Bussiliikenne Mannerheimintiellä estynyt 4. - 5.7. aamuina EU-ministerikokouksen vuoksi - merkittäviä vaikutuksia liikenteessä

Finlandiatalolla järjestettävän EU-ministerikokouksen aikana joukkoliikenne Mannerheimintiellä on estynyt Oopperan eteläpuolella torstaina 4.7. kello 7.30 – 9.30 ja perjantaina 5.7. kello 7 – 9 siten, että se on mahdollista ainoastaan raitiovaunuilla. Ministerikokous vaikuttaa liikenteeseen merkittävästi myös Helsingin ulosajoväyliltä Helsinki-Vantaan lentoasemalle perjantaina. Tuolloin liikenteeseen on todennäköisesti luvassa viivästyksiä reitillä Mannerheimintie–Kehä I–Tuusulantie noin kello 8–19.

Elielinaukiolle normaalisti liikennöivät bussit kulkevat Mannerheimintien katkojen aikana Mäntymäen kentältä, jonne pääsee Elielinaukiolta käyttämällä raitiovaunuja 1 ja 2 sekä 4 ja 10 Lasipalatsilta. Lisäksi liikennöidään erikseen 4S-raitiovaunua molempiin suuntiin reitillä Ooppera - Lasipalatsi - Rautatieasema - Kauppatori noin 12 minuutin vuorovälillä.

Kokous ruuhkauttaa todennäköisesti liikennettä myös koko läntisessä kantakaupungissa ja keskustassa useaan otteeseen päivän aikana, joten kannattaa mahdollisuuksien mukaan suosia lähijunaa, metroa sekä poikittaisia bussilinjoja sekä varata ylimääräistä aikaa matkustamiseen.

Elielinaukion bussien poikkeukset torstaina 4.7. kello 7.30–9.30 sekä perjantaina 5.7. kello 7-9:

• Elielinaukion liikenteen ollessa estynyt bussit ajetaan Mäntymäen kentälle, jossa niillä on väliaikainen lähtö- ja päätepysäkki. Pysäkit ”Kansallismuseo”, ”Hesperian puisto”sekä ”Töölön Kisahalli”  jäävät ajamatta. Mäntymäen kentältä kohti keskustaa pääsee Helsinginkadun ja Mannerheimintien Ooppera-nimisiltä raitiovaunupysäkeiltä.

Kampin terminaalin bussien poikkeukset torstaina 4.7. kello 8–9.30 sekä perjantaina 5.7. kello 7.30–9:

• Mannerheimintien liikenteen ollessa estettynä ajetaan Kamppiin liikennöitävä liikenne Runeberginkadun (Topeliuksenkadun, Haartmaninkadun) kautta omille reiteilleen. Mannerheimintie Töölön tullista etelään jää siis ajamatta. Poikkeus koskettaa sekä lähi- että kaukoliikenneterminaaliin liikennöitäviä linjoja. Pysäkit ”Pohjoinen Rautatiekatu”, ”Kansallismuseo” , ”Hesperian puisto”, ”Ooppera”, ”Töölön Kisahalli”  ”Kansaneläkelaitos” sekä ”Töölön tulli” jäävät ajamatta.

Raitiovaunua korvaava bussi 2X ajetaan katkojen aikana molempiin suuntiin Arkadiankadun, Runeberginkadun ja Hesperiankatujen kautta. Kansallismuseon pysäkit jäävät ajamatta Mannerheimintien katkojen aikana.

Lisätiedot:
HSL:n päivystysnumero median yhteydenottoja varten: 040 163 2818

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n vuorokausilippu on kätevä kesäkulkijalle26.6.2019 10:37:27 EESTTiedote

Jos Helsingin seudun kesäkävijä aikoo tehdä useita matkoja päivässä tai kiertää mielenkiintoisia kohteita monena päivänä, hänen kannattaa ostaa HSL:n vuorokausilippu, joita saa 1-7 vuorokaudeksi. Kun älypuhelimeen lataa maksutta HSL-sovelluksen, matkustajalla on mukanaan sekä lippuautomaatti että liikenneneuvoja. HSL-sovelluksesta saa sekä vuorokausilippuja että kertalippuja ja sillä voi käyttää myös HSL:n Reittiopasta. Joukkoliikenteen ohella pääkaupunkiin ympäristöineen voi tutustua vaikka kaupunkipyörillä.

HSL:n hallituksen päätöksiä 14.6.201914.6.2019 12:52:27 EESTTiedote

Lausuntopyyntö Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2020–2022 Hallitus päätti pyytää Helsingin, Espoon, Vantaan, Keravan ja Kauniaisten kaupunkeja sekä Kirkkonummen, Siuntion, Sipoon ja Tuusulan kuntia antamaan 31.8.2019 mennessä lausuntonsa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotuksesta 2020–2022. Lausuntoa pyydetään strategiasuunnitelmasta, liikenteen palvelutasosta ja palvelutason muutoksista, kuntaosuuksien tasosta, lipputulotavoitteista TTS-kaudella, tarkastusmaksun korottamisesta sekä kuntakohtaisen ylijäämän käytöstä suunnitelmakaudella 2020–2022. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitykseen liittyvät hankinnat Hallitus päätti, että HSL voi tehdä Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitystä LIJ Tuki- ja ylläpitosopimuksen jäljellä olevana voimassaoloaikana vuosina 2019–2023 enintään 3,5 miljoonalla eurolla vuosittain. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan ja Teknol

Helsingin seudun MAL-yhteistyöllä on saatu hyviä tuloksia - uutta sopimusta valmistellaan14.6.2019 11:35:27 EESTTiedote

Helsingin seudun kuntien ja valtion yhteisen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen toimenpiteet ovat edenneet hyvin. Nykyinen sopimuskausi päättyy tämän vuoden lopussa. Uusi MAL 2019 -suunnitelma on hyväksytty tänä keväänä Helsingin seudun päätöksenteossa. Sen pohjalta valmistellaan uutta Helsingin seudun kuntien ja valtion välistä MAL-sopimusta kaudelle 2020-2023.