De unga förmågorna skiner ikapp!

Den andra dagen av Mästare2019, FM-tävlingarna i yrkesskicklighet, sätts de tävlandes yrkesskicklighet på prov för tävlingsdagen är lång: från kl. 9 på morgonen till 18 på kvällen. I Joensuu Areena har man fått se fina prestationer och koncenterade arbetsutföranden! De unga förmågorna har verkligen fått skina ikapp!
CAD-planering,
Iida Viitamäki (Tampereen seudun ammattiopisto Tredu)
Bild: Milja Putkonen / Karelia ammattikorkeakoulu / Skills Finland
CAD-planering, Iida Viitamäki (Tampereen seudun ammattiopisto Tredu) Bild: Milja Putkonen / Karelia ammattikorkeakoulu / Skills Finland

− Evenemanget är ett skyltfönster för yrkesutbildningen och det utvecklar den. Tävlingen uppmuntrar ungdomar att visa och använda sitt kunnande och den är ett fint sätt att fördjupa sin yrkesskicklighet och stärka sitt självförtroende redan under studierna. För läroanstalterna och lärarna är Mästare ett bra tillfälle för att uppdatera kunskaper och färdigheter, skapa nya kontakter till företagsvärlden och till andra läroanstalter. När man lär sig av andra och får ny iver i det egna arbetet, hålls undervisningens kvalitet på en hög nivå, säger undervisningsrådet Seija Rasku från Undervisnings- och kulturministeriet.

Mästare-tävlingen är en unik plats för den ungas lärande. I finalen 2015 i grenen restaurangkock tävlade Pyry Räty,och han har upplevt att Mästare-tävlingen var en språngbräda i hans karriär inom restaurangvärlden.

− Tävlingen höjde min yrkesstolthet och stresstålighet. Allt det jag lärde mig i förberedelserna och i tävlingssituationen har varit värdefullt! Yrkesskicklighetstävlingen är betydelsefull också i CV:n och med den skiljer man sig från de andra, framhåller Pyry Räty som arbetar som kock på restaurang Palace i Helsingfors.
− Jag har fått mera arbetserfarenhet både i Finland och även internationellt i branschens topprestauranger. Man blir hungrig när man äter och inom den här branschen finns det goda möjligheter att tävla också i fortsättningen!

Mästare9 är högstadieelevernas fest

Förutom yrkesstuderande får även högstadieelever visa sina färdigheter vid Mästare-evenemanget. I ishallen i Joensuu var det liv och rörelse ända från morgonen när över hundra tävlande med sina hejaklackar satte igång i Mästare9-finalen. I tävlingen löser lagen olika uppgifter som kräver händighet och grupparbetsfärdigheter som en bantävling, där det snabbaste och händigaste laget vinner.  De lag som man kan följa med i Joensuu har kvalificerat sig via 36 lokala och regionala tävlingar som ordnats i hela landet. Sammanlagt deltog nästa 6 600 högstadieelever i dessa tävlingar.

Träffa Mästare på torget!

Ett Tavataan torilla!-tillfälle (Vi träffas på torget) startar kl. 18.15 på torget i Joensuu. Det bjuds på musik och på scenprogram som Joensuu stad står för.

Tilläggsinformation

Mästare2019-tävlingsledare Anne Karppinen.
anne.karppinen@riveria.fi, 050 359 8042

Mästare-chef Jarmo Linkosaari, Skills Finland rf
jarmo.linkosaari@skillsfinland.fi, 050 518 5811

www.Taitaja2019.fi
www.Facebook.com/taitaja
www.Instagram.com/taitaja
#taitaja2019 #osaamiseniloa
Bildbank https://skillsfinland.kuvat.fi/kuvat/Taitaja2019+Joensuu/
YouTube https://www.youtube.com/c/taitajatapahtuma

CAD-planering,
Iida Viitamäki (Tampereen seudun ammattiopisto Tredu)
Bild: Milja Putkonen / Karelia ammattikorkeakoulu / Skills Finland
Målning och tapetsering,
Vilma Unga (Ammattiopisto Lappia)
Kuva: Milja Putkonen / Karelia ammattikorkeakoulu / Skills Finland
Målning och tapetsering, Vilma Unga (Ammattiopisto Lappia) Kuva: Milja Putkonen / Karelia ammattikorkeakoulu / Skills Finland

Mästare-evenemanget är Finlands största årligen återkommande evenemang inom yrkesutbildningen. I Mästare2019-tävlingen avgörs det finländska mästerskapet i över 40 tävlingsgrenar, som representerar yrkesutbildningens olika grenar från service till teknik. Det tävlas även i tre MästarePLUS-grenar, som är avsedda för studerande som behöver särskilt stöd. Finalisterna i varje gren har kvalificerat sig till finalen via semifinaler som ordnades i januari-februari. I Mästare2019-semifinalerna deltog 1 500 ungdomar och i finalen kan man se sammanlagt omkring 350 tävlande. Vid evenemanget tävlas det också i finalen i Mästare9, en kunskaps- och färdighetstävlings för högstadieelever.

För arrangemanget av Mästare2019-evenemanget svarar Riveria tillsammans med över 300 samarbetspartner. Den ansvariga bakgrundsorganisationen för långsiktig utveckling av Mästare-evenemanget är Skills Finland rf, som också sänder iväg Finlands yrkesskicklighetslandslag till internationella tävlingar.

Mästare2019-evenemanget som arrangeras i Joensuu Areena och dess näromgivning är öppet tisdagen 21.5. kl. 10-18, onsdagen 22.5. kl. 9-18 och torsdagen 23.5. kl. 8-12. Öppningsceremonin hålls i ishallen måndagen 20.5. kl. 14-15.30. Evenemangets avslutningsceremoni och prisutdelning börjar i ishallen torsdagen 23.5. kl. 16.00. Evenemanget har fritt inträde.

Följ Skills Finland ry

Senaste pressmeddelandena från Skills Finland ry