Danfoss Drives tähtää IoT:n ja tekoälyn avulla elinkaariratkaisujen eliittiin

Danfoss on maailman johtava taajuusmuuttajien tuottaja, joka panostaa laadukkaiden ja tarkkaan testattujen tuotteiden lisäksi tuotteiden elinkaareen. Danfoss on valinnut Wapicen IoT-TICKET® -alustan globaaliksi IoT-alustakseen ja rakentanut sen avulla DrivePro® Remote Monitoring -palvelun, jonka avulla taajuusmuuttajat liitetään ympärivuorokautiseen valvontaan. DrivePro® Remote Monitoring -palvelu on osa yrityksen laajaa elinkaaripalvelujen valikoimaa. Palvelu on käytössä globaalisti, mm. Kiinassa, Euroopassa, Etelä-Amerikassa ja Yhdysvalloissa.

DrivePro® Remote Monitoring tehostaa taajuusmuuttajien elinkaarta

Taajuusmuuttajat ovat laitteita, joita käytetään ohjaamaan sähkömoottorin tehonsyötön taajuutta ja jännitettä. Näiden energiansäästön sankareiden yleisimpiä käyttökohteita ovat puhaltimet, pumput ja kompressorit – taajuusmuuttajat ovat siis avainasemassa lähestulkoon kaikissa teollisuuden prosesseissa sekä esimerkiksi laivoissa ja kiinteistöissä.

DrivePro® Remote Monitoring -palvelu liittää taajuusmuuttajat 24/7-valvontaan, jolloin keskeisiä hyötyjä ovat:

• Nopea reagointi vikatilanteisiin välittömien hälytysten avulla
  • Kustannussäästöt huoltotoiminnassa (vianselvitys etänä)
  • Ei ennakoimattomia seisakkeja ja korkeampi saatavuus
  • Lisätiedot laitteiden ja prosessien toiminnasta

Palvelun käytön aloittaminen on helppoa, sillä Danfoss toimittaa tiedonkeruuseen vaadittavan Gateway-laitteen, järjestelmän konfiguroinnin ja käyttäjätunnukset selainpohjaiseen palveluportaaliin asiakkaalle avaimet käteen -ratkaisuna – ainoastaan verkkoyhteyden järjestäminen jää asiakkaan vastuulle. Portaali toimii kätevästi myös mobiililaitteilla.

Olemassaolevat järjestelmät tai asiakkaiden omat IoT-alustat eivät ole este palvelun käyttöönotolle, sillä DrivePro® Remote Monitoring -palvelu voidaan integroida lähettämään muille alustoille yksityiskohtaista tietoa taajuusmuuttajien toiminnasta.

Yhdenkin haastavassa paikassa sijaitsevan taajuusmuuttajan huoltokäynnin välttäminen tai optimointi voi tuoda asiakkaalle merkittävää takaisinmaksua Remote Monitoring -palvelusta. Ratkaisun tuotepäällikkö Jarno Frusti Danfoss Drivesiltä uskoo, että tulevaisuudessa alan kilpailu käydään entistä laajemmin koko tuotteen elinkaarella ja älykkäiden elinkaaripalvelujen rooli korostuu:

"Asiakkaita kiinnostaa taajuusmuuttajan toiminta osana heidän prosessiaan, sillä prosessin tehostaminen datan avulla tuo osaltaan kilpailuetua heidän liiketoimintaansa. Uskomme, että data-analytiikan avulla voimme kehittää ja tehostaa taajuusmuuttajien kunnossapitopalveluja entisestään, esimerkiksi ajoittamalla huoltotoimenpiteitä huoltoseisokkien yhteyteen."

Pitkän pohdinnan tuloksena IoT-TICKET® -alustan valinta

Pitkän linjan teknologiayrityksenä Danfoss oli pilotoinut ja konseptoinut IoT-teknologiaan pohjautuvia ratkaisuja jo kauan ennen Wapicen IoT-TICKET® -ratkaisun käyttöönottoa. Ennen alustan valintaa, Danfossin Drives-yksikkö teki kattavan vertailun eri vaihtoehdoista taajuusmuuttajien etäseurannan ja palveluliiketoiminnan käyttöön.

"IoT-alustan rakentaminen ei missään nimessä ole yksinkertaista. Olemme nähneet, että yrityksillä on helposti taipumusta aliarvioida kokonaisuuden vaativuutta: laajan teknologiapinon kasaaminen itsessään on haastavaa, mutta samalla pitäisi pystyä arvioimaan ratkaisun elinkaarta kokonaisuutena, riskien ja mahdollisuuksien kannalta."

"Meidän vertailussa todettiin, että Wapicen IoT-TICKET® -alustan avulla pääsemme ylivoimaisesti ketterimmin liikkeelle. Valintaa puolsi myös pilviriippumattomuus: IoT-TICKET® voidaan asentaa mihin tahansa kaupalliseen pilviympäristöön. Globaalia liiketoimintaa harjoittavana yrityksenä koemmekin tärkeäksi, että voimme tarvittaessa mukautua asiakkaiden erilaisiin vaatimuksiin pilvipalvelujen osalta", kertoo Danfossin Simo Kekkonen, Head of IoT.

Kumppanuudesta lisäarvoa

IoT-TICKET® on Wapicen vuodesta 2005 lähtien kehittämä IoT-alusta, joka tarjoaa IoT-sovellusten toteuttamiseen vaadittavat työkalut palveluna. Sovellukset voidaan toteuttaa Wapicen toimesta tai asiakas voi rakentaa sovelluksia itse alustan helppokäyttöisillä työkaluilla. Danfossin tapauksessa kehitystä tehdään tiiviissä yhteistyössä: Wapicella on vastuu alustan teknologian kehityksestä Danfossin tavoitteiden mukaisesti, mutta Danfossin asiantuntijat osallistuvat sovellusten rakentamiseen ja muokkaamiseen aktiivisesti.

Tällä hetkellä Danfoss ja Wapice laajentavat tekoälyn hyödyntämistä osana DrivePro® Remote Monitoring -palvelua.

"Danfossin tavoitteet teollisen internetin osalta ovat korkealla - se sopii meille, sillä yhteistyö velvoittaa meidätkin kehittymään jatkuvasti", kertoo Markus Mäkelä Wapicelta.

Artikkelin kuvat: © Danfoss

Wapice on vuonna 1999 perustettu suomalainen täyden palvelun ohjelmistoyritys, jonka ratkaisut ovat alan johtavien teollisuusyritysten käytössä ympäri maailmaa. Wapice työllistää ympäri Suomen yli 340 ohjelmisto- ja elektroniikka-asiantuntijaa.

IoT-TICKET® on palkittu pilvipohjainen esineiden internet-alusta, joka tarjoaa ainutlaatuisen käytettävyyden ja mukautumisen asiakkaan digitaaliliiketoimintaan. IoT-TICKET® on avainlipputuote.

Danfoss Drives on ollut yli 50 vuoden ajan sähkömoottorien muuttuvan nopeudenohjauksen markkinajohtaja. Yrityksellä on maailman suurin määrä asennettuja VLT®- ja VACON®-taajuusmuuttajia sekä vuosikymmenten kokemus monilta eri aloilta. www.danfoss.com

Elinvoimaiseksi kaupungiksi Signifyn ja IoT-TICKETin avulla – älykkäät kaupunkiratkaisut pienentävät hiilijalanjälkeä ja parantavat kaupungin vetovoimaa5.4.2024 18:01:44 EEST | Tiedote

Helsinki, Suomi – Signify (Euronext: LIGHT), maailman johtava valaistuksen asiantuntija, ja IoT-TICKET, kansainvälisesti palkittu älykaupunkialusta, tarjoavat valmiita ratkaisuja kaupungeille, joiden tavoitteena on entistä elinvoimaisempi tulevaisuus. Signifyn BrightSitesilla voidaan kaupungeissa ottaa käyttöön langaton verkkoyhteys kustannustehokkaasti, ja IoT-TICKETillä voidaan muuntaa kaupungin sovelluksista kerätty datavirta vaikkapa tarkemmaksi liikennelaskennaksi, pysäköinnin optimoinniksi, ennakoivaksi valaistuksenhallinnaksi tai tehokkaammaksi kiinteistöjen ja ulkoalueiden ylläpidoksi.