Bog Edin/Lataa ja lue – Juha Seppälän koottuja tekstejä viideltä vuosikymmeneltä

Kirjailija Juha Seppälän tekstejä vuosilta 1980–2020 on koottu teokseen Bog Edin/Lataa ja lue. Tekstit dokumentoivat lähihistorian ilmiöitä, politiikkaa, kulttuuria ja julkisuuden muodonmuutoksia. Kolumnien lomaan Seppälä kirjoittaa 2020-luvun kommenttinsa.

Graafikko Mika Tuominen

Juha Seppälä on kirjoittanut kolumneja, pakinoita ja muita tekstejä monen monituisiin lehtiin Turun ylioppilaslehdestä Aamulehteen ja Imagesta Satakunnan Kansaan.

Tekstien valinnat tähän teokseen on tehty "lonkalta, fiilispohjalta" sanoo kirjailija itse.

"Tekstit on julkaistu alkuperäisessä asussaan, vaikka paikoin kevyt editointi olisi houkuttanut", hän kirjoittaa teoksen alkusanoissa.

"Kolumnit ovat minun kirjoittamiani, mutta olisi huolestuttavaa, jos mielipiteeni lukuisissa asioissa eivät olisi aikojen kuluessa muuttuneet. Muun muassa tämä käy ilmi rönsyilevissä kommenteissa, joita nykytasolta olen tekstien yhteyteen lisännyt."

Bog Edin on Aamulehdessä 2004 julkaistun kolumnin nimi. Bog Edin eli Jumala yksin tai Jumala ainoa oli lukenut erään tunnistamattoman vainajan kaulassa olleessa riipuksessa.

Porilainen Juha Seppälä (s. 1956) on yksi suomalaisen kirjallisuuden tunnetuimpia ja palkituimpia tekijöitä.

Graafikko Mika Tuominen
Kuva Laura Malmivaara