DNA:n 5G-verkon väestöpeitto ylitti miljoonarajan – mobiilidataa käytetään nyt enemmän kuin koskaan

DNA:n nopea 5G-verkko on laajentunut merkittävästi ympäri Suomea ja on nyt tarjolla yli miljoonalle ihmiselle 24 paikkakunnalla. 5G-verkon ripeä rakentaminen jatkuu, ja samalla paranee myös 4G-verkko. Vuoden loppuun mennessä DNA tavoittelee jopa yli 1,5 miljoonan väestöpeittoa.

Kuva: DNA

Verkon rakentaminen on edennyt suunnitellussa aikataulussa koronaviruksen aiheuttamista poikkeustoimista huolimatta. Pienet viivästykset on saatu kurottua kiinni, ja verkon joutuisa laajentuminen jatkuu koko loppuvuoden ajan.

”Seuraavaksi keskitymme etenkin isojen kaupunkiseutujen verkon parantamiseen, eli rakentamista tapahtuu pääkaupunkiseudun lisäksi Turun ja Tampereen seuduilla. Myös Tampereen ja Turun ydinkeskustoihin tuodaan kattava peitto. Pääkaupunkiseudulla erityisesti Pohjois- ja Länsi-Helsingin sekä Espoon ja Vantaan 5G-peitot laajenevat merkittävästi”, DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari kertoo.

Vuoden loppuun mennessä DNA tavoittelee jopa yli 1,5 miljoonan väestöpeittoa. Tavoitteen saavuttamiseksi verkkoa kehitetään jo olemassa olevilla alueilla, mutta avauksia tehdään myös aivan uusille paikkakunnille. Kuluvan vuoden aikana verkko on tarkoitus avata vielä Järvenpäähän, Kaarinaan, Kangasalle, Kauniaisiin, Keravalle, Naantaliin, Nurmijärvelle ja Tuusulan Hyrylään.

DNA:n 5G-palvelut ovat tällä hetkellä tarjolla Espoossa, Heinolassa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Liedossa, Nokialla, Oulussa, Pirkkalassa, Porissa, Raahessa, Raisiossa, Raumalla, Ruskolla, Seinäjoella, Sipoossa, Tampereella, Turussa, Vaasassa, Vantaalla ja Ylöjärvellä.

Maailmanennätys mobiilidatassa, 5G-puhelinten myynti kasvussa

Tutkimusyhtiö Tefficientin tuore raportti *) kertoo, että DNA:n asiakkaat käyttävät jälleen eniten mobiilidataa liittymää kohden koko maailmassa – jopa 33,1 gigatavua kuukaudessa. Kasvu on ollut huimaa, sillä vastaavaan aikaan viime vuonna kuukausittainen luku oli vielä 25,3 gigatavua.

DNA:n nopea 5G-verkko on suora vastaus kasvaneeseen mobiilidatan tarpeeseen niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaidenkin keskuudessa. Kapasiteetiltaan laveamman verkon avulla varmistetaan, että myös asiakaskokemus pysyy erinomaisella tasolla lisääntyneestä liikenteestä huolimatta. Samalla nousevat nopeudet tulevat kasvattamaan datan kulutusta entisestään.

Myös 5G-puhelinten myynti lähti kesän aikana vahvaan kasvuun. Kesän komeimman myynninaloituksen teki heinä–elokuun vaihteessa myyntiin tullut 5G-puhelin OnePlus Nord 5G, joka loikkasi suoraan elokuun myydyimpien puhelinten listan kakkoseksi. 5G-malleista listalle nousivat myös Samsung Galaxy A51 5G (sijalle 9) ja OnePlus 8 5G (sijalle 14). 5G-puhelimia on DNA:lla tarjolla jo lähes kaikissa hintaluokissa.

*) Lähde: Tefficientin raportti H1/2020. Tefficient on kansainvälinen tietoliikennealan analyysi-, vertailu- ja konsulttiyritys, jonka raportit ovat ladattavissa osoitteessa https://tefficient.com/mobile-data-operators-1h-2020/

radioverkkojohtaja Jarkko Laari, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

Lisätietoja 5G-verkostamme: www.dna.fi/5G

Kuva: DNA

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Finns prefer to watch streaming services on a TV screen15.9.2020 11:51:59 EESTPress release

A TV screen is still the most popular choice for keeping up with the content in paid streaming services. This is what DNA’s Digital Lifestyle survey*) reveals. DNA Hubi device, based on the open Android ecosystem, combines various streaming services in one place and enables you to watch shows on the large TV screen you have at home in the best possible quality. The latest application compatible with DNA Hubi is the new streaming service Disney+, which was launched in Finland today.

Suomessa katsotaan suoratoistopalveluja mieluiten tv-ruudulta – uusi Disney+ televisioon myös DNA Hubi -laitteella15.9.2020 11:51:09 EESTTiedote

Televisioruutu on edelleen suosituin valinta, kun halutaan seurata maksullisten suoratoistopalvelujen tarjontaa. Tämä selviää DNA:n Digitaaliset elämäntavat -kyselytutkimuksesta. *) Avoimeen Android-ekosysteemiin perustuva DNA TV Hubi -palvelu kokoaa erilaiset suoratoistopalvelut yhteen paikkaan ja mahdollistaa ohjelmien katselun kodin isolta tv-ruudulta parhaalla mahdollisella laadulla. Uusimpana sovelluksena DNA Hubi -laitteelle on saatavissa tänään Suomessa aloittanut uusi suoratoistopalvelu Disney+.

DNA examined the level of digitalisation in Nordic municipalities — Finland has a way to go when compared to its Nordic neighbours10.9.2020 12:00:00 EESTPress release

DNA examined Nordic municipalities’ capacity to launch and deploy new digital services in the era of 5G connections. In a comparison of 60 municipalities, the Danish town Aalborg was the most digitally advanced of the compared locations. Tampere was the only Finnish municipality to reach the top 10, while Oulu and Helsinki reached the top 20.