Bussiliikenne Mannerheimintiellä estynyt 4. - 5.7. aamuina EU-ministerikokouksen vuoksi - merkittäviä vaikutuksia liikenteessä

Finlandiatalolla järjestettävän EU-ministerikokouksen aikana joukkoliikenne Mannerheimintiellä on estynyt Oopperan eteläpuolella torstaina 4.7. kello 7.30 – 9.30 ja perjantaina 5.7. kello 7 – 9 siten, että se on mahdollista ainoastaan raitiovaunuilla. Ministerikokous vaikuttaa liikenteeseen merkittävästi myös Helsingin ulosajoväyliltä Helsinki-Vantaan lentoasemalle perjantaina. Tuolloin liikenteeseen on todennäköisesti luvassa viivästyksiä reitillä Mannerheimintie–Kehä I–Tuusulantie noin kello 8–19.

Elielinaukiolle normaalisti liikennöivät bussit kulkevat Mannerheimintien katkojen aikana Mäntymäen kentältä, jonne pääsee Elielinaukiolta käyttämällä raitiovaunuja 1 ja 2 sekä 4 ja 10 Lasipalatsilta. Lisäksi liikennöidään erikseen 4S-raitiovaunua molempiin suuntiin reitillä Ooppera - Lasipalatsi - Rautatieasema - Kauppatori noin 12 minuutin vuorovälillä.

Kokous ruuhkauttaa todennäköisesti liikennettä myös koko läntisessä kantakaupungissa ja keskustassa useaan otteeseen päivän aikana, joten kannattaa mahdollisuuksien mukaan suosia lähijunaa, metroa sekä poikittaisia bussilinjoja sekä varata ylimääräistä aikaa matkustamiseen.

Elielinaukion bussien poikkeukset torstaina 4.7. kello 7.30–9.30 sekä perjantaina 5.7. kello 7-9:

• Elielinaukion liikenteen ollessa estynyt bussit ajetaan Mäntymäen kentälle, jossa niillä on väliaikainen lähtö- ja päätepysäkki. Pysäkit ”Kansallismuseo”, ”Hesperian puisto”sekä ”Töölön Kisahalli”  jäävät ajamatta. Mäntymäen kentältä kohti keskustaa pääsee Helsinginkadun ja Mannerheimintien Ooppera-nimisiltä raitiovaunupysäkeiltä.

Kampin terminaalin bussien poikkeukset torstaina 4.7. kello 8–9.30 sekä perjantaina 5.7. kello 7.30–9:

• Mannerheimintien liikenteen ollessa estettynä ajetaan Kamppiin liikennöitävä liikenne Runeberginkadun (Topeliuksenkadun, Haartmaninkadun) kautta omille reiteilleen. Mannerheimintie Töölön tullista etelään jää siis ajamatta. Poikkeus koskettaa sekä lähi- että kaukoliikenneterminaaliin liikennöitäviä linjoja. Pysäkit ”Pohjoinen Rautatiekatu”, ”Kansallismuseo” , ”Hesperian puisto”, ”Ooppera”, ”Töölön Kisahalli”  ”Kansaneläkelaitos” sekä ”Töölön tulli” jäävät ajamatta.

Raitiovaunua korvaava bussi 2X ajetaan katkojen aikana molempiin suuntiin Arkadiankadun, Runeberginkadun ja Hesperiankatujen kautta. Kansallismuseon pysäkit jäävät ajamatta Mannerheimintien katkojen aikana.

Lisätiedot:
HSL:n päivystysnumero median yhteydenottoja varten: 040 163 2818

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.5.202026.5.2020 16:03:43 EESTTiedote

Osavuosikatsaus 1/2020 Osavuosikatsauksessa HSL:n tilikauden tuloksen arvioidaan olevan 113,2 miljoonaa euroa alijäämäinen, kun talousarviossa oli varauduttu 23,2 miljoonan euron alijäämään. Hallitus päätti merkitä HSL:n osavuosikatsauksen 1/2020 tiedoksi. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja maksujärjestelmän visiotyön käynnistäminen Hallitus päätti käynnistää lippu- ja maksujärjestelmän visiotyön, jossa määritellään HSL:n tulevaisuuden lipputuotteisto. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Tilipohjaisen lippu- ja maksujärjestelmän yhteishankinnasta päättäminen Hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan sopimaan tilipohjaisen lippu- ja maksujärjestelmän yhteishankinnasta valtakunnallisen TVV LMJ Oy:n kanssa tai tekemään lopullisen päätöksen kilpailutuksen perusteella hankittavasta palvelusta. Asiasta tiedotetaan erillisessä tiedotteessa. Linkki pöytäkirjaan Lipputuotteiden yhdenmukaistaminen Hallitus päätti yhdenmukai