Coolbrook Oy

Coolbrook lanseeraa Roto Dynamic Heater -teknologian tavoitteenaan poistaa jopa 30 prosenttia globaalin teollisuuden hiilidioksidipäästöistä

Coolbrookin vallankumouksellinen teknologia vähentää fossiilisten polttoaineiden polttamista sähköistämällä raudan, teräksen, sementin ja kemikaalien tuotannon avainprosesseja sekä muita korkeaa lämpötilaa vaativia teollisia tuotantoprosesseja.

Lontoo, 17. toukokuuta 2022: Teknologiayritys Coolbrook lanseeraa tänään Roto Dynamic Heater (RDH) -teknologian, joka hyödyntää sähköistämistä vähentääkseen fossiilisten polttoaineiden polttamista eniten päästöjä aiheuttavissa teollisuusprosesseissa. Uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön avulla toimiva RDH on maailman ainoa prosessilämmitystekniikka, joka voi leikata jopa 30 prosenttia teollisuuden hiilidioksidipäästöistä ja yli 7 prosenttia globaaleista hiilidioksidipäästöistä vuosittain.

RDH-teknologiaa on testattu onnistuneesti pilottiprojektissa Suomessa, ja se tulee kaupallisesti saataville vuoden 2024 aikana. CEMEX, yksi maailman johtavista rakennusmateriaalien valmistajista, on ensimmäinen yritys, joka aikoo käyttää Coolbrookin RDH-teknologiaa vähentääkseen sementin tuotannon hiilidioksidipäästöjä. Yhteistyö CEMEXin kanssa on jatkoa Coolbrookin yhteistyökumppanuuksille ABB:n ja Shellin kanssa.

Kuinka RDH-teknologia toimii?

Teollisuuden hiilidioksidipäästöt ovat peräisin pääasiassa kolmelta eri sektorilta: petrokemikaaleista ja kemikaaleista, raudan ja teräksen sekä sementin tuotannosta. Uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön avulla toimiva RDH voi saavuttaa energiatehokkaasti jopa 1700 °C prosessilämpötiloja, ja sitä voidaan käyttää prosesseissa, jotka ovat olleet tähän asti mahdottomia sähköistää. RDH on ainoa sähköinen teknologia, jonka avulla voidaan saavuttaa korkeapäästöisten teollisuudenalojen, kuten kemikaalien, raudan, teräksen ja sementin tuotantojen vaatimat lämpötilat. Kompaktin kokonsa ansiosta RDH voidaan asentaa jo olemassa olevaan laitteistoon, mikä nopeuttaa merkittävästi tarpeellisten investointien tekemistä hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.

RDH-teknologiaa on kehitetty yli vuosikymmenen ajan, ja se on toinen merkittävä Coolbrookin kehittämä teknologia heti Roto Dynamic Reactorin (RDR) jälkeen. RDR-teknologiaa käytetään sähköistämään höyrykrakkausmenetelmiä petrokemian teollisuudessa.

Tämä päivä on uuden, puhtaan teollisuuden aikakauden alku. Coolbrook on ottanut tavoitteekseen rakentaa sitoutunut ja kattava ekosysteemi vallankumouksellisen RDH/RDR-teknologiansa ympärille kaupallistaakseen sen mahdollisimman pian. Yhdessä ABB:n, CEMEXin, Shellin ja muiden teollisuuden, tiedemaailman ja julkisen sektorin kumppaneidemme sekä päätöksentekijöiden kanssa voimme ottaa tämän vallankumouksellisen teknologian käyttöön ja saavuttaa merkittäviä päästövähennyksiä eniten hiilidioksidipäästöjä tuottavissa teollisuusprosesseissa, joita on aiemmin pidetty mahdottomina sähköistää”, sanoo Coolbrookin hallituksen puheenjohtaja Ilpo Kuokkanen.

Tuotantoprosessien sähköistäminen on tärkeä askel kohti kokonaan hiilivapaata sementintuotantoa. Etsimme jatkuvasti parhaita teknologioita sekä kumppanuuksia saavuttaaksemme nollahiilitavoitteemme. Yhteistyömme Coolbrookin kanssa tukee yritystämme tämän kunnianhimoisen tavoitteen saavuttamisessa”, kertoo CEMEXin globaalin toiminnan varapuheenjohtaja Roberto Ponguta.

Tietoja Coolbrookista:

Coolbrook on teknologiayritys, jonka tehtävänä on vähentää hiilidioksidipäästöjä suurilla teollisuuden aloilla, kuten kemikaalien raudan, teräksen ja sementin tuotannossa. Coolbrookin vallankumouksellinen teknologia yhdistää avaruustiedettä, turbiiniteknologiaa ja kemiantekniikkaa korvaamaan fossiilisten polttoaineiden polttoa suurimmilla teollisuudenaloilla. Teknologialla on kaksi pääsovellutusta: Roto Dynamic Reactor (RDR), jolla tavoitellaan täysin hiilidioksiditonta olefiinituotantoa, sekä Roto Dynamic Heater (RDH), joka mahdollistaa hiilidioksidittoman lämmitysprosessin raudan, teräksen, sementin ja kemikaalien tuotannossa. Hallitusten, teknologiakumppaneiden, teollisuuden ja ympäristön sääntelyviranomaisten tukemana Coolbrookin teknologialla on hyvät edellytykset nousta uudeksi globaaliksi standardiksi teollisessa sähköistymisessä.
www.coolbrook.com

Tietoja CEMEXistä:

CEMEX on globaali rakennusmateriaaleja tuottava yritys, jonka tavoitteena on rakentaa parempaa tulevaisuutta kestävien tuotteiden ja ratkaisujen avulla. CEMEX on sitoutunut saavuttamaan hiilineutraaliuden uusien innovaatioiden sekä alan johtavan tutkimuksen ja kehittämistyön avulla. Rakentamisen arvoketjun ja kiertotalouden edelläkävijänä CEMEX on mukana tuottamassa uusia teknologioita, joiden avulla yritys voi kasvattaa jätteen käyttöä vaihtoehtoisena raaka-aineena ja polttoaineena. CEMEX valmistaa sementtiä, valmiiksi sekoitettua betonia, aggregaatteja sekä kaupungistumisratkaisuja kasvaville markkinoille ympäri maailmaa. CEMEXin monikansallinen henkilöstö tarjoaa digitaalisen teknologian mahdollistamia erinomaisia asiakaskokemuksia.
www.cemex.com

Mediatiedustelut:
Anniina Hentinen, Tekir Oy
Puh: 0440487201
Email: anniina@tekir.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Coolbrook Oy

Financial Times valitsi Coolbrookin teknologian vuoden 2022 johtavaksi teolliseksi tuotantoinnovaatioksi21.11.2022 12:28:17 EET | Tiedote

Suomalaisen teknologiayhtiön Coolbrookin rotodynaaminen teknologia on valittu Financial Timesin ”Technology Champion 2022” -listauksessa vuoden johtavaksi teolliseksi tuotantoinnovaatioksi. Financial Times palkitsee vuosittain yhtiöitä, joiden teknologioilla vastataan tärkeimpiin globaaleihin geopoliittisiin ja taloudellisiin haasteisiin. Valinnassa painotettiin Coolbrookin teknologian vaikutusta raskaan teollisuuden CO2-päästöjen vähentämisessä, mitä on aiemmin pidetty erittäin vaikeana ja kalliina. Valinnat tehtiin yli 300 nimetyn ehdokkaan joukosta.

Coolbrook and ABB expand partnership with investment to accelerate decarbonization of heavy industries26.10.2022 15:00:00 EEST | Press release

· ABB and Coolbrook sign agreement to advance technology that helps decarbonize hard-to-abate chemicals, cement and steel industries, collectively responsible for 70 percent of industrial CO2 emissions · Enhanced offering to combine Coolbrook’s RotoDynamic technology, which replaces burning of fossil fuels with electrification in heavy industries, with ABB’s motors, power electronics and process automation for increased efficiency · Collaboration promises to scale up development and rollout of breakthrough decarbonization technology 26th October 2022: ABB and transformational technology and engineering company Coolbrook have signed an agreement to accelerate the development, industrialization and adoption of RotoDynamic technology to decarbonize hard-to-abate sectors such as petrochemicals and chemicals, cement and steel. RotoDynamic technology replaces the burning of fossil fuel with renewable electricity as the energy source. The new agreement expands ABB and Coolbrook’s existing par

Suomalais-hollantilainen Coolbrook tavoittelee mm. muovin valmistuksessa käytettävän etyleenin hiilidioksidipäästöjen poistamista Hollannin Geeleniin rakennettavassa koereaktorissa. Päästöjen poistamisen lisäksi innovatiivinen teknologia laskee energiankulutusta sekä kasvattaa tuotantoa. Innovaation arvon petrokemianteollisuudelle arvioidaan olevan jopa 36 miljardia dollaria vuodessa. Teollista valmistusta testaava koereaktori valmistuu Hollannin Maastricthtin lähelle Geeleniin huhtikuussa 2022. Tavoitteena on saada tekniikka osaksi valmistusprosessia vuoden 2023 jälkeen.