CMADFI 2020 Helsingissä: Viestinnän megatrendit muuttavat somea

Some-ammattilaisten maksuton koulutus- ja verkostoitumistilaisuus Suomen yhteisömanageripäivä CMADFI 2020 järjestetään vapaaehtoisvoimin ja sponsorituella Helsingin yliopiston Tiedekulmassa 27. tammikuuta. Yhdeksännen CMADFI-päivän parisataa paikkaa varattiin loppuun päivässä heti ilmoittautumisen avauduttua.

Some-asiantuntija Johanna Janhonen on CMADFI-päivän pääjärjestäjä jo 9. kertaa. Kuva: Lvngroom Oy

CMADFI-päivän ohjelma kertoo, mikä somea työkseen tekeviä juuri nyt puhuttaa. Joka vuosi osallistujat kertovat heitä eniten kiinnostavat teemat ja äänestyksen pohjalta valittuihin aiheisiin etsitään sopivat puhujat verkkopalavereissa.Tälläkin kertaa kuullaan edelläkävijöiden kokemuksia käytännön ratkaisuista, kiinnostavia esimerkkitapauksia ja tutkijoiden näkemyksiä.

Viestinnän megatrendien vaikutusta sosiaaliseen mediaan esimerkiksi pohtii puheviestinnän professori Pekka Isotalus Tampereen yliopistosta ja Helsingin yliopiston tutkijatohtori Salla-Maaria Laaksonen kertoo, miten asiantuntijat saadaan viestimään somessa. Parinkymmenen puhujan joukossa on esimerkiksi Mesenaatin ja Siivouspäivän jakamistalousyrittäjä Pauliina Seppälä, Verohallinnon viestintäsuunnittelijat Nanna Jussila ja Inka Leisma, somen algoritmit tunteva tekoäly-yrittäjä Mikko Alasaarela, sekä Goforen markkinointi- ja viestintäjohtaja Petra Sievinen.

– Yhteisömanagereita kiinnostavat aina viestinnän johtaminen ja ihmisten osallistaminen. Viime vuosien kestoaiheita ovat myös visuaalisuus ja videot sekä somealustoilla tapahtuvan vuorovaikutuksen mittaaminen ja analytiikka, tapahtuman primus motor, some-asiantuntija Johanna Janhonen kertoo.

– Tänä vuonna korostuivat myös podcastit ja ensimmäistä kertaa etenkin nuorten tavoittaminen. Meillä on myös aiempaa enemmän paneeleita, esimerkiksi somenhallinnan työkalujen käytöstä keskustelevat Osuuskauppa Keskimaan, Tiedon ja WWF Suomen edustajat.

CMADFI-päivän matala osallistumiskynnys on tarjonnut kasvavalle verkossa tapahtuvan vuorovaikutuksen ammattikunnalle yhteisen tilaisuuden käsitellä ajankohtaisia aiheita. Johanna Janhosen aloitteesta joka vuosi eri paikkakunnilla toteutettu tapahtuma jakaa osaamista ja verkostoja myös maantieteellisesti uusille alueille. Päivän puheenvuoroja voi vapaasti seurata myös verkossahttps://cmad.fi/striimi .

– Tapahtuma järjestetään nyt ensimmäistä kertaa Helsingissä, mikä sai liikkeelle runsaasti ensikertalaisia, jotka ovat aiemmin seuranneet tapahtumaa somen kautta, Janhonen toteaa.

Tapahtuman aikaista verkostoitumista tuetaan esimerkiksi lounastreffeillä, joiden aiheet vaihtelevat Instagramin vuorovaikutuksesta YouTuben algoritmeihin ja tiedesomesta yhteisömanagerin jaksamiseen. Keskustelu jatkuu varsinaisen tapahtuman jälkeen jatkoilla, jotka ovat avoimet kaikille asiasta kiinnostuneille.

Johanna Janhonen, puh. 040 506 1960

CMADFI kokoaa vuosittain ison joukon somen ammattilaisia jakamaan kokemuksiaan ajankohtaisista aiheista. Kuva: Lvngroom Oy

Yrjönkatu 11 D 17

CMAD on lyhenne sanoista Community Manager Appreciation Day. Joukkoistettuna vapaaehtoisvoimin suunniteltua tapahtumaa on vietetty Suomessa joka vuoden neljäntenä maanantaina vuodesta 2012.

Lisätietoja https://cmad.fi/mika-cmad

Tekoäly, yhteisöllisyys ja analytiikka kiinnostavat someammattilaisia – CMADFI 2019 risteilee Turusta Tukholmaan17.1.2019 08:46:48 EETTiedote

Uusi globaali raportti: Taistelu osaajista tekee vuodesta 2018 työntekijän vuoden25.4.2018 11:26:56 EESTTiedote

CMADFI-päivä 2017: Yhteisömanagerit ratkovat yhdessä somekuplien haasteita18.1.2017 11:12:27 EETTiedote

Verkon yhteisöpalveluja paimentavat viestintäammattilaiset hakevat Tampereella 23. tammikuuta joukolla uusia keinoja palvella yleisöjään yhä paremmin. Oikeiden ihmisten tavoittaminen sosiaalisen median palveluissa vaatii entistä enemmän osaamista, sillä moni somen käyttäjä arvostaa omia pienempiä piirejään ja kaihtaa ammattimaisia kaupallisia tai muita vaikutuspyrkimyksiä.