Destia voitti kolme maanteiden kunnossapidon alueurakkaa

Destia on voittanut kolme Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kilpailuttamaa maanteiden kunnossapidon alueurakkaa: Huittisen, Jämsän ja Pieksämäen. Kilpailutuksessa oli yhteensä neljä urakkaa. Kaikki urakat ovat viisivuotisia ja alkavat lokakuussa 2018. Sopimukset allekirjoitetaan hankinta-alueen ELY-keskuksen kanssa ja ELY-keskukset vastaavat hoitotöiden valvonnasta.

Destia on Suomen johtava liikenneväylien ja -alueiden hoitaja ja kunnossapitäjä. Destialla on tällä hetkellä hallussaan 43 maanteiden kunnossapidon alueurakkaa. Pieksämäen alueurakka voitettiin Destialle muutaman vuoden tauon jälkeen.

– Pieksämäki on alueena tuttu, sillä olemme hoitaneet alueen kunnossapitoa aiemminkin. Jokaisessa urakassa on omat haasteensa. Alamme valmistella urakkaa jo alkuvuonna, jotta pääsemme tositoimiin heti urakan alkaessa, kertoo työpäällikkö Panu-Jussi Ruottinen Pieksämäen alueurakasta.

Kunnossapito vaatii taustatyötä vuoden ympäri

Erityisesti talvikunnossapito pitää sisällään paljon taustatyötä, joka ei näy tienkäyttäjille. Destian ja Ilmatieteen laitoksen yhteinen Kelikeskus on tärkeässä roolissa, kun kunnossapidon toimenpiteitä päätetään. Meteorologit ja teiden talvihoitoon erikoistuneet asiantuntijat työskentelevät yhdessä 24 tuntia vuorokaudessa, ja heidän ennusteidensa mukaan muuttuviin sää- ja keliolosuhteisiin reagoidaan hälyttämällä Destian auraus- ja liukkaudentorjuntatiimit liikkeelle ennakoidusti juuri oikeaan aikaan.

Alueurakoissa Destia vastaa talvikunnossapidon lisäksi ympäri vuoden alueen sorateiden pinnan hoidosta, viher- ja puhtaanapitotöistä, erilaisten varusteiden ja laitteiden, kuten liikennemerkkien kunnossapidosta sekä päällysteiden paikkauksista.

Tutustu kunnossapidon arkeen oheisesta videosta

Lisätietoa: tulosyksikön johtaja Seppo Ylitapio, seppo.ylitapio(at)destia.fi, p. 040 721 4129

Destia on Suomen suurin infra-alaan keskittynyt yhtiö, joka suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää liikenneväylien ja ratojen sekä liikenne- ja teollisuusympäristöjen lisäksi kokonaisia elinympäristöjä. Vuonna 2016 yhtiön liikevaihto oli yli MEUR 490. 1 500 tositoimijaamme toteuttavat edistyksellisiä ratkaisuja, jotka edistävät turvallista ja sujuvaa liikkumista, ja tekevät ympäröivästä maailmasta pala palalta toimivampaa. Destia luo toimivampaa Suomea, jotta tulevaisuuden tekijöillä olisi vahva perusta ja väylät avoimina, minne ikinä he haluavatkin mennä. www.destia.fi

Säsongen för vinterunderhåll av landsvägarna inleds i början av oktober – Destias väglagscentral följer väderleken 24/79.10.2018 10:50Tiedote

Säsongen för vinterunderhåll av landsvägarna inleddes i största delen av Finland i början av oktober. Även i Österbotten är vintern på väg. NTM-centralerna konkurrensutsatte över 80 entreprenadområden i Finlands vägnät. På sina egna entreprenadområden sköter Destia dygnet runt om plogning, halkbekämpning och belysning. Destia genomför underhållsåtgärderna i enlighet med de kvalitetskrav som Trafikverket har fastställt.

Maanteiden talvihoitokausi alkaa lokakuun alussa – Destian kelikeskus seuraa säätä 24/728.9.2018 15:30Tiedote

Illat pimenevät, ilmat kylmenevät ja talvi tekee tuloaan. Maanteiden talvihoitokausi käynnistyy suurimmassa osassa Suomea lokakuun alussa. ELY-keskukset kilpailuttavat Suomen tiestön yli 80 urakka-aluetta. Destia hoitaa omilla urakka-alueillaan auraukset, liukkauden torjunnan ja valaistuksen vuorokauden ympäri. Destia toteuttaa kunnossapidon toimet Liikenneviraston määrittelemien laatuvaatimusten mukaisesti.