Destia valittu Kouvolan RRT-terminaalin ensimmäisen vaiheen rakennussuunnittelijaksi

Destia jatkaa töitä Kouvolan Rail Road Terminal (RRT) -hankkeessa. Destia on aikaisemmin laatinut alueelle yleissuunnitelmatasoisen selvityksen ja kaavarungon seuraavien vaiheiden lähtötiedoksi, ja jatkaa nyt ensimmäisen vaiheen suunnittelun parissa.

Kouvolaan tuleva TEN-T verkon Rail Road -terminaali on ensimmäinen eri kuljetusmuotoja yhdistävä intermodaaliterminaali Suomessa tarjoten konttiliikenteelle kilpailukykyisen vaihtoehdon Aasiasta Euroopan raiteille.

– Aloitimme työt RRT-hankkeen parissa jo keväällä 2016, kun Destia valittiin laatimaan alueelle yleissuunnitelmatasoinen selvitys ja kaavarunko näiden seuraavien vaiheiden lähtötiedoksi. Olenkin hyvin iloinen saadessamme jatkaa työtämme tässä Suomen mittakaavassa ainutkertaisessa projektissa, nyt ensimmäisen vaiheen rakennussuunnittelun parissa. Hankkeessa voimme hyödyntää monialaista osaamistamme infrasuunnittelun osalta, ja asiantuntijamme ovat alkaneet jo hommiin – nyt todella luodaan toimivampaa maailmaa, kommentoi projektipäällikkö Sami Laakso Destiasta.

Kohde on Euroopan laajuisen ydinverkon (EU TEN-T) ainoa solmupiste Suomessa. Hankealue sijoittuu Kouvola – Joensuu radan sekä valtateiden 6 ja 15 rajaamalle, osittain jo rakennetulle Kullasvaaran logistiikka-alueelle, jota laajentamalla lisätään alueen kapasiteettia sekä parannetaan alueen toiminnallisuutta.

Lisätietoja: projektipäällikkö Sami Laakso, sami.laakso(at)destia.fi, p. 050 352 7446

Destia on Suomen suurin infra-alaan keskittynyt yhtiö, joka suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää liikenneväylien ja ratojen sekä liikenne- ja teollisuusympäristöjen lisäksi kokonaisia elinympäristöjä. Vuonna 2016 yhtiön liikevaihto oli yli MEUR 490. 1 500 tositoimijaamme toteuttavat edistyksellisiä ratkaisuja, jotka edistävät turvallista ja sujuvaa liikkumista, ja tekevät ympäröivästä maailmasta pala palalta toimivampaa. Destia luo toimivampaa Suomea, jotta tulevaisuuden tekijöillä olisi vahva perusta ja väylät avoimina, minne ikinä he haluavatkin mennä. www.destia.fi