Demarinaiset tukevat Sanna Marinia SDP:n puheenjohtajaksi

Tulevana viikonloppuna SDP:n puoluekokouksessa Tampereella Suomen Sosialidemokraattinen puolue valitsee uuden puheenjohtajan. Demarinaiset tukevat Sanna Marinia SDP:n puheenjohtajaksi.

”Ilolla ja luottavaisin mielin voimme antaa tukemme Sanna Marinille. Marin on toiminut pääministerinä esimerkillisesti ja luotsannut Suomea läpi kevään poikkeusajan. Puolueen puheenjohtajana hänen arvonsa ja tavoitteensa ovat samassa linjassa kanssamme,” iloitsee Demarinaisten puheenjohtaja, ministeri Tytti Tuppurainen.

Marin on määrätietoinen ja tulevaisuusorientoitunut poliitikko. Tasa-arvo, yhdenvertaisuus, ihmisoikeudet sekä kestävän kehityksen tavoitteet ovat hänelle sosialidemokratian kulmakiviä.

”Demarinaiset asettuivat liittona tukemaan Marinin valintaa SDP:n pääministerivaalissa viime vuoden joulukuussa, joten puolueen puheenjohtajaksi siirtyminen on tähän luonnollista jatkumoa. Sanna Marinin johdolla me sosialidemokraatit pystymme toteuttamaan inhimillistä, eteenpäin katsovaa politiikkaa, jossa uskalletaan linjata tulevaisuutta aina 2030-luvulle ja siitä eteenpäin,” Tuppurainen päättää.

Demarinaisten hallitus 21.8.2020

Naisiin kohdistuva väkivalta on saatava loppumaan25.11.2020 09:09:39 EETTiedote

Maailmassa joka kolmas nainen kohtaa elämänsä aikana fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa. Joissakin maissa luku nousee jopa 70 prosenttiin. Naisiin kohdistuvan väkivallan yleisin muoto on kotona tapahtuvaa väkivalta. Koronaepidemia ja poikkeusolot ovat pahentaneet tilannetta, kun pääsy terveyspalveluihin ja turvakoteihin heikentynyt. Lähisuhdeväkivallan lisäksi myös muut naisiin kohdistuvan väkivallan muodot, kuten julkisissa tiloissa tapahtuvat väkivaltaiset hyökkäykset ja verkkohäirintä ovat lisääntyneet. Moninainen naisiin kohdistuva väkivalta on yksi vakavimmista uhista naisten oikeuksien toteutumiselle ja tasa-arvon saavuttamiselle kaikkialla maailmassa.

Jokaisella kuntalaisella on oikeus saavutettavaan tiedonsaantiin23.11.2020 11:20:58 EETTiedote

Maailmanlaajuisesti jopa 15 % ihmisistä ei pysty käyttämään verkkopalveluita ja Suomessa yli 1,2 miljoonaa ihmistä tarvitsee niihin lisää saavutettavuutta. Euroopan unioni sääti vuonna 2016 saavutettavuusdirektiivin (2016/2021), jonka siirtymäkausi päättyi syyskuussa 2020. Saavutettavuusdirektiivin tavoitteena on, että jokainen voi käyttää digitaalisia palveluita toimintarajoitteista riippumatta. Direktiivi koskee kaikkia julkisia verkkopalveluita, kuten kuntia ja valtion hallintoa. Kunnissa tämä tarkoittaa digitaalisten palvelujen lisäksi esimerkiksi sitä, että kunnanvaltuuston kokoukset täytyy tekstittää jälkikäteen.

Marinin hallitus puuttuu naisiin kohdistuvaan väkivaltaan entistä laajemmin25.10.2020 05:45:00 EETTiedote

Tämän viikon torstaina julkaistiin Marinin hallituksen hallitusohjelmassa sovittu naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaohjelma. Ohjelmassa painotetaan erityisesti digitaaliseen ja kunniaan liittyvään väkivaltaan puuttumista. Lisäksi keskiössä ovat väkivallan ennaltaehkäisy, viranomaisten kouluttaminen ja tietoisuuden lisääminen. Tilastojen mukaan Suomi on yksi Euroopan vaarallisimmista maista naisille, arvion mukaan joka kolmas nainen kokee lähisuhdeväkivaltaa elämänsä aikana. Seksuaalinen ja verkossa tapahtuva häirintä ovat huomattavasti yleisempää etenkin nuorilla naisilla.

Nuorten mielenterveysongelmiin on puututtava ajoissa10.10.2020 05:30:00 EESTTiedote

Mielenterveyssairaudet ovat Suomessa kasvava kansansairaus. Tällä hetkellä noin joka neljäs nuori kärsii mielenterveysongelmista. Viime vuosina tietoisuus mielenterveyden häiriöistä ja samaan aikaan hoitoon hakeutuminen ovat kasvaneet. Erikoissairaanhoidon käyntimäärät mielenterveydellisistä syistä ovat kasvaneet vuosittain ja erityisen jyrkkää kasvu on ollut 13–17-vuotiailla nuorilla. Nuorilla on aikaisempaa enemmän psyykkistä kuormitusta, joka ilmenee uniongelmina, ahdistus- ja masennusoireina. Mielenterveyshäiriöistä jopa 75 % alkaa ennen 25-ikävuotta. Tämän vuoksi on tärkeää, että ongelmiin puututaan ajoissa.