DNA:lta uusi Wattinen-palvelu vähentämään kotitalouksien ilmastopäästöjä - voi säästää jopa 30 prosenttia lämmitysenergiasta

Rakennusten lämmittäminen on yksi Suomen suurimmista ilmastopäästöjen aiheuttajista. Helsingissä se tuotti HSY:n tilaston mukaan viime vuonna yli 56 prosenttia kaikista ilmastopäästöistä, ja koko pääkaupunkiseudullakin yli puolet päästöistä, eli selvästi enemmän kuin esimerkiksi liikenne. Nyt DNA tuo tarjolle täysin uudenlaisen palvelun, joka auttaa kotitalouksia ilmastopäästöjen vähentämisessä tekoälyn avulla.
- Wattinen on meille luonteva palvelu, sillä olemme jo mukana taloyhtiöiden ja asukkaiden arjessa tarjoamassa digitaalisia palveluita. Haluamme myös olla tekemässä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Wattinen huolehtii automaattisesti, että asunnossa on aina sopiva lämpötila, mikä lisää helppoutta ja asumismukavuutta. Kysyntää tämän tyyppisille palveluille on varmasti, kun ilmastotietoisuus kasvaa, sanoo DNA:n toimitusjohtaja Jukka Leinonen.
Olemassa oleviin lämmitysjärjestelmiin asennettava älykäs palvelu säätää lämmitystä asukkaiden asumistottumisten mukaan ja poistaa automaattisesti turhaa energiankulutusta. Näin se vähentää energiankulutusta ja energiantuotannosta aiheutuvia ilmastopäästöjä – ja samalla asumismukavuus paranee.
Wattisen ydin on oppiva tekoäly, joka kerää jatkuvasti tietoa muun muassa tilan varaavuudesta, sääennusteesta ja kiinteistön sijainnista. Näiden tietojen avulla Wattinen päättelee, miten kunkin huoneen lämmitystä pitää ohjata, jotta sekä asumismukavuus että kiinteistön lämmitysenergian käyttö optimoidaan. Tekoäly ennakoi ja ohjaa kiinteistön lämmitystä tarkasti huone kerrallaan.
Wattisen avulla voi säästää 10-30 prosenttia lämmitykseen käytetystä energiasta. Tyypillisesti se säästää taloyhtiön kaukolämpölaskussa enemmän kuin palvelu maksaa. Päästöt pienenevät samassa suhteessa kuin energiaa säästyy. Tyypillisessä 30 huoneiston kerrostalossa päästöjen pieneneminen vastaa noin 6-7 henkilöauton vuotuisia päästöjä. Wattinen maksaa itsensä takaisin noin 1,5 vuodessa.
- Taloyhtiöillä ja asukkailla on Wattisen avulla huomattavat mahdollisuudet tehdä ekotekoja. Uskomme, että ihmiset haluavat tehdä asioita ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Useimmat ilmastonmuutosta torjuvat konstit kuitenkin vaativat luopumista jostain. Wattisessa on se hyvä puoli, ettei asumismukavuudesta tarvitse tinkiä, päinvastoin, lupaa Wattisen liiketoiminnan kehitysjohtaja Mikko Lietsalmi.
Motivan arvion mukaan jopa kolmessa neljästä kerrostalosta lämmitysjärjestelmä on mennyt vuosien saatossa epätasapainoon, jolloin osassa asuntoja on kuuma ja samaan aikaan toisissa puetaan villasukkia jalkaan. DNA:n tuoreen kyselyn perusteella käytännössä kaikki isännöitsijät kohtaavat työssään asuntojen lämmitykseen liittyviä ongelmia. Lähes kolme kymmenestä (29 %) kyselyyn vastanneesta isännöitsijästä kertoo, että näitä ongelmia on heidän taloyhtiöissään vähintään viikoittain.
- Asuntoja ei tarvitse pitää kylmempänä, niitä pitää vain lämmittää fiksummin. Huomionarvoista on myös se, että Helsingin tietokeskuksen arvion mukaan jopa 8 prosenttia pääkaupungin asunnoista on jatkuvasti tyhjiä tai tilapäisesti asuttuja. Tyhjillään olevissa asunnoissa lämmitystä voitaisiin pudottaa ja turhaa energiankulutusta karsia, Lietsalmi sanoo.
Älylämmityspalvelu ja mobiilisovellus käyttöön helposti ja nopeasti
Kun taloyhtiö ottaa Wattisen käyttöön, jokaiseen lämmityspatteriin asennetaan älytermostaatti, joka on langattomasti yhteydessä Wattinen-palveluun. Mobiilisovelluksella asukkaat voivat säätää ja ajastaa lämmityksen mieleisekseen. Lämmitystä voi säätää myös perinteiseen tapaan termostaatista. Lämmitystä säädetään aina celsiusasteikon mukaan.
Wattisen avulla voidaan säätää kodin eri tilojen lämpöä. Esimerkiksi makuuhuoneissa voi olla yön aikana hieman viileämpää, jolloin unen laatu paranee. Nukkumaan mennessä ja herätessä on taas miellyttävän lämmintä. Wattinen säästää energiaa myös lomamatkojen ja jopa työpäivien aikana.
Taloyhtiöt ovat kiinnostuneita lämmityksen ongelmiin vaikuttamisesta ja energiatehokkuuden parantamisesta, mutta yksinkertaiset keinot lämmitysjärjestelmien modernisoimiseksi ovat puuttuneet. Taloyhtiöille ja isännöitsijöille Wattinen on merkittävä parannus aiempaan.
- Taloyhtiöillä ei ole ollut aiemmin yksinkertaisia konsteja parantaa energiatehokkuutta. Usein ajatellaan, että se vaatii remontteja tai isoja investointeja. Lämmitykseen liittyvät ongelmat vievät myös paljon isännöitsijöiden ja huoltomiesten aikaa. Kaikkia asukkaita tyydyttävä lämmitys on melko mutkikasta toteuttaa perinteisin keinoin ja ilman tällaista älykästä järjestelmää, Mikko Lietsalmi toteaa.
Energiansäästö ja lämmityksen ongelmat esillä taloyhtiöissä
- Isännöitsijöiden mukaan energiatehokkuuden parantamista pohditaan taloyhtiöissä paljon. Yhdeksän kymmenestä DNA:n teettämään kyselyyn vastanneesta isännöitsijästä (92 %) kertoo, että ainakin joissain heidän isännöimistään taloyhtiöistä nämä asiat ovat olleet esillä.
- 46 % haastatelluista isännöitsijöistä sanoo, että ainakin joissain heidän isännöimistään taloyhtiöistä on käyty keskusteluita myös ilmastopäästöjen vähentämisestä.
- Yleisimpiä konkreettisia toimenpiteitä energiatehokkuuden parantamiseksi ovat olleet ikkunoiden uusiminen tai tiivistäminen, lämmitysverkon tasapainottaminen, eristyksen lisääminen ja ilma- tai maalämpöpumppujen asentaminen.
- Käytännössä kaikki (96 %) isännöitsijät kohtaavat työssään asuntojen lämmitykseen liittyviä ongelmia. Lähes kolme kymmenestä (29 %) kertoo, että tällaisia ongelmia on vähintään viikoittain.
DNA:n teettämää kyselyä varten haastateltiin puhelimitse 300 isännöitsijää eri puolilla Suomea. Kyselyn toteutti kyselytutkimusyritys Feelback elokuun lopulla 2019.
Lisätietoja medialle:
Wattisen liiketoiminnan kehitysjohtaja Mikko Lietsalmi, DNA Oyj, puh. 044 044 3804, mikko.lietsalmi@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija. Tehtävämme on tarjota tuotteita ja palveluita, jotka tekevät yksityis- ja yritysasiakkaidemme arjesta mutkatonta. DNA:lla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli tärkeiden viestintäyhteyksien tarjoajana ja digitaalisen kehityksen mahdollistajana. DNA valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja liiketuloksemme 139 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Jouduitko huijarin uhriksi? Toimi näin seurausten minimoimiseksi24.10.2025 11:00:00 EEST | Tiedote
Tietojenkalasteluhuijaukset ovat yleisin ja voimakkaimmin kasvava tietoturvauhka. Finanssialan tilastojen mukaan viime vuonna suomalaiset menettivät huijareille yli 60 miljoonaa euroa. Ovelien huijausviestien ja -sivustojen tunnistaminen on monesti haastavaa. Kiireinen arki ja kännykän näytön rajoitukset johtavat helposti siihen, että huijaus menee läpi valveutuneemmallakin käyttäjällä. Huijatuksi tullut voi kuitenkin nopealla ja oikeaoppisella toiminnalla minimoida ikäviä seurauksia sekä edelleen suojata itseään ja muita.
Have you been scammed? Here's how to minimize the consequences24.10.2025 11:00:00 EEST | Press release
Phishing scams are the most common and fastest-growing cybersecurity threat. According to statistics from the financial sector, Finns lost over 60 million euros to scammers last year. Identifying cleverly crafted scam messages and websites can be challenging. A busy lifestyle and the limitations of mobile screens often lead even vigilant users to fall for scams. However, swift and correct action can help minimize the damage and protect both yourself and others.
DNA:lla tyytyväisimmät ja uskollisimmat laajakaistaliittymien asiakkaat EPSI Rating -toimialatutkimuksessa20.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
EPSI Rating 2025* -tutkimuksen tulokset osoittavat, että DNA:lla on jälleen toimialan tyytyväisimmät ja uskollisimmat laajakaista-asiakkaat. DNA saavutti korkeimmat kokonaispisteet sekä kuluttaja- että yrityslaajakaistapalvelujen asiakastyytyväisyydessä. Kuluttaja-asiakkaiden tyytyväisyyden taustalla ovat esimerkiksi tuotelaatu, luotettavuus ja rahalle saatava vastine, joista DNA sai jälleen parhaat arvosanat.
DNA has the most satisfied and loyal broadband customers in the EPSI Rating industry survey20.10.2025 08:00:00 EEST | Press release
The results of the EPSI Rating 2025 survey show that DNA once again has the most satisfied and loyal broadband customers in the industry. DNA achieved the highest overall scores in customer satisfaction for both consumer and business broadband services. Among consumer customers, satisfaction is driven by factors such as product quality, reliability, and value for money - areas in which DNA again received the highest ratings.
Jopa 61 prosenttia suomalaisista on huolissaan tekoälystä – asiantuntija antaa seitsemän ajankohtaista ohjetta tekoälyn käyttäjälle17.10.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Tekoäly on tullut jäädäkseen osaksi digitaalista elämäämme niin hyvässä kuin pahassa, ja tekoälyä käytettäessä on huomioitava myös sen luomat tietoturvauhkat. DNA:n vuosittaisen Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan tekoälyn rooli tietoturvauhkissa huolestuttaakin peräti 61 prosenttia suomalaisista. Asiantuntija antaa vinkit miten omasta tekoälyn käytöstä saa tietoturvallisempaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme



