Demarinaiset: Puretaan opintojen ja työelämän sukupuolisegregaatio!

Suomi mainitaan usein maailmalla tasa-arvon mallimaana. Meillä on kuitenkin vuosikymmeniä jatkunut tasa-arvopulma: sekä koulumme, että työelämämme ovat vahvasti eriytyneet sukupuolen mukaan. Suomalaisten koulutusvalinnat ovat vahvimmin sukupuolittuneet kaikista EU-maista, käy ilmi Nuorisotutkimusseura ry:n Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen tutkimuksesta. Tuore OECD:n koulutusvertailu vahvistaa trendin.

”Työelämän ja opintojen sukupuolittuneisuus alkaa jo nuorella iällä. Vaikka PISA-tutkimusten mukaan suomalaiset tytöt ovat maailman toiseksi parhaita matematiikassa ja luonnontieteissä, he eivät hakeudu näille aloille yhtä helposti kuin pojat toisen asteen jälkeen” Demarinaisten puheenjohtaja, Eurooppaministeri Tytti Tuppurainen selventää.

Jo yläasteella tyttöjen ja poikien ainevalinnat eriytyvät: tytöt valitsevat enemmän kieliä, pojat enemmän luonnontieteitä. Ammatillisessa koulutuksessa eriytyminen on erityisen vahvaa, tytöt suuntautuvat terveys- ja hyvinvointialalle, pojat teknilliselle alalle.

Sukupuolijako johtuu monesta syystä, eikä vähiten yhteiskuntamme tiukasti ylläpidetyistä sukupuolirooleista. Esimerkiksi mediamme käyttää 2/3 haastatteluissa mieluummin mies- kuin naisasiantuntijaa. Kun valinnat opinnoista ja työaloista tehdään pitkälti mielikuvien varassa, on tärkeää, että annamme nuorillemme monenlaisia esimerkkejä. Median, mainosten ja opintomateriaaliemme on muututtava kuvaamaan tasa-arvoisempaa Suomea.

Työelämän vahva jakautuminen ylläpitää sukupuolirooleja tuloerojen muodossa - naiset dominoivat julkisen sektorin aloja ja näin ollen julkisiin sektoreihin kohdistuneet leikkaukset ovat viime vuosina kurittaneet heitä enemmän. Naiseläkeläisten köyhyys on huolestuttavan suuri ja naisten asema työelämässä on harvemmin johtopaikoilla.

"Vaikkakin 70-luvulta lähtien hyvinvointivaltion rakentamisen jälkeen naiset ovat olleet vahvasti kiinni työelämässä, kotitalouksien vastuut eivät edelleenkään jakaudu tasan. Naiset siis kantavat työelämän lisäksi suurimman osan vanhemmuuden vastuista ja kotitöistä, " Tuppurainen täsmentää.

Purkaaksemme näitä ahtaita sukupuolirooleja ja räikeästi eriytyneitä kouluja ja työpaikkoja, on meidän muutettava yhteiskuntamme sukupuolijakoja kokonaisvaltaisesti.

Demarinaiset vaatii, että opintojen ja työelämän sukupuolisegregaatiota puretaan muun muassa seuraavilla tavoilla:

• Toteutetaan maanlaajuisesti sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus.
  • Panostetaan nuorten opinto-ohjaukseen ja lisätään moninaisia ammattikuvia.
  • Median tulee nostaa tasa-arvoisemmin eri alojen asiantuntijoita ja heidän moninaisuuttaan näkyville.
  • Työpaikoille, kouluihin ja korkeakouluihin on tuotava vahvemmin työkaluja sukupuoleen liittyvän häirinnän ja vähättelyn kitkemiseksi.
  • Työpaikkojen ja koulujen tulee tehdä enemmän yhteistyötä alojen kiinnostuksen laajentamiseksi mielikuvista todellisuuteen.

Demarinaisten hallitus 16.10.2019

Demarinaiset: Hallitus vie kestävän kehityksen ja tasa-arvon tavoitteita määrätietoisesti eteenpäin – muutos näkyy arjessa ensimmäisen kerran vuoden vaihtuessa1.12.2019 15:43:47 EETTiedote

Kesäkuussa julkaistu Rinteen hallituksen hallitusohjelma on historiallinen. Ohjelman keskiössä ovat kestävän kehityksen tavoitteet ja ihmisten hyvinvointi. Tämä hallitusohjelma katsoo kauemmas kuin neljän vuoden päähän. Ohjelmaan sisältyvien tulevaisuusinvestointien on tarkoitus vaikuttaa vielä 2030 -luvulla.

Demarinaiset: Naisiin kohdistuva väkivalta on yksi suurimmista ihmisoikeusloukkauksista Suomessa24.11.2019 19:00:00 EETTiedote

Maanantaina vietetään YK:n kansainvälistä päivää naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamiseksi. Naisiin kohdistuva väkivalta on niin kansainvälisesti, kuin Suomessakin vakava ongelma. EU:n perusoikeusvirasto FRA:n mukaan Suomessa 47% yli 15- vuotiaista naisista on kokenut fyysistä tai/ja seksuaalista väkivaltaa. Kolmasosa väkivaltaisuuksien aiheuttajista on ollut oma puoliso tai seurustelukumppani. Lisäksi tyypillistä väkivallan uhreille on rikosten toistuvuus.

Demarinaiset: Lapsen etu ja oikeudet politiikan keskiöön20.11.2019 11:45:37 EETTiedote

Tänään vietetään lapsen oikeuksien päivää, lisäksi tänä vuonna tulee kuluneeksi 30 vuotta YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen hyväksymisestä. Lapsen oikeuksien sopimus on maailman laajimmin ratifioitu YK:n ihmisoikeussopimus ja Suomi ratifioi sopimuksen vuonna 1991. Sopimus on parantanut lasten asemaa globaalisti, esimerkiksi kolmenkymmenen vuoden aikana koulun ulkopuolella olevien lasten määrä on vähentynyt yli sadalla miljoonalla. Lisäksi myös lasten aliravitsemuksen määrä on puolittunut vuodesta 1990.

Demarinaiset: Palkkatasa-arvon eteneminen vaatii määrätietoisia ja konkreettisia toimenpiteitä4.11.2019 11:00:00 EETTiedote

Jos sukupuolten välinen palkkaero suhteutetaan vuodessa tehtäviin työpäiviin, on tänään ensimmäinen päivä vuodesta 2019 jolloin naiset eivät saa työstään palkkaa. Naisen euro on Suomessa noin 84 senttiä ja sukupuolten välinen palkkaero on pysynyt 16 % viimeisten vuosien ajan. Ero on sitäkin suurempi maahanmuuttajataustaisilla -ja vammaisilla naisilla, joiden euro on keskimäärin 65 senttiä. Syitä naisten matalampaan palkkatasoon on monia ja tämän vuoksi palkkatasa-arvoa on edistettävä erityisesti intersektionaalisesta näkökulmasta, eli risteävät erot huomioon ottaen. Ilman määrätietoisia ja kunnianhimoisia toimenpiteitä, muutos ei tapahdu tarpeeksi nopealla tahdilla.