DNA Nextfourin mukana toteuttamassa ensimmäistä Suomessa kehitettyä NB-IoT- ja LTE-M-yhteyksiä tukevaa IoT-sovellusalustaa

Nextfour Groupin ja DNA:n yhteistyön tuloksena on syntynyt ensimmäinen Suomessa kehitetty LTE-M- ja NB-IoT-tekniikoita tukeva sovellusalusta. Tehokas ja asiakkaan tarpeen mukaan skaalautuva alusta on välttämätön, jotta IoT-palveluita tarjoavat yritykset saavat parhaat mahdolliset IoT-palvelut tarjottavakseen. Matkaviestinverkkojen kehittyminen 5G-tasolle lisää tehokkaan palvelualustan merkitystä entisestään, sillä 5G-verkot mahdollistavat entistäkin tehokkaampien IoT-ratkaisujen tarjoamisen entistäkin laajemmin.

Alustan sovelluskehitys oli osa Nextfourin johtamaa tutkimushanketta, joka alkoi talvella 2017 ja päättyi keväällä 2018. DNA tarjosi Nextfourin tiimille testiverkon, joka mahdollisti nopean kehitys- ja testausaikataulun.

Nextfourin tutkimus kattoi Narrowband-IoT (NB-IoT) ja LTE Cat M1 (LTE-M) -tekniikat, jotka kumpikin ovat osa 4G LPWAN (Low-Power Wide-Area Network) -konseptia. 4G LPWAN-tekniikat standardoi 3GPP (3rd Generation Partnership Project), joka on usean standardointijärjestön yhteistyöorganisaatio, joka pyrkii luomaan mobiiliverkkojärjestelmille maailmanlaajuisia teknisiä määrittelyjä.

Tutkimusprojektia Nextfourilla johtanut Teemu Peltola kuvailee projektin taustoja: “Autonomisten laitteiden kysyntä on kasvanut merkittävästi viime vuosina ja trendi todennäköisesti vain jatkaa kasvuaan. Tämä tarkoittaa, että laitteissa käytettävien sensoreiden ja niiden välisen kommunikaation on myös kehityttävä. Nextfourilla haluamme pysyä Machine to Machine (M2M) ja IoT-teknologioiden kärjessä, joten päätimme aloittaa DNA:n kanssa merkittävän tutkimushankkeen näistä kahdesta mielenkiintoisesta teknologiasta, LTE-M:stä ja NB-IoT:sta. Tuloksena pystymme laajentamaan ja optimoimaan toimintaamme tällä alalla.”

Tuloksena on myös skaalautuva sovellusalusta, johon liittyy pilvipohjainen palvelinratkaisu. Tätä alustaa Nextfour aikoo käyttää tulevaisuudessa asiakasprojektien pohjana.

”On hienoa olla tukemassa IoT-ekosysteemin laajenemista Suomessa. DNA haluaa tarjota eri toimijoille mahdollisuuden testata aikaisessa vaiheessa uusia 4G-IoT-tekniikoita oikeassa tuotantoympäristössä. Tämä mahdollistaa uusien palveluiden nopean markkinoille tuottamisen, mikä puolestaan tukee IoT-toimialan kasvua Suomessa,” toteaa DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari.

Sekä NB-IoT ja LTE-M käyttävät jo olemassa olevaa matkapuhelinverkkoinfrastruktuuria. Suurimmat erot tekniikoiden välillä ovat liikkuvuudessa: NB-IoT soveltuu hyvin paikallaan oleviin sensoreihin kuten rakennuksien kosteussensoreihin ja LTE-M soveltuu parhaiten liikkuviin kohteisiin, kuten ajoneuvoihin.

Tekniikoiden pääpiirteet on kuvattu tarkemmin alla:

NB-IoT
• Kattaa laajan alueen myös vaikeissa olosuhteissa, joissa tavalliset matkapuhelinverkot eivät toimi
• Matalat laitekustannukset
• Matala virrankulutus (akun kesto 10+ vuotta)
• Helposti skaalautuva teknologia, joka mahdollistaa useamman IoT-laitteen kytkennän kuin tavalliset matkapuhelinverkot
• Ei tue Voice over LTE -tekniikkaa tai täyttä liikkuvuutta
• Soveltuu hyvin paikallaan oleviin sensoreihin, joiden akun on kestettävä useita vuosia

LTE-M
• Kattaa perinteisiä matkapuhelinverkkoja laajemman alueen
• Matalat laitekustannukset
• Perinteisiä matkapuhelinverkkoja matalampi virrankulutus (akun kesto 5-10 vuotta)
• Tukee Voice over LTE -tekniikkaa sekä täyttä liikkuvuutta
• Sopii hyvin sovelluksiin, jotka vaativat liikkuvuutta ja perinteisiä matkapuhelinverkkoja matalampaa virrankulutusta

Johan Wessberg, CTO, Nextfour Group Oy, puh.+358 50 501 6308, johan.wessberg@nextfour.com
Jarkko Laari, johtaja, radioverkot, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, Jarkko.laari@dna.fi

DNA:n viestintä: puh 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Vuonna 2007 perustettu Nextfour Group on korkean teknologian tuotekehitystoimisto, jolla on alalta yli 10 vuoden kokemus. Nextfour on erikoistunut vaativien ympäristöjen, kuten lääkinnällisten ja merenkulun laitteiden tuotekehitykseen.

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,9 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA:n käyttämä 5G-verkko yltää nyt Etelä-Karjalassa liki joka kolkkaan11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n käyttämän 5G-verkon rakennustyöt Etelä-Karjalassa ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.

DNA’s 5G network now reaches almost every corner of South Karelia11.4.2024 09:55:00 EEST | Press release

DNA’s 5G network in South Karelia now reaches nearly all parts of the region, and coverage of the population is approaching 100% based on residents’ location. At the national level, however, there are still regional variations in coverage, which is why the network is constantly being improved. In particular, DNA’s goal is to reinforce and increase geographic coverage. The 5G network has a theoretical coverage of around 96% of Finland’s population in more than 250 localities. The construction of 5G infrastructure also improves 4G connections.