Demarinaiset & Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK: Yhdenvertaisuus vaatii vielä toimia

Demarinaiset ja SONK pyrkivät edistämään Sosialidemokraattisen puolueen puoluekokouksessa sortavien rakenteiden purkamista yhteiskunnassa sekä haluamme turvata yhdenvertaiset mahdollisuudet kaikille yhteiskunnan jäsenille.

Demarinaiset on esittänyt SDP:n puoluekokoukselle, että kuukautis- ja inkontinenssisuojien arvonlisävero lasketaan 24 prosentista kymmeneen prosenttiin. Kertakäyttöisten suojien- ja tamponien lisäksi muutoksen tulee koskea myös kestosuojia, kuten kuukuppeja.

”Kuukautisten tuomat kustannukset ovat jo tällä hetkellä korkeat, joten on perusteltua vaatia laskemaan niiden verotusta kustannusten kohtuullistamiseksi. Kuukautisköyhyys on todellinen ongelma myös Suomessa. SDP on aina ollut edistyksen ja tasa-arvon eturintamassa. Tässä vielä yksi asia, joka vaatii meiltä rohkeutta. Aloitteen hyväksymisessä on kysymys ennen kaikkea yhdenvertaisuudesta”, vaatii Demarinaisten puheenjohtaja Tytti Tuppurainen.

Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry on tehnyt puoluekokousaloitteet niin sanottujen ehetyshoitojen kieltämiseksi sekä translain uudistuksen loppuunviemiseksi. Eheytyshoidot ovat yksilön kannalta erittäin haitallisia ja voivat aiheuttaa muun muassa vakavia mielenterveysongelmia ja itsetuhoisuutta. Translain uudistuksen kokonaisvaltaisen toteutumisen kannalta on erittäin tärkeää että alle 18-vuotiaalla on oikeus korjata juridinen sukupuolensa huoltajan suostumuksella lääketieteellisessä ohjauksessa sekä aloittaa blokkerihoidot yksilön tarpeen mukaan.

"Olemme tyytyväisiä puoluehallituksen vastauksiin koskien näitä kahta aloitetta ja toivomme, että myös puoluekokous yhtyy näihin aloitteisiin. Eheytyshoitojen kieltäminen ja translain uudistuksen loppuunvieminen ovat tärkeitä askeleita kohti yhdenvertaisuutta", kommentoi SONKin puheenjohtaja Heidi Miettinen.

Demarinaiset ja SONK haluavat kannustaa Sosialidemokraattisen puolueen puoluekokousedustajia tekemään rohkeita päätöksiä yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon puolesta sekä rikkomaan yhteiskunnan epätasa-arvoisia rakenteita.

Tytti Tuppurainen
puheenjohtaja, Demarinaiset
tytti.tuppurainen@eduskunta.fi

Heidi Miettinen
puheenjohtaja, SONK
heidi.miettinen@sonk.fi

SONK lähtee edustajistovaaleihin arvot edellä18.9.2020 14:21:59 EESTTiedote

Tänä syksynä edustajistovaalit käydään Tampereen ja Helsingin ylioppilaskunnissa sekä kaikissa opiskelijakunnissa. SONK on laatinut valtakunnalliset edustajistovaaliteemat ja ne julkaistiin 18.9.2020 Facebook Livessä. Vaaliteemat ovat rakentuneet sosialidemokraattisten perusarvojen ympärille: tasa-arvo, solidaarisuus ja vapaus. SONK pitää tärkeänä että vaaliteemat edistävät feminismiä sekä antirasismia. Valtakunnallisen vaalikampanjan sloganiksi valikoitui tämän takia “Arvosi edustettuna”.

Demarinuorten ja SONKin julkilausuma SDP:n 46. puoluekokoukselle: Emme halua uutta kadotettua sukupolvea!20.8.2020 09:59:54 EESTTiedote

Demarinuoret ja SONK haluavat muistuttaa puoluetta nuorten syrjäytymisestä ja eriarvoisuudesta etenkin nyt, kun puolue on hallitusvastuussa. Globaali koronakriisi on heikentänyt nuorten työllisyyttä ja toimeentuloa entisestään. Haluamme, että yhteiskuntaa jälleenrakennettaessa Suomi ehkäisee nuorten syrjäytymistä ja puuttuu jo syrjäytyneiden tilanteisiin. Haluamme myös, että Suomi panostaa osaamiseen ja houkuttelee kansainvälisesti lisää osaajia, tutkijoita ja työntekijöitä. Velkaantuminen, työttömyys ja välivuodet merkitsevät nuoren kohdalla erityistä syrjäytymisvaaraa. Emme voi jatkuvasti paikkailla järjestelmän epäkohtia, vaan meidän täytyy pureutua nuorten arkeen kokonaisvaltaisemmin. “Ammattia vailla olevan ja velkaantuneen nuoren opiskelu ei saisi missään tapauksessa estää pääsyä velkajärjestelyyn. Nuorten velkaongelmiin on puututtava kokonaisvaltaisesti sekä järjestelmätason muutoksin että talousosaamista kasvattamalla”, toteaa SONKin puheenjohtaja Heidi Miettinen. Demarinuoret

Näpit irti opiskelijoiden toimeentulosta!14.8.2020 17:26:14 EESTTiedote

Valtiovarainministeriön ehdotus 14.8.2020 kannustaa opiskelijoita työskentelemään opintojen ohella ja vähentää samalla opintotukikuukausien määrää on käsittämätön. Valtiovarainministeriön muistiossakin todetaan että opintojen ohella työskentelyllä voi olla vaikutuksia opintoaikoihin. Jo nyt lähes 60% korkeakouluopiskelijoista työskentelee opintojen ohella, kannustimien lisääminen ja opintotukikuukausien poistaminen samanaikaisesti kannustaa lähinnä opiskelijoita hyppäämään oravanpyörään ja olemaan välittämättä omasta hyvinvoinnistaan. Heikennysten sijaan tulee panostaa opiskelijoiden hyvinvointia edistäviin tukipalveluihin ja koulujen työelämäyhteistyöhön, joka sujuvoittaa siirtymistä opinnoista työelämään. "Päätoimisen opiskelijan tehtävä on nimenomaan opiskella eikä työskennellä opiskelun laadun tai levon kustannuksella. Opiskelijan vuorokaudessakin on vain 24 tuntia emmekä halua kenenkään joutuvan työuupumuksen partaalle yrittäessään työskennellä ja samalla valmistua tavoiteajassa,”

SONK tukee Matias Mäkystä SDP:n varapuheenjohtajaksi5.8.2020 10:10:56 EESTTiedote

Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry:n liittohallitus on kokouksessaan 4.8.2020 käynyt keskustelun SDP:n puoluekokoukseen ehdolle asettuneista varapuheenjohtajaehdokkaista. SONK on lähettänyt kaikille tähän mennessä julkisuuteen tulleille ehdokkaille kysymyspatteriston, johon jokainen ehdokas on voinut vastata. Näitä vastauksia liittohallitus päätöksessään hyödynsi. Kiitämme kaikkia ehdokkaita kattavista vastauksista ja kiinnostuksesta opiskelijaliikettä kohtaan.

Demariopiskelijat haluavat SDP:n puoluekokouksen tekevän kestäviä päätöksiä huomioiden tulevat sukupolvet.15.6.2020 10:51:05 EESTTiedote

SDP:n 46. puoluekokous järjestetään 22.-24.8. Tampereella. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry näkee SDP:n tulevaisuudessa entistä vahvempana toimijana poliittisella kentällä ja varteenotettavana äänestysvaihtoehtona nuorille ja opiskelijoille. SDP on kaikenikäisten kansanliike. SDP:n politiikka perustuu niin sosialidemokraattisiin arvoihin kuin myös tutkittuun tietoon eikä poliittisia päätöksiä tehdä vain hetken mielijohteesta vaan harkiten ja kokonaisuutta punniten.