DNA selvitti: Joka kolmas ekaluokkalainen pääsee itse valitsemaan ensimmäistä omaa puhelinta

Tuleva koulujen alku näkyy kesällä puhelinkaupassa. Perheissä ennakoidaan ekaluokkalaisten koulutien alkua opettelemalla ensimmäisen oman kännykän käyttöä yhteistuumin. DNA:n uusimman esikoulu-ja kouluikäisten lasten ja nuorten puhelimen käyttötutkimuksen mukaan lapsen ensimmäinen puhelin maksaa tyypillisimmin 50-200 euroa ja hankitaan lapsen ollessa 6-7-vuotias. Jo kolmella neljästä (74 %) 7-vuotiaasta on puhelin.

Ensimmäisen puhelimen hankinnan tärkein syy on perheen ja lapsen välisen yhteydenpidon parantaminen (70 % vastaajista). Toiseksi tärkein syy on lapsen turvallisuus (62 %). Vanhemmille valinnassa tärkeimpiä tekijöitä ovat hinta (61 %) ja helppokäyttöisyys (36 %). Jos lapset ovat itse saaneet vaikuttaa ensimmäisen puhelimensa valintaan, korostuu lapsen valinnassa (vanhempien kertoman mukaan) mahdollisuus ladata laitteeseen sovelluksia (51 %).

Kyselyyn vastanneiden vanhempien lapsista joka kolmas (29 %) sai vaikuttaa ensimmäisen puhelimensa valintaan. Yleensä vanhemmat kuitenkin määrittelivät, minkä mallinen ja hintainen puhelin valitaan. Vain neljä prosenttia lapsista sai valita ensipuhelimensa täysin itse. Seuraavan puhelimen hankinnassa lapsi itse on jo merkittävä vaikuttaja - lähes puolet (48 %) lapsista pääsee vaikuttamaan valintaan.

DNA:n tutkimuksen mukaan alakouluikäiset lapset (6-12-v.) käyttävät puhelintaan eniten yhteydenpitoon perheen kanssa (päivittäin 80 %). Seuraavaksi tärkeimmät käyttötavat ovat pelaaminen (76 %), videoiden katselu (73 %) ja yhteydenpito kavereihin (70 %). Myös tubettajien/vloggaajien seuraaminen puhelimella on suosittua - päivittäin tubettajien sisältöjä seuraa vanhempien mukaan jopa 45 % alakouluikäisistä. Sen sijaan puheluita soitetaan aiempaa harvemmin. Viime vuonna 73 prosenttia vastaajista arvioi lapsen soittavan puheluita päivittäin, tänä vuonna enää 60 prosenttia.

Käyttö muuttuu iän myötä - alakoululaisille soitetaan, teinille lähetetään WhatsApp-viesti

Lapsien kasvaessa myös puhelimen käyttötarkoitukset monipuolistuvat. 13-16-vuotiailla tärkeimpiä käyttötapoja ovat yhteydenpito kavereiden ja perheen kanssa, pikaviestittely, nettisurffailu ja videoiden katselu. Myös tubettajia/vloggaajia seuraa päivittäin jopa 69 % yläasteikäisistä.

”Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että kaikkien puhelimen ominaisuuksien ja sovellusten käyttö lisääntyy iän myötä. Puhelimella pelaaminen taas alkaa vähentyä 11 ikävuoden jälkeen”, sanoo DNA:n tutkimustoiminnasta vastaava osastopäällikkö Niina Hagman.

Alakouluikäiset lapset käyttävät sovelluksista eniten YouTubea (77 % päivittäin) ja WhatsAppia (72 %). Näiden sovellusten käyttö ei vähene, mutta iän myötä etenkin Snapchatin, Spotifyn ja Instagramin käyttö lisääntyy. Vanhemmat viestivät alakouluikäisten lasten kanssa perinteisesti soittamalla, kun taas 13-16-vuotiaiden kanssa useimmiten WhatsAppia käyttäen.

DNA:n puhelimen käyttötutkimuksessa selvitettiin 6-16-vuotiaiden lasten ja nuorten puhelimen hankintaa ja käyttötarkoituksia. Tutkimus toteutettiin heinäkuussa 2017 ja siihen osallistui kaikkiaan 1023 ikäryhmässä 6-16-vuotiaiden lasten vanhempaa/huoltajaa. Tutkimuksen toteutti Nepa Insight.

Lisätietoja medialle / More information:
osastopäällikkö Niina Hagman, Market Intelligence & Insight, DNA Oyj, puh. 044 044 2251, niina.hagman@dna.fi

LIITE: Tutkimusraportti

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2016 oli 859 miljoonaa euroa ja liiketulos 91 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,8 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, @DNA_Business ja @DNA_Palvelu sekä Facebookissa.

DNA:n käyttämä 5G-verkko yltää nyt Etelä-Karjalassa liki joka kolkkaan11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n käyttämän 5G-verkon rakennustyöt Etelä-Karjalassa ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.

DNA’s 5G network now reaches almost every corner of South Karelia11.4.2024 09:55:00 EEST | Press release

DNA’s 5G network in South Karelia now reaches nearly all parts of the region, and coverage of the population is approaching 100% based on residents’ location. At the national level, however, there are still regional variations in coverage, which is why the network is constantly being improved. In particular, DNA’s goal is to reinforce and increase geographic coverage. The 5G network has a theoretical coverage of around 96% of Finland’s population in more than 250 localities. The construction of 5G infrastructure also improves 4G connections.