Destia kehittää kivi- ja maa-ainesten kierrätystä Etelä-Suomessa

Kivi- ja maa-aineksia kierrättämällä voidaan lisätä yrityksen tehokkuutta ja kilpailukykyä sekä säästetään ympäristöä. Destiassa on tutkittu kierrätyksen kehittämisen mahdollisuuksia Etelä-Suomen työmailla ja kiviainesottopaikoilla.

Destiassa on viime marraskuusta asti kartoitettu kivi- ja maa-ainesten kierrätyksen nykytilaa ja kehittämistarpeita. Tehokkaalla kivi- ja maa-ainesten kierrättämisellä voidaan saada kustannus- ja kilpailuetua hankkeen laskenta- ja toteutusvaiheessa.

Projektin toteutti insinöörioppilas Mikko Valkonen osana opinnäytetyötään Lahden ammattikorkeakouluun. Opinnäytetyön tarkoituksena on löytää käytännön ratkaisuja kivi- ja maa-ainesten kierrättämiseen nykyistä enemmän ja tehokkaammin työmaiden välillä.

Työssä selvitettiin kivi- ja maa-ainesten kierrätyksen nykytila, kartoitettiin kivi- ja maa-ainesten kierrätyksen kehittämiskohteet sekä laadittiin löydettyjen kehityskohteiden perusteella konkreettinen kehitysehdotus, joka voidaan ottaa käyttöön Destiassa.

– Yhteistyö kaikkien projektiin osallistuneiden kanssa sujui hyvin. Huomasin projektin aikana, että kaikilla oli motivaatiota kierrätyksen kehittämiseen. Oikeastaan haasteet olivat lähinnä tutkimukseen liittyviä. Esimerkiksi hyvien haastattelukysymysten keksiminen oli hankalaa, mutta siihenkin sai apua työkavereilta, Valkonen kertoo.

Projektin tutkimusosa toteutettiin haastatteluiden ja verkkokyselyn avulla, ja niiden tulosten pohjalta tehtiin kehitysehdotus. Kehitysehdotuksessa kiinnitetään huomiota kolmeen osa-alueeseen: kierrätyksen tehostamiseen operatiivisella tasolla, tiedonkulun ja vuoropuhelun parantamiseen ja nykyisten toimintatapojen muuttamiseen niin, että vuoropuhelu ja yhteistyö hankkeen eri vaiheissa ja eri osapuolten välillä paranee.

Projektin tulokset ja kehitysehdotus menevät seuraavaksi Destian johdon arvioitavaksi.

– Olen tyytyväinen, sillä sekä maa- ja kiviainesten kierrättämisen nykytila, että kehittämistarpeet saatiin kartoitettua opinnäytetyössä hyvin, Valkonen hymyilee.

Insinöörioppilas Mikko Valkonen, 040 682 4239, mikko.valkonen@destia.fi