Budjetin suunta oikea, rakenneongelmat jäävät

Budjetissa otetaan oikeita askeleita, mutta tarvittaisiin vielä rohkeampia harppauksia, arvioi Keskuskauppakamari. “Suomen suunta on kääntynyt. Nyt kun talous kasvaa, hallituksen tulisi olla sekä säästöissä että veronkevennyksissä nykyistä kunnianhimoisempi”, toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä sanoo.

Risto E. J. Penttilä / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Keskuskauppakamarin mukaan myönteistä on se, että julkiset menot on jäädytetty ja velkaa otetaan ensi vuonna vähemmän kuin viime vuosina. Työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmat on vihdoin tunnustettu, mutta reformit antavat odottaa itseään. Kokonaisveroasteen laskeva suunta on oikea, mutta vauhti on vielä vaatimaton.

Penttilän mukaan hallitus sivuuttaa verotuksen vakavan rakenteellisen ongelman, joka on liian jyrkkä progressio ansiotuloverotuksessa. Tähän on syytä puuttua, kun hallitus laatii verotuksen kehittämiseksi pitkän aikavälin tiekartan.

“Tavoitteen tulee olla Pohjoismaiden kilpailukykyisin verojärjestelmä. Valitettavasti olemme vielä kaukana tästä”, Penttilä painottaa.

Penttilän mukaan päätös jättää väliaikaiseksi tarkoitettu solidaarisuusvero paikalleen on kahdella tavalla huono. Se kiristää progressiota ja nakertaa luottamusta poliittisiin lupauksiin.

“Korkea progressio toimii haittaverona työlle. Mitä enemmän työlläsi tienaat, sitä enemmän sinua rangaistaan”, Penttilä sanoo.

Risto E. J. Penttilä / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Yritysjohtajat: Ulkomaisten työntekijöiden saatavuusharkinnasta luovuttava13.6.2018 07:30Tiedote

Suomalaisten yritysjohtajien mukaan EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien työnhakijoiden saatavuusharkinnasta tulisi luopua. Kauppakamarien Yritysparlamentti-kyselyyn vastanneista yritysjohtajista enemmistö kannattaa saatavuusharkinnan poistamista. Kyselyssä tiedusteltiin myös yritysjohtajien arviota Suomen hallituksen ja opposition toiminnasta. Suomen hallitus saa yritysjohtajilta arvosanan 7,3 ja oppositio 5,3 asteikolla 4–10.

Kauppakamarien Finncham-verkosto lisää panostuksia vienninedistämiseen12.6.2018 08:23Tiedote

Keskuskauppakamari on koonnut uudistettuun Finncham-verkostoon 35 aktiivisinta suomalaista kauppakamaria eri puolilta maailmaa auttamaan yrityksiä oikeiden kontaktien löytämisessä 22 vientimaassa. “Vientimarkkinoiden vahva tuntemus ja oikeat paikalliset kumppanit ovat avainasemassa yritysten kansainvälistymisessä. Eri maissa toimivien Suomi-verkostojen tulisi auttaa suomalaisyrityksiä nykyistä paremmin saamaan jalansijan uusilta vientimarkkinoilta”, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori.