Digitalisoituminen toi joustoa media-alan työhön

Tulokset käyvät ilmi raportista "Mediatyöntekijöiden kokemuksia työstä digitaalisessa toimintaympäristössä”. Sen ovat julkaisseet Jyväskylän yliopiston kieli- ja viestintätieteiden laitos sekä psykologian laitos yhteistyössä Tampereen yliopiston työelämän tutkimuskeskuksen kanssa. Raportti "Mediatyöntekijöiden kokemuksia työstä digitaalisessa toimintaympäristössä” on esillä osoitteessa https://mediawork.fi/news/
Kysely toteutettiin yhteistyössä Journalistiliiton kanssa ja siihen vastasi 1004 henkilöä. Raportista selviää lisäksi, että digitalisoitumisella ei ole vain positiivisia vaikutuksia, sillä media-alan työntekijöistä kahdeksan kymmenestä arvioi työn määrän lisääntyneen ja seitsemän kymmenestä kokee, että työstä palautuminen on heikentynyt digitalisaation myötä.
– Mahdollisesti digitalisaatio on media-alalla ilmiö, joka vaikuttaa enemmän ja hallitsemattomammin isommissa organisaatioissa, ja sen vaikutukset ovat positiivisemmat pienemmissä organisaatioissa ja yksittäisillä toimijoilla, jolloin voidaan paremmin huomioida työntekijän yksilölliset tarpeet ja taidot, raportin kirjoittajat arvioivat.
Media-alan työntekijät toivovat myös pidempiä ja turvatumpia työsuhteita. Alalla koetaan, että työtä on liian paljon liian pienelle työntekijämäärälle. Koulutusta toivotaan niin laitteisiin ja järjestelmiin, sosiaaliseen mediaan kuin myös viestintään sekä työtapoihin.
Raportti on osa Helsingin Sanomain Säätiön rahoittamaa Media Work 2030 -hanketta.
Lisätietoa: professori Mikko Villi, journalistiikka, kieli- ja viestintätieteiden laitos, +358408054831, mikko.villi@jyu.fi
https://www.jyu.fi/hytk/fi/laitokset/kivi/henkilosto/henkilosto/villi-mikko
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Nuorten Kompassi ohjaa kohtaamaan elämän haasteita – nyt myös englanniksi19.11.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yläkouluikäisille ja toisen asteen alussa oleville nuorille suunnattu viisiviikkoinen hyvinvointiohjelma Nuorten Kompassi on nyt vapaasti käytettävissä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palaute kaikilla kolmella kielellä on tervetullutta!
Unifin uusi puheenjohtaja Jari Ojala: Suomi tarvitsee panostuksia tieteeseen ja inhimilliseen pääomaan19.11.2025 13:20:16 EET | Tiedote
Rehtori Jari Ojala Jyväskylän yliopistosta on valittu Unifin hallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 1.1.2026 – 31.12.2027.
Ruusupuisto tutkii ja keskustelee 25.11.: Portteja koulun tulevaisuuteen19.11.2025 12:30:00 EET | Tiedote
Mihin koulun kehittämisessä tulisi erityisesti keskittyä? Millaisia unelmia meillä on? Mikä on mahdollista toteuttaa? Mistä haluamme pitää kiinni? Näitä kysymyksiä pohdimme kolmen kehittäjäkoulun rehtorin kanssa marraskuun Ruusupuisto tutkii ja keskustelee -tilaisuudessa.
Uusi väitöstutkimus selvitti sosiaalisen median sisältöjen sitouttavia tekijöitä19.11.2025 10:00:00 EET | Tiedote
KTM Risqo Wahid tutki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin väitöskirjassaan, mitkä tekijät sitouttavat sosiaalisen median sisältöihin. Tutkimus osoittaa, että pienet yksityiskohdat sisällön luomisessa, kuten viestin informatiivisuus, äänen käyttö, kieli ja siinä esiintyvä henkilö, voivat vaikuttaa voimakkaasti kuluttajien reaktioihin. Tutkimuksen mukaan tehokkaat taktiikat vaihtelevat eri alustojen ja toimialojen välillä. Väitöstutkimus tarjoaa myös käytännöllisiä ohjeita, joiden avulla yritykset voivat tehostaa sisältömarkkinointia sosiaalisessa mediassa.
QS Sustainability 2026: JYU paransi sijoitustaan vastuullisuusarvioinnissa19.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopisto sijoittui kansainvälisessä yliopistojen yhteiskunnallista vaikuttavuutta, kestävyyttä ja vastuullisuutta mittaavassa arvioinnissa sijalle 296. Sijoitus parani viime vuodesta, jolloin se oli 310. Mukana oli kaikkiaan 2 002 yliopistoa yli sadasta maasta. Suomesta mukana oli 12 yliopistoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
