DNA:n 5G laajentunut Turun seudulla – matkaviestinverkkojen liikenne kasvussa

DNA:n 5G-yhteydet Turussa ja Turun seudulla ovat laajentuneet. 5G-yhteyksiä on otettu lisää käyttöön muun muassa Turun keskustassa, Moisiossa, Raisiossa, Ruskolla ja Liedossa. Tämänhetkinen poikkeustilanne on kasvattanut liikennettä DNA:n matkaviestinverkoissa. 5G- ja 4G-verkkojen jatkuva ylläpito ja kehitys varmistavat kuitenkin yhteyksien toimivuuden myös liikenteen kasvaessa.

DNA:n 5G laajentunut Turun seudulla – matkaviestinverkkojen liikenne kasvussa

DNA:n 5G-verkko on laajentunut Turussa ja Turun seudulla. Tällä hetkellä 5G-yhteyksiä on saatavilla Turun keskustan lisäksi Turun Hepokullassa, Itäharjussa, Jäkärlässä, Liljalaaksossa, Moisiossa, Nummella, Nättinummella, Runosmäessä, Kaerlassa, Teräsrautelassa ja Pohjolassa. Lisäksi Raisioon, Lietoon ja Ruskolla on avattu 5G-yhteydet.

- 5G-verkon rakentaminen on edennyt suunnitellusti, ja DNA laajentaa 5G-verkkoa ripeästi myös muille alueille Turun seudulla. Samassa yhteydessä alueen 4G-verkkoa vahvistetaan ja valmistellaan tulevaisuuden tarpeisiin. Vallitseva poikkeustilanne on kasvattanut matkaviestinverkkojemme liikennettä. Verkkoihimme on kuitenkin varattu runsaasti kapasiteettia, sillä mitoitukset tehdään aina kovimman käyttöpiikin mukaan, DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari kertoo.

Alkuvuoden aikana DNA:n 5G-verkko laajenee entisestään muun Turun seudun lisäksi muun muassa uusille alueille pääkaupunkiseudulle, Ouluun, Jyväskylään, Lahteen, Kuopioon, Vaasaan, Hämeenlinnaan, Seinäjoelle, Raumalle, Poriin, Heinolaan, Nokialle, Ylöjärvelle, Lempäälään ja muualle Tampereen seudulle. DNA:n 5G-palvelut ovat tällä hetkellä tarjolla Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Sipoossa, Tampereella, Turussa, Raisiossa, Ruskossa, Liedossa ja Hyvinkäällä.

Hallituksen tiedotustilaisuuksien ja iltauutisten aikaan datankäyttäjiä yhä enemmän

- Useiden yritysten etätyökäytäntöjen muutosten myötä mobiilidatamäärät ovat kasvaneet normaalin työpäivän ajalta noin kolmanneksella. Lisäksi verkoissamme näkyvät selkeät käyttöpiikit hallituksen alkuviikon tiedotustilaisuuksien ja iltauutisten aikaan, Laari kuvailee.

- Mobiiliverkon käyttö kasvoi entisestään keskiviikkona, ensimmäisenä valtakunnallisena koulujen sulkupäivänä, mikä on luonnollista etätyön edelleen lisääntyessä. Vallitsevan poikkeustilanteen myötä myös puheliikenteessä on nähtävissä selvää kasvua viime päivien aikana, Laari jatkaa.

DNA:n verkkoihin on varattu kapasiteettia kasvavia käyttöpiikkejä huomioiden, ja verkonhallinta on hajautettu eri sijainteihin toimintavarmuuden takaamiseksi.

radioverkkojohtaja Jarkko Laari, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

www.dna.fi/5G

DNAn 5G-verkko Turun seudulla, karttakuva

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä.

DNA:n myydyimmät puhelimet ja älykellot maaliskuussa 20201.4.2020 08:00:07 EESTTiedote

Maaliskuusta muodostui hyvin poikkeuksellinen kuukausi myös laitekaupan kannalta. Hyvän alkukuun jälkeen markkinassa myytiin puhelimia selvästi vertailuajankohtaa vähemmän, kun poikkeustilanne vei asiakkaiden aikaa muilta asioilta. Apple ja Samsung ottivat tuttuun tapaan eniten listasijoituksia älypuhelimien Top 15 -listalla, mutta ykköspaikkaa kuukaudesta toiseen hallussaan pitänyt Samsung sai nyt luovuttaa kärkisijan Applelle. Apple pitää kärkeä hallussaan myös älykellojen Top 10 -listalla.

DNA:n 5G laajentunut Tampereella ja Tampereen seudulla31.3.2020 08:30:00 EESTTiedote

DNA:n 5G-verkko Tampereella ja Tampereen seudulla on laajentunut. 5G-palvelut ovat saatavilla muun muassa Tampereen keskustassa, Tammelassa, Lielahdessa ja Hyhkyssä. Lisäksi Ylöjärvellä ja Nokialla on avattu lukuisia 5G-tukiasemia. Alkuvuoden mittaan 5G-verkon rakennustyöt jatkuvat ja laajenevat myös muualle Tampereen seudulle. Yhteyksien toimivuus varmistetaan jatkuvalla verkkojen ylläpidolla ja kehityksellä myös tämänhetkisessä poikkeustilanteessa.

Etätyöt näkyvät DNA:n verkkoliikenteen jatkuvana kasvuna ja kiireaikojen muutoksena – myös tietoturvasta hyvä huolehtia poikkeustilanteessa20.3.2020 13:02:59 EETTiedote

Muutoksia DNA:n verkkojen datankäytön määrässä alkoi näkyä jo viikko sitten torstaina. Tämän viikon alussa moni vetäytyi etätöihin, mikä nostatti mobiilidatan käyttöä entisestään. Koulujen sulkeutuminen keskiviikkona lisäsi jälleen etätöiden ja -opintojen määrää ja nostatti paluusuuntaista mobiilidataliikennettä peräti 87 prosentilla DNA:n matkaviestinverkossa. Lisääntyneen netinkäytön myötä myös tietoturvaan ja netikettiin on syytä kiinnittää huomiota.

DNA laskee urheilukanavapakettien hintoja väliaikaisesti ja tarjoaa elokuvia ja sarjoja pakettien tilaajille18.3.2020 19:03:12 EETTiedote

Koronaviruksen aiheuttama tilanne vaikuttaa myös maksukanavien urheilusisältöihin. Useimmat urheilutapahtumat on siirretty myöhemmäksi ja sarjoja on keskeytetty. DNA on ilmoittanut laskevansa tilapäisesti useimpien urheilukanavapakettien tilaushintoja nykyisillä tilaajilla. Lisäksi sisällöltään muuttuneiden pakettien tilaajille on avattu urheilutauon ajaksi runsaasti muuta ohjelmatarjontaa – elokuvia ja sarjoja – koko perheelle.

DNA:n 5G-yhteydet laajentuneet pääkaupunkiseudulla - matkaviestinverkkojen toimivuus varmistetaan myös poikkeusoloissa17.3.2020 16:28:36 EETTiedote

DNA:n 5G-verkko on laajentunut pääkaupunkiseudulla Sipooseen, Espooseen sekä uusille alueille Helsingissä ja Vantaalla. Espoossa 5G-yhteydet on otettu ensimmäisenä käyttöön Tapiolassa ja Otaniemessä. Jatkuvalla 5G- ja 4G-verkkojen ylläpidolla ja kehityksellä DNA pyrkii varmistamaan yhteyksien toimivuuden myös poikkeustilanteessa. DNA:n verkkoihin on varattu kapasiteettia myös kasvavia käyttöpiikkejä huomioiden, ja verkonhallinta on hajautettu eri sijainteihin toimintavarmuuden takaamiseksi.