Budjetin suunta oikea, rakenneongelmat jäävät

Budjetissa otetaan oikeita askeleita, mutta tarvittaisiin vielä rohkeampia harppauksia, arvioi Keskuskauppakamari. “Suomen suunta on kääntynyt. Nyt kun talous kasvaa, hallituksen tulisi olla sekä säästöissä että veronkevennyksissä nykyistä kunnianhimoisempi”, toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä sanoo.

Risto E. J. Penttilä / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Keskuskauppakamarin mukaan myönteistä on se, että julkiset menot on jäädytetty ja velkaa otetaan ensi vuonna vähemmän kuin viime vuosina. Työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmat on vihdoin tunnustettu, mutta reformit antavat odottaa itseään. Kokonaisveroasteen laskeva suunta on oikea, mutta vauhti on vielä vaatimaton.

Penttilän mukaan hallitus sivuuttaa verotuksen vakavan rakenteellisen ongelman, joka on liian jyrkkä progressio ansiotuloverotuksessa. Tähän on syytä puuttua, kun hallitus laatii verotuksen kehittämiseksi pitkän aikavälin tiekartan.

“Tavoitteen tulee olla Pohjoismaiden kilpailukykyisin verojärjestelmä. Valitettavasti olemme vielä kaukana tästä”, Penttilä painottaa.

Penttilän mukaan päätös jättää väliaikaiseksi tarkoitettu solidaarisuusvero paikalleen on kahdella tavalla huono. Se kiristää progressiota ja nakertaa luottamusta poliittisiin lupauksiin.

“Korkea progressio toimii haittaverona työlle. Mitä enemmän työlläsi tienaat, sitä enemmän sinua rangaistaan”, Penttilä sanoo.

Risto E. J. Penttilä / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien työnhakijoiden saatavuusharkinnasta on luovuttava10.11.2017 06:00Tiedote

Hallituksen tulee päättää EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien, Suomesta työlupaa hakevien saatavuusharkinnasta luopumisesta osana valmisteilla olevaa maahanmuuttopoliittista ohjelmaa, vaativat kauppakamarit. Työministeri Jari Lindström totesi keskiviikkona, että hallitus ei aio ryhtyä toimiin asiassa. Kauppakamarien mukaan saatavuusharkinnan poistamisessa tulee kuitenkin edetä, sillä se parantaisi työllisyyttä, edistäisi talouskasvua sekä auttaisi yrityksiä rekrytoimaan helpommin ammattiosaajia, joista on tällä hetkellä pulaa.

Lautakunnan suositus säilyvyysaikasopimusehdosta päivittäistavarakaupan sopimuksissa10.11.2017 06:00Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on 10.11.2017 antanut suosituksen. Suosituksen mukaan elintarvikeketjun toimijoiden tulisi sopia nykyistä tasapuolisemmasta riskinjaosta koskien säilyvyysaikojen jakautumista elintarvikeketjun sopijaosapuolten välillä. Nyt laajalti käytössä oleva 80 prosentin säilyvyysaikaehto on jäykkä ja tehoton. Ehto edellyttää, että jos tuotteen säilyvyysaika on esimerkiksi 730 päivää, tuotteen parasta ennen -päiväyksen mukaista myyntiaikaa on oltava jäljellä 584 päivää sen saapuessa keskusvarastolle. Lautakunnan näkemyksen mukaan tasapuolisempi riskinjako tehostaa elintarvikeketjun toimintaa ja vähentää tarvetta neuvotella sopimusehdosta erikseen. Lisäksi se johtaa neuvotteluvoimaltaan eri suuruisten toimijoiden tasapuolisempaan kohteluun ja vähentää pienten toimijoiden riskiä liikesuhteen loppumisesta. Suositus on luettavissa kokonaisuudessaan elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan verkkosivuilla: https://kauppakamari.fi/lautakunnat/elintarvikeketjun-kauppa

Idänkauppa kaukana huippuvuosista Venäjän kasvusta huolimatta9.11.2017 10:00Tiedote

Vuoden 2017 aikana Suomen vienti Venäjälle on kasvanut 20 prosenttia ja tuonti peräti 50 prosenttia vuoden takaisesta. Yli puolet yrityksistä uskoo vientinsä ja Venäjän talouden yleisesti kehittyvän myönteisesti seuraavien kuuden kuukauden aikana. Suurimmaksi haasteeksi yritykset nostavat Venäjään liittyvät poliittiset riskit ja sanktiot. Vain 20 prosenttia aikoo jatkaa investointejaan Venäjälle. Tiedot ilmenevät elinkeinoelämän järjestöjen yhdessä 10.11.2017 julkaisemasta Venäjän kaupan barometrista.