo 9.20. Kasvisannos valmistuu klo 14.20 ja liha-annos 14.55. Kilpailun tulokset julkistetaan toisen kilpailupäivän päätteeksi 25.1. klo 19 alkavassa palkintoseremoniassa. Bocuse d’Oria voi seurata suorana lähetyksenä verkossa osoitteessa www.sirha-tv.com.

# bocusedor #bocusedor30 #bocusefi #eerovottonen #miikkamanninen
www.bocusedor.fiwww.facebook.com/bocusedorfinland

Instagram: @eerovottonen @miikkasamuli

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Press Officer Mari Cadaut p. 040 587 8053, mari.cadaut@viestintamakua.fi

Bocuse d'Or Team Finland 2017. Vegaaniannos: Maa-artisokkaa, herkkutattia ja kuusenkerkkää. Kuva: Juha-Pekka Laakio

ELO-säätiö eli Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö kokoaa suomalaisen ruokakulttuurin tekijät, näkijät ja resurssit saman pöydän ääreen. Kannustamme yhteistyöhön, jolla lisäämme ruokakulttuurimme arvostusta kotimaassa ja teemme siitä  myös kansainvälisesti kiinnostavaa.

Innostamme suomalaiset syömään yhdessä Suomi 100 -juhlavuonna ja entistä enemmän sen jälkeen. Vahvistamme suomalaista villiruokaosaamista ja yhdistämme kouluruokatoimijoita viestimään kouluruokailumme ainutlaatuisuudesta. Nostamme esiin suomalaisten ravintola-ammattilaisten osaamista organisoimalla vuosittain kokki- ja tarjoilijakilpailut ja vastaamalla Suomen osallistumisesta Bocuse d’Or -kokkien maailmanmestaruuskilpailuun.