Destia parantaa kantatie 46:a Päijät-Hämeessä

Destia on voittanut kantatie 46:n parantamisen välillä vt 4 ja Päijät-Hämeen raja. Urakka sijaitsee Heinolan kaupungin alueella, ja se alkaa huhtikuussa 2018.

Urakoitavalla tiellä ajaa runsaasti raskasta liikennettä. Parannettavalla osuudella liikkuu noin 1400–2600 ajoneuvoa vuorokaudessa ja raskaan liikenteen osuus tästä määrästä on noin 12–17 %. Parantamisen myötä liikenne on turvallisempaa myös suuremmalle määrälle raskasta liikennettä.

Urakassa parannetaan tien geometriaa, mikä tarkoittaa sitä, että jyrkimpiä mäkiä tasataan ja jyrkimpiä kaarteita oikaistaan. Kantatien 46 linjausta oikaistaan ja tasausta loivennetaan yhteensä noin 12,5 kilometrin matkalla. Parannukset toteutetaan erillisillä oikaisuilla tai pystygeometrian muutoksilla nykyisen tien päälle. Tien rakennetta parannetaan 6,5 kilometrin matkalla ja tietä levennetään parannettavilla osuuksilla pientareitä leventämällä. Lisäksi Porinjoen vesistösilta korvataan rummulla. Tavoitteena on mahdollistaa 80 km/h -nopeusrajoitus tielle ympäri vuoden.

– Kantatie 46:n parantaminen lisää alueen liikenneturvallisuutta huomattavasti. Suurimmat hyödyt parantamisesta saadaan raskaalle liikenteelle, kun liikenneturvallisuuden lisäksi myös kuljetusten toimitusvarmuus parantuu, kertoo Destian työpäällikkö Asko Markoff.

Parannustöiden takia tielle tulee väliaikaisia liikennejärjestelyjä. Tien parannukseen liittyvien kallion räjäytystöiden takia yleinen liikenne joudutaan ajoittain pysäyttämään ja parannuksen takia alueelle tulee muutamia kiertoteitä.

Koko urakka valmistuu lokakuussa 2019.

Työpäällikkö Asko Markoff, 0400 207 211, asko.markoff(at)destia.fi tai työmaapäällikkö Seppo Rautiainen, 0400 756 152, seppo.rautiainen(at)destia.fi

Destia parantaa valtatie 3:n sujuvuutta ja turvallisuutta kolmivuotisessa projektissa Hämeenkyrössä7.7.2020 09:00:00 EESTTiedote

Destia ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet valtatie 3 Hämeenkyrönväylän toteutusvaiheen urakkasopimuksen. Rakennustyöt alkavat kesällä 2020 ja projekti valmistuu loppukesästä 2023. Projektin kustannusarvio on noin 65 miljoonaa euroa. Valmistuttuaan hanke parantaa merkittävästi valtatie 3:n sujuvuutta ja turvallisuutta. Nelikaistaisuus ja korkeampi nopeusrajoitus (100 km/h) lyhentävät matka-aikaa Helsingin ja Vaasan välillä. Kävelijöiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuus ja Hämeenkyrön keskustan viihtyisyys paranevat raskaan liikenteen siirtyessä uudelle valtatielle. Hanke avaa Hämeenkyrölle uusia maankäytön mahdollisuuksia vanhan ja uuden valtatien ympäristössä. Jouni Karjalainen, Rakennustekniset palvelut -liiketoimintaryhmän vt. johtaja, Destia: ”Hämeenkyrön kohdalla valtatiellä 3 liikenteen ennustetaan kasvavan kaksinkertaiseksi vuoteen 2040 mennessä. On siis tärkeää parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Destia toteuttaa hankkeen rakentamisen tietomallipohjaisest

Destia ottaa käyttöön neuroverkkopohjaisen tievaurioiden tunnistusratkaisun24.6.2020 10:00:00 EESTTiedote