Coxan Armenian-yhteistyöprojekti menestyksekäs – malli mahdollista monistaa myös muihin maihin

Coxan ja armenialaisen Nairi Medical Centerin yhteistyöhanke, Nairi Coxa -tekonivelklinikka, juhlii tänä keväänä ensimmäistä toimintavuottaan. Klinikan kunniaksi 6.4.2017 Taysin kampusalueella järjestetyssä tilaisuudessa keskusteltiin siitä, mitä projektissa ollaan opittu sekä millaisia kansainvälisen yhteistyön mahdollisuuksia alalla on tulevaisuudessa.
Juhlatilaisuudessa olivat läsnä mm. projektin koordinaattori Hannu Koivula (vas.), Armenian Suomen suurlähettiläs Artak Apitonian, Suomen Armenian suurlähettiläs Arja Makkonen, Coxan toimitusjohtaja Tarmo Martikainen, Nairi Medical Centerin toimitusjohtaja Mikael Manukyan, Coxan erikoislääkäri Askanaz Jailojan sekä Tampereen apulaispormestari Mikko Aaltonen. Kuva: Jonathan Melartin

Coxa ja Nairi Medical Center solmivat toissa vuonna 5-vuotisen yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena oli aloittaa modernit tekonivelleikkaukset Armenian pääkaupungissa Jerevanissa. Yhteistyö on sisältänyt mm. henkilökunnan kouluttamista, yhteistyökumppaniverkoston rakentamista sekä Coxan oman, lean-menetelmän mukaisen Coxa Joint Process -hoitomallin implementoinnin.

Nairi Coxan toiminta on saatu käynnistymään menestyksekkäästi leikkaustoiminnan alettua toukokuussa 2016. Tällä hetkellä Coxan rooli on lähinnä sparrata ja auditoida sitä.

– Monet armenialaiset ovat aikaisemmin matkustaneet Keski-Eurooppaan tekonivelleikkaukseen. Nairi Coxa -klinikka pystyy nyt tarjoamaan heille modernin tekonivelleikkauksen nykyaikaisella implantilla heidän omassa maassaan, kertoo Coxassa anestesiahoitajana ja Nairi Coxa -projektin koordinaattorina työskentelevä Hannu Koivula.

Pirkanmaan sairaanhoitopiiri ja Tampere avoimia yhteistyön jatkolle

Armeniassa tarvittaisiin Nairi Medical Centerin toimitusjohtaja Mikael Manukyanin mukaan kansainvälistä yhteistyötä muidenkin terveydenhuollon osa-alueiden kehittämiseksi. Eritoten onkologian osaamisessa on Armeniassa puutteita.

Pirkanmaan sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Kari-Matti Hiltusen mielestä yhteistyön laajentaminen esimerkiksi syövän hoidon alueelle olisi täysin mahdollista. Myös Tampereen kaupunki on kiinnostunut vastaavanlaisista yhteistyöprojekteista jatkossa.

– Meillä on Tampereella paljon osaamista, ja olemme iloisia, että se kiinnostaa kansainvälisesti. Olemme olleet teollisuuskaupunki ja olemme vieläkin, mutta haluamme yhä enemmän olla myös tiedon kaupunki, sanoo Tampereen apulaispormestari Mikko Aaltonen.

Yhteistyön avain on luottamus

Armeniassa toteutettua mallia voidaan kopioida muihinkin maihin ottaen huomioon jokaisen yhteistyökumppanin omat erityispiirteet ja haasteet. Coxalla on neuvotteluja käynnissä tälläkin hetkellä niin yksityisellä kuin julkisella puolella, mm. Venäjällä. Nairi Coxa -hanke on yksi harvinaisia tapauksia, joissa yhteistyö on puhtaasti kahden yrityksen välistä, mikä on vauhdittanut neuvotteluja.

– Tällaisen projektin läpivieminen vaatii paljon työtä ja sitoumusta. Molempien osapuolten on nähtävä yhteistyön edut, toteaa Coxan toimitusjohtaja Tarmo Martikainen.

Hänellä on selkeä näkemys onnistumisen avaintekijästä.

– Tärkeintä on luottamuksen ansaitseminen.

Lisätietoja:

Tarmo Martikainen
Toimitusjohtaja, Tekonivelsairaala Coxa
tarmo.martikainen@coxa.fi

Jakelu:

STT Info
www.coxa.fi

Liiketoiminnan ja osaamisen jakamisen ohella kansainvälisestä yhteistyöstä on syntynyt ystävyyssuhde Coxan ja Nairin välille. Kuvassa Mikael Manukyan (vas.), Coxan erikoislääkäri ja projektin kummisedäksikin nimitetty Askanaz Jailojan sekä Coxan toimitusjohtaja Tarmo Martikainen. Kuva: Jonathan Melartin

Tekonivelsairaala Coxa Oy on Suomen ainoa tekonivelleikkauksiin erikoistunut sairaala. Vuonna 2016 Coxassa leikattiin 3721 potilasta ja Coxassa toimi yhteensä 205 alan huippuosaajaa. Tekonivelsairaala Coxan tärkeimpänä tavoitteena on tarjota potilaille parasta mahdollista hoitoa ja palauttaa heidät yhä nopeammin takaisin toimintakykyiseen arkeen. Coxan potilasturvallisuus on kansainvälisesti tarkasteltuna alansa huippuluokkaa. Tekonivelten uusintaleikkauksissa, joihin vaaditaan kirurgeilta erityisosaamista ja riittävää kokemusta, Coxa on valtakunnallisesti johtava sairaala. Coxan erikoisosaamisaluetta on myös tuumori- ja infektiopotilaiden hoito.