DNA Oyj

DNA tutki: nuoret lisänneet TV-katseluaan selvästi

Jaa

DNA:n teettämän digitaalisia elämäntapoja selvittävän kyselytutkimuksen mukaan suomalaisten TV:n katselu on edelleen lisääntynyt ja samalla monipuolistunut. Kolme kymmenestä (30 %) kyselyyn vastanneesta kertoo lisänneensä TV-sisältöjen katsomistaan viimeisen vuoden aikana. Eniten TV-sisältöjen katsomista ovat lisänneet nuoret (15-24-vuotiaat), joista peräti 42 % kertoo katselun lisääntyneen.

TV-sisältöjen katsomisen kerrottiin lisääntyneen selvästi enemmän kuin esimerkiksi sosiaaliseen mediaan tai musiikin kuunteluun käytettävän ajan. Ainoastaan puhelimen käytön kerrottiin lisääntyneen vielä enemmän.

TV-sisältöjen katseluun käyttää kyselyn perusteella vähintään tunnin päivässä 43 prosenttia suomalaisista. Yli kahden tunnin katsojia on 17 prosenttia kyselyyn vastanneista. Tutkimuksessa TV-sisältöjen katsomiseksi laskettiin käyttö kaikilla päätelaitteilla, ja myös Netflixin, HBO:n ja YLE Areenan kaltaisten palveluiden käyttö.

Lähes joka kodista löytyy yhä televisio, mutta sisältöjä katsotaan kaikilla laitteilla

DNA:n tutkimuksen perusteella lähes 90 prosenttia suomalaisista kotitalouksista omistaa yhä television. Älytelevisio on 39 prosentilla kotitalouksista ja perinteinen TV-laite 61 prosentilla. Kannettava tietokone on 83 prosentilla kotitalouksista ja tablet-tietokone 59 prosentilla. Tietokoneen tai mobiililaitteen sisältöjen televisioon "peilaamiseen" käytettävä Chromecast- tai Apple TV-laite on 19 prosentissa kodeista.

TV:n katseluun käytetään yhä useammin muita laitteita kuin perinteistä televisiota. Lähes puolet (48 %) suomalaisista katsoo TV-sisältöjä vähintään viikoittain tietokoneella ja miltei kolmannes (31 %) älypuhelimella.

Suuri osa katsojista tahtoo käyttää kaikkia mahdollisia välineitä TV-sisältöjen katseluun ja enemmistölle (57 %) kyselyyn vastanneista on tärkeää saada katsella TV-sisältöjä juuri silloin kuin itselle sopii.

– TV-sisältöjen katselu jakautuu moniin eri laitteille ja on yhä tyypillisempää, että samoja sisältöjä katsotaan monella eri tavalla. Yhä useammalle on myös tärkeää saada itse päättää mitä katsoo, missä ja milloin. Tähän toiveeseen vastaaminen edellyttää monipuolisia ja helppokäyttöisiä TV-palveluita, tiivistää DNA:n tutkimustoiminnasta vastaava osastopäällikkö Niina Hagman.

Netistä katsotaan erityisesti Youtube-videoita ja käytetään kotimaisten mediayhtiöiden katsomispalveluita. Yli kaksi kolmesta (65 %) suomalaisesta kertoo katsovansa Yle Areenan, MTV Katsomon ja Ruudun sisältöjä tietokoneella.

Suoratoistopalveluita kuten Netflix ja HBO Nordic käytetään tasaisesti kaikilla eri laitteilla (televisio 32 %, älypuhelin 33 %, tietokone 35 % ja tabletti 40 %).

Valtaosalla suomalaisista on myös puhelimessaan jokin TV-, media- tai videosovellus. Niistä selvästi suosituin on Youtube, joka on käytössä 56 prosentilla suomalaisista. Yle Areena löytyy 38 prosentin puhelimesta ja Netflix 23 prosentilta.

Yli puolet nuorista somettaa aktiivisesti TV:n ääressä

Television katselu ja sosiaalinen media liittyvät kyselyn perusteella tiiviisti yhteen. Lähes kolmannes (32 %) suomalaisista kertoo käyttävänsä aina tai usein sosiaalista mediaa samaan aikaan TV:n katselun kanssa. Nuorista vastaajista (15-24-vuotiaat) peräti 57 prosenttia vastaa näin.

Kaksi kolmasosaa (67 %) kertoo myös, että sosiaalisen median käyttö liittyy ainakin joskus nimenomaan katsottavaan ohjelmaan.

DNA:n Digitaaliset Elämäntavat -tutkimukseen vastasi 1005 suomalaista toukokuussa 2017. Tulokset on painotettu Suomen väestöä edustaviksi.

TV-SISÄLTÖJEN KATSELU SUOMESSA – AVAINTULOKSIA:

  • Kolme kymmenestä suomalaisesta kertoo lisänneensä TV-sisältöjen katseluaan viimeisen vuoden aikana.
  • Nuorista (15-24-vuotiaat) TV-sisältöjen katselua on lisännyt peräti 42 prosenttia.
  • Yli tunnin päivässä TV-sisältöjä katsoo 43 prosenttia suomalaisista. Yli kaksi tuntia katsovia on 17 prosenttia.
  • Suomalaisista kodeista 39 prosentissa on älytelevisio.
  • Puolet suomalaisista (48 %) katsoo viikoittain TV-sisältöjä tietokoneella.
  • Älypuhelimella viikoittaisia TV-sisältöjen katsojia on 31 prosenttia suomalaisista.
  • Kolmannes (32 %) suomalaisista käyttää sosiaalista mediaa aina tai usein TV:tä katsoessaan.
  • Yli puolet (57 %) suomalaisista pitää tärkeänä saada katsoa tv-sisältöjä juuri silloin kuin itselle sopii.

Lisätietoja:

osastopäällikkö Niina Hagman, Market Intelligence & Insight, DNA Oyj, puh. 044 044 2251, niina.hagman@dna.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

LIITE: Tutkimusraportti (pdf)

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2016 oli 859 miljoonaa euroa ja liiketulos 91 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,8 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, @DNA_Business ja @DNA_Palvelu sekä Facebookissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

Distribution of Discovery and Eurosport pay-TV channels to DNA’s customers is at risk of being discontinued on 1 January8.12.2017 09:35Tiedote

DNA is preparing to discontinue the distribution of the Discovery and Eurosport pay-TV channels starting from 1 January 2018. This is due to the unreasonably high distribution fee increase demands that the television company Discovery has presented during the agreement negotiations, and the fact that the risk of discontinued distribution has already realised with several other operators in a similar situation.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme