DNA:n 5G laajentui Kankaanpäähän – rakentamista ohjaa verkkodata

DNA:n 5G-verkko on nyt avattu Kankaanpäähän, ja alueellinen rakentaminen jatkuu taas syksyllä. Kaikkiaan verkon väestöpeitto kattaa jo 42 % suomalaisista, eli noin 2,3 miljoonaa ihmistä, yhteensä 103 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkon piirin kytketyt paikkakunnat ovat Kankaanpään lisäksi Janakkala, Kokemäki, Kristiinankaupunki ja Lohja. Laajentumista ohjaa valmiiden suunnitelmien lisäksi verkkodata.

Kuva: DNA

”On hienoa päästä tarjoamaan 5G-palveluita Kankaanpään asukkaille. Olemme avanneet verkon nyt aluksi kaupungin keskustaan, missä 5G-aluetta laajennetaan vielä kesäkuun aikana. DNA seuraa 4G-käyttömääriä sekä -kapasiteettia ja uusii verkkoaan datan perusteella tarvelähtöisesti. Tämä siis tarkoittaa sitä, että vanhoja tukiasemia uusitaan 5G-kykyisiksi nimenomaan siellä, missä tarve kapasiteetille on suurin”, kertoo DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari.

Tällä hetkellä DNA:n 5G-palveluita on saatavilla seuraavilla 103 paikkakunnalla: Akaa, Alajärvi, Askola, Espoo, Eura, Eurajoki, Forssa, Haapavesi, Hanko, Harjavalta, Hattula, Hausjärvi, Heinola, Helsinki, Hollola, Hyvinkää, Hämeenlinna, Ii, Ilmajoki, Isokyrö, Janakkala, Jokioinen, Joroinen, Juupajoki, Jyväskylä, Jämsä, Järvenpää, Kaarina, Kangasala, Kankaanpää, Karkkila, Kaskinen, Kauhava, Kauniainen, Kerava, Kokemäki, Kokkola, Kouvola, Kristiinankaupunki, Kruunupyy, Kuopio, Kurikka, Kärkölä, Lahti, Laihia, Lapua, Laukaa, Lempäälä, Lieto, Liminka, Lohja, Loimaa, Masku, Muhos, Mäntsälä, Naantali, Nakkila, Nivala, Nokia, Nurmijärvi, Orimattila, Orivesi, Oulu, Padasjoki, Paimio, Parainen, Pedersören kunta, Pietarsaari, Pirkkala, Pori, Porvoo, Punkalaidun, Pyhäjoki, Pälkäne, Pöytyä, Raahe, Raisio, Rauma, Riihimäki, Rusko, Saarijärvi, Salo, Sastamala, Seinäjoki, Siilinjärvi, Sipoo, Siuntio, Somero, Suonenjoki, Sysmä, Säkylä, Tampere, Teuva, Turku, Tuusula, Ulvila, Vaasa, Valkeakoski, Vantaa, Varkaus, Vihti, Ylivieska ja Ylöjärvi.

Osalla paikkakunnista 5G-verkon peitto kattaa laajasti keskusta- ja taajama-alueet, mutta toisaalla verkko on edelleen hyvin paikallinen. Oman asuinalueensa tilanteen näkee helpoiten DNA:n 5G-kartasta osoitteessa www.dna.fi/5G. Kartan päivittymisessä on viivettä, minkä vuoksi uusimmat päivitykset eivät ehkä vielä näy.

5G-rakentaminen nopeuttaa myös 4G-yhteyksiä

DNA:n 5G-verkkoa laajennetaan tällä hetkellä erityisesti Helsingin keskustassa, Espoossa, Jyväskylässä ja Lahdessa. Kesän myötä olemassa olevaa verkkoa siirrytään laajentamaan näiden alueiden lisäksi etenkin Forssassa, Hämeenlinnassa, Kokkolassa, Porissa ja Raumalla. Loppukesästä laajennustyöt jatkuvat myös Kirkkonummella, Porvoossa, Raaseporissa, Seinäjoella ja Vaasassa.

5G-rakentaminen on kiihtynyt kuluvan vuoden aikana kuukaudesta toiseen, ja Suomen yhteisverkon rakentaminen on kiihdyttänyt kasvua entisestään. 5G-rakentamisesta puhuttaessa tarkoitetaan tosiasiassa mobiiliverkon kokonaisvaltaista päivittämistä. Uusia 5G-kykyisiä tukiasemia ei siis asenneta vanhojen laitteiden rinnalle, vaan ne korvaavat alueensa vanhat tukiasemat. Uuden tekniikan myötä myös 4G-asiakkaiden nopeudet ja käyttökokemus paranevat.

”5G-alueella myös 2G-, 3G- ja 4G-verkot siirtyvät uuden ja tehokkaamman tukiaseman ylläpitämäksi. Tämä kasvattaa kapasiteettia ja nopeuksia merkittävästi myös aiempien tekniikoiden osalta”, Laari summaa.

Itä- ja Pohjois-Suomen osalta 5G-verkkoa rakentaa DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy. Kolmivuotinen rakennusprojekti käynnistyi maaliskuussa Varkauden ympäristössä ja on alueen valmistumisen jälkeen jatkunut Heinävedellä ja Leppävirralla. Tämän vuoden aikana Yhteisverkko avaa uusia tukiasemia laajasti Kaakkois-Suomen alueella ja Pohjois-Suomen hiihtokeskuksissa.

radioverkkojohtaja Jarkko Laari, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA:n 5G-peittokartta: https://www.dna.fi/5G

Kuva: DNA

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Survey: One in three people under the age of 25 has suffered from loneliness as society becomes more digitalised – Expert: “Not all young people have equal opportunities to participate in digital society”22.6.2021 09:00:00 EEST | Press release

DNA’s recent Digital Inclusion in Finland survey reveals that the digitalisation of society has caused feelings of loneliness for one in three people aged 15 to 24. The proportion of young people is considerable, as only around one in six in the entire population has experienced digital loneliness. According to an expert, not all Finns have the same opportunities to access digital society.

Tutkimus: Joka kolmas alle 25-vuotias on kärsinyt yksinäisyydestä yhteiskunnan digitalisoituessa – Asiantuntija: “Kaikilla nuorilla ei ole yhdenvertaisia mahdollisuuksia osallistua digitaaliseen yhteiskuntaan”22.6.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

DNA:n tuoreesta Digitaalinen yhdenvertaisuus Suomessa -tutkimuksesta selviää, että yhteiskunnan digitalisoituminen on aiheuttanut yksinäisyyden tunnetta joka kolmannelle 15–24-vuotiaalle. Nuorten osuus on huomattava, sillä koko väestöstä digitaalista yksinäisyyttä on kokenut vain noin joka kuudes. Asiantuntijan mukaan kaikilla suomalaisilla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia päästä kiinni digitaaliseen yhteiskuntaan.

What if storm Vieno cuts off the Internet connection? DNA’s expert explains how the network is protected – and what you shouldn’t do in case you lose your Internet connection15.6.2021 10:45:00 EEST | Press release

Storm Vieno is expected to hit most of Finland in the next few days. Gale force winds will increase the risk of power cuts, as the storm may result in trees falling over power lines. But what exactly will happen if this occurs and a consumer notices that their smart device has lost the network connection? DNA provides a unique behind-the-scenes view of its network control centre where preparations are underway to make sure that the Internet works in Finland at a time of crisis.