DNA:n 5G-verkon väestöpeitto ylitti miljoonarajan – mobiilidataa käytetään nyt enemmän kuin koskaan

Verkon rakentaminen on edennyt suunnitellussa aikataulussa koronaviruksen aiheuttamista poikkeustoimista huolimatta. Pienet viivästykset on saatu kurottua kiinni, ja verkon joutuisa laajentuminen jatkuu koko loppuvuoden ajan.
”Seuraavaksi keskitymme etenkin isojen kaupunkiseutujen verkon parantamiseen, eli rakentamista tapahtuu pääkaupunkiseudun lisäksi Turun ja Tampereen seuduilla. Myös Tampereen ja Turun ydinkeskustoihin tuodaan kattava peitto. Pääkaupunkiseudulla erityisesti Pohjois- ja Länsi-Helsingin sekä Espoon ja Vantaan 5G-peitot laajenevat merkittävästi”, DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari kertoo.
Vuoden loppuun mennessä DNA tavoittelee jopa yli 1,5 miljoonan väestöpeittoa. Tavoitteen saavuttamiseksi verkkoa kehitetään jo olemassa olevilla alueilla, mutta avauksia tehdään myös aivan uusille paikkakunnille. Kuluvan vuoden aikana verkko on tarkoitus avata vielä Järvenpäähän, Kaarinaan, Kangasalle, Kauniaisiin, Keravalle, Naantaliin, Nurmijärvelle ja Tuusulan Hyrylään.
DNA:n 5G-palvelut ovat tällä hetkellä tarjolla Espoossa, Heinolassa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Liedossa, Nokialla, Oulussa, Pirkkalassa, Porissa, Raahessa, Raisiossa, Raumalla, Ruskolla, Seinäjoella, Sipoossa, Tampereella, Turussa, Vaasassa, Vantaalla ja Ylöjärvellä.
Maailmanennätys mobiilidatassa, 5G-puhelinten myynti kasvussa
Tutkimusyhtiö Tefficientin tuore raportti *) kertoo, että DNA:n asiakkaat käyttävät jälleen eniten mobiilidataa liittymää kohden koko maailmassa – jopa 33,1 gigatavua kuukaudessa. Kasvu on ollut huimaa, sillä vastaavaan aikaan viime vuonna kuukausittainen luku oli vielä 25,3 gigatavua.
DNA:n nopea 5G-verkko on suora vastaus kasvaneeseen mobiilidatan tarpeeseen niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaidenkin keskuudessa. Kapasiteetiltaan laveamman verkon avulla varmistetaan, että myös asiakaskokemus pysyy erinomaisella tasolla lisääntyneestä liikenteestä huolimatta. Samalla nousevat nopeudet tulevat kasvattamaan datan kulutusta entisestään.
Myös 5G-puhelinten myynti lähti kesän aikana vahvaan kasvuun. Kesän komeimman myynninaloituksen teki heinä–elokuun vaihteessa myyntiin tullut 5G-puhelin OnePlus Nord 5G, joka loikkasi suoraan elokuun myydyimpien puhelinten listan kakkoseksi. 5G-malleista listalle nousivat myös Samsung Galaxy A51 5G (sijalle 9) ja OnePlus 8 5G (sijalle 14). 5G-puhelimia on DNA:lla tarjolla jo lähes kaikissa hintaluokissa.
*) Lähde: Tefficientin raportti H1/2020. Tefficient on kansainvälinen tietoliikennealan analyysi-, vertailu- ja konsulttiyritys, jonka raportit ovat ladattavissa osoitteessa https://tefficient.com/mobile-data-operators-1h-2020/
Lisätietoja medialle:
radioverkkojohtaja Jarkko Laari, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Lisätietoja 5G-verkostamme: www.dna.fi/5G
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Puhelimen katoamiseen kannattaa varautua jo ennakolta – tee ainakin nämä toimet uudelle puhelimelle27.6.2025 11:54:39 EEST | Tiedote
Välillä sattuu ja tapahtuu – puhelimille siis. Jos puhelin katoaa tai varastetaan, uuden laitteen saa tilalle, mutta sen sisältämien tietojen päätyminen vääriin käsiin voi aiheuttaa ongelmia. Onneksi tilanteeseen voi varautua ennakolta, jolloin vahingot jäävät pienemmiksi.
Be prepared in case your phone is lost – do at least these steps for your new phone27.6.2025 11:54:39 EEST | Press release
Accidents happen, and your phone is no exception. If a phone is lost or stolen, you can get a new replacement, but information stored in your phone ending up in the wrong hands can cause problems. Fortunately, you can take steps to minimise the damage caused by this in advance.
Toimi näin, jos epäilet tietojesi vuotaneen käyttämäsi palvelun tietomurrossa – lähes jokaisen palvelun kohdalla riskejä18.6.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Nykyään voi olla vaikea itse vaikuttaa tietomurron uhriksi joutumiseen, sillä tietoja on niin monessa paikassa. DNA:n kuluttajaliiketoiminnan lisäarvopalveluista vastaava Heidi Havastila kertoo mitä asioita kannattaa tehdä, jos epäilee omien tietojensa vuotaneen palvelun tietomurron yhteydessä, miten voi yrittää tunnistaa epäluotettavat palvelut jo ennen tietojen luovuttamista, ja mitä kaikkea rikolliset varastetuilla tiedoilla pystyvät tekemään.
Here's what to do if you suspect your data has been leaked in a data breach – almost every service is at risk18.6.2025 08:25:00 EEST | Press release
These days, it can be difficult to protect yourself against becoming the victim of a data breach, as your data is held in so many places. Heidi Havastila, Head of Value Added Services at DNA Consumer Business, explains what to do if you suspect your personal data has been leaked in a security breach, how to try to identify untrustworthy services before you hand over your data, and what criminals can do with stolen data.
DNA tuo myyntiin reaaliaikaisen tekoälypohjaisen keskustelubotin17.6.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
DNA tuo markkinoille uuden asiakaspalveluratkaisun, joka pystyy käymään reaaliaikaisesti keskusteluja asiakkaiden kanssa ajasta, paikasta ja käytetystä kielestä riippumatta. Ratkaisu hyödyntää Genesys Cloud -asiakaspalveluratkaisua ja Microsoft OpenAI -teknologioita. DNA:n yritysasiakkaat voivat hyödyntää tätä sujuvaa ja reaaliaikaista teknologiaa asiakaspalvelussaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme