Budjetin suunta oikea, rakenneongelmat jäävät

Budjetissa otetaan oikeita askeleita, mutta tarvittaisiin vielä rohkeampia harppauksia, arvioi Keskuskauppakamari. “Suomen suunta on kääntynyt. Nyt kun talous kasvaa, hallituksen tulisi olla sekä säästöissä että veronkevennyksissä nykyistä kunnianhimoisempi”, toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä sanoo.

Risto E. J. Penttilä / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Keskuskauppakamarin mukaan myönteistä on se, että julkiset menot on jäädytetty ja velkaa otetaan ensi vuonna vähemmän kuin viime vuosina. Työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmat on vihdoin tunnustettu, mutta reformit antavat odottaa itseään. Kokonaisveroasteen laskeva suunta on oikea, mutta vauhti on vielä vaatimaton.

Penttilän mukaan hallitus sivuuttaa verotuksen vakavan rakenteellisen ongelman, joka on liian jyrkkä progressio ansiotuloverotuksessa. Tähän on syytä puuttua, kun hallitus laatii verotuksen kehittämiseksi pitkän aikavälin tiekartan.

“Tavoitteen tulee olla Pohjoismaiden kilpailukykyisin verojärjestelmä. Valitettavasti olemme vielä kaukana tästä”, Penttilä painottaa.

Penttilän mukaan päätös jättää väliaikaiseksi tarkoitettu solidaarisuusvero paikalleen on kahdella tavalla huono. Se kiristää progressiota ja nakertaa luottamusta poliittisiin lupauksiin.

“Korkea progressio toimii haittaverona työlle. Mitä enemmän työlläsi tienaat, sitä enemmän sinua rangaistaan”, Penttilä sanoo.